Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@13:48:07 GMT

ماجرای استرداد اشیای تاریخی از فرانسه چه بود

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۱۶۶۵

ماجرای استرداد اشیای تاریخی از فرانسه چه بود

به گزارش خبرنگار مهر، فرانسه مهد آثار تاریخی ایرانی است که در سال‌های مختلف توسط باستان شناسان و کاوشگران این کشور به بهانه دریافت سهمی از محل حفاری‌ها و کمک به کشف آثار تاریخی در محوطه‌های باستانی به کشورشان منتقل کردند برخی دیگر از این آثار به صورت قاچاق یا از راه‌های دیگر وارد فرانسه شد تا بتواند کلکسیون آثار و اشیای تاریخی این کشور را پر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اقدامی کم نظیر چند روز پیش خبر رسید که در موزه ملی ایران مراسمی برای رونمایی از ۲۹ شیء تاریخی استرداد شده از فرانسه برگزار شده است و این اشیا در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است اما ماجرا این آثار چه بود، چطور به فرانسه رفته بودند و چطور از فرانسه به ایران برگشت داده شد؟

سال‌ها پیش سفیر شارل دوگل در جنگ جهانی دوم تعدادی از آثار تاریخی ایران را به فرانسه منتقل کرده بود. گبلو مدت‌ها در ایران زندگی می‌کرد و مهندس راهسازی هم بود. او یک مجموعه خانگی از آثار ایرانی داشت که کاملاً خصوصی و اختصاصی بوده است. خانواده گبلو، نماینده ژنرال شارل دوگل که به منزله سفیر «فرانسه آزاد» در ایران بوده می‌خواستند این آثار را به شمال فرانسه انتقال دهند. تا اینکه سید محمد طباطبایی، رایزن فرهنگی ایران در فرانسه به صورت اتفاقی با نوادگان سالمند او ارتباط گرفته و متوجه وجود چنین مجموعه‌ای شد.

رایزن فرهنگی ایران از نوادگان سفیر شارل دوگل درخواست کرد که بتواند از این مجموعه بازدید کند. پس از مدت‌ها رایزنی و برگزاری جلسه، او توانست خانواده گبلو را راضی کند که جابه جایی این اموال کار سختی است و چون این آثار متعلق به ایران بوده، می‌بایست به کشور مبدا برگشت داده شود. آنها راضی شدند تا بخشی از آثار را که نمی‌دانستند چطور به دست پدربزرگشان رسیده، به موزه لوور فرانسه اهدا کرده و بخش بیشتر را رایگان به ایران بفرستند.

رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه نیز با کارشناسان میراث فرهنگی در ایران هماهنگی لازم را به عمل آورد و تصاویری از این اشیا را برای بررسی صحت و اصالت آنها ارسال کرده و پس از تأیید آنها را به سفارت ایران در فرانسه فرستاد تا در نهایت این اشیا در موزه ملی ایران به نمایش درآمد و طی مراسمی از آنها رونمایی شد.

۲۹ شی‌ء استردادی شامل ظرف سفالی لوله‌دار متعلق به دوره آهن اول، پیکرک‌های سفالی دوره عیلام میانه، ظرفی از جنس قیر طبیعی دوره عیلام میانه، پیکرک سفالی دوره اسلامی، دوات سفالی لعابدار دوره سلجوقی، بشقاب سفالی دوره اشکانی است. قدیمی‌ترین شی‌ء یک قطعه سفال دوره عصر مفرغ است که حدود پنج هزار سال قدمت دارد. احتمالاً این آثار از شوش و سیلک و سایر مناطق ایران استخراج شده اند.

کد خبر 5462498 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: فرانسه استرداد اموال تاریخی آثار باستانی شهرداری تهران شورای شهر تهران شهر تهران آلودگی هوا پلیس راهور شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ماه مبارك رمضان ماه رمضان 1401 ترافیک گرد و خاک هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پرویز سروری بازنشستگان قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۱۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر موزه بزرگ خراسان گفت: در این نمایشگاه بیش از ۳۰ نمونه آثار هنری با موضوع روددزی‌های سنتی خراسان به نمایش گذاشته شده است.

علی صفرنژادافزود: موضوع اصلی این آثار برگرفته و اقتباس از نقوش فرهنگی، تاریخی و سنتی و هندسی خراسان و ایران است.

وی گفت: جقه دوزی، قلاب‌دوزی‌های ارومیه و رشت، بلوچ دوزی و آینه دوزی‌های سیستان و بلوچستان، پته دوزی‌های کرمان و سمنان و ... در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

مدیر موزه بزرگ خراسان افزود: این هنرمند در کنار نمایشگاه برپا شده در موزه بزرگ خراسان، به صورت کارگاهی نیز در حال تولید رودوزی‌های سنتی است.

 

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه