Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@16:54:59 GMT

سهم 12 درصدی یارانه نقدی از منابع هدفمندی

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۱۷۰۵

سهم 12 درصدی یارانه نقدی از منابع هدفمندی

در ردیف 11 مصارف تبصره 14، به میزان 73.8 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی تخصیص داده شده است که معادل 12 درصد از کل منابع است.

به گزارش ایران اکونومیست، جدول تبصره 14 یکی از جداول مهم قانون بودجه 1401 است که هنوز منتشر نشده است و ظاهرا بعد از تصویب در کمیسیون تلفیق همچنان دستخوش تغییراتی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با استناد به جدول تبصره 14 بودجه 1401 که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است، به بررسی ابعاد آن می‌پردازیم.

طبق جدول 1، مجموع ردیف منابع جدول تبصره 14 بودجه 1401، حدود 636 هزار میلیارد تومان نهایی شده است. در بخش منابع، دآمدهای فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی به ترتیب 77.4 و 260.2 هزار میلیارد تومان تعیین شده است (مجموعا 337.6 همت).

یک تفاوت تبصره 14 بودجه 1401 با 1400 مربوط به ردیف 4 منابع است که دولت در نظر دارد با توزیع الکترونیکی گازمایع از طریق سامانه سدف، درآمدی معادل 7 هزار میلیارد تومان را از صادرات گازمایع به بخش منابع تبصره 14 اضافه کند.

جدول 1- منابع تبصره 14 بودجه 1401

 

تفاوت دیگر در ردیف 5 منابع ایجاد شده است که معادل 26 هزار میلیارد تومان از درآمدهای فروش داخلی و صادرات اتان، گازمایع و گوگرد در بخش منابع آورده شده است.

در گذشته همه درآمدهای این سه محصول برای اجرای پروژه‌های نفتی در اختیار وزارت نفت و شرکت ملی گاز قرار می‌گرفت و در قانون بودجه امسال نیز این اتفاق رخ داده است با این تفاوت که با آوردن اعداد در قانون بودجه، نظارت‌پذیری بر آنها افزایش یافته است.

منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز صنایع نیز در ردیف 6 معادل 94.4 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. نسبت به لایحه اولیه، نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع پایین‌دستی پالایشگاهی، مجتمع احیای فولاد و مصارف تاسیسات عمومی 60 درصد کاهش یافته است و به جای 100 درصد به 40 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رسیده است.

*جزئیات مصارف تبصره 14 قانون بودجه 1401

در جدول 2 نیز بخش مصارف جدول تبصره 14 بودجه 1401 آورده شده است. در ردیف 11 مصارف، به میزان 73.8 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی تخصیص داده شده است و مبلغ 42.7 هزار میلیارد تومان نیز به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌یابد.

در ردیف 17 بخش مصارف، مبلغ 71 هزار میلیارد تومان بله عنوان مابه‌التفاوت واردات و خرید تضمینی گندم و یارانه نان در نظر گرفته شده است. همچنین مبلغ 161 هزار میلیارد تومان نیز به عنوان مابه‌التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده می‌شود.

جدول 2- مصارف تبصره 14 بودجه 1401

یکی از نکات جالب توجه در این بخش، تخصیص 2 هزار میلیارد تومان به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ردیف 10 برای ایجاد جایگاه‌های عرضه گازمایع و استانداردسازی خودروهای LPGسوز است.

به دلیل محدودیت‌های صادراتی گازمایع، سالانه حداقل 3 میلیون تن از این محصول در خطوط لوله هدر می‌رود که می‌توان با استفاده هوشمند آن در سبد سوخت خودروها و صادرات بنزین و گازوئیل معادل، درآمد ارزی کشور را افزایش داد.

همچنین در ردیف 10-1 نیز تمامی 26 هزار میلیارد تومان درآمدهای صادراتی گازمایع در بخش منابع برای طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز تخصیص داده شده است.

همانطور که اشاره شد این جدول مربوط به مصوبه کمیسیون تلفیق بوده و جدول نهایی ممکن است تغییراتی نسبت به آن داشته باشد. در این بین سوال اساسی این است که چرا این جدول تاکنون منتشر نشده است و دلیل تاخیر در انتشار آن چیست؟

 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: منابع هدفمندی ، فرآورده‌های نفتی ، قانون بودجه ، تبصره 14

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: منابع هدفمندی فرآورده های نفتی قانون بودجه تبصره 14 هزار میلیارد تومان تبصره 14 بودجه 1401 جدول تبصره 14 قانون بودجه تخصیص داده بخش منابع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۱۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدول پنج لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به منابع را تصویب کردند. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات جدول هفتم لایحه بودجه که مربوط به حقوق و مزایا است، مخالفت کردند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • مبلغ این جدول بودجه خیلی درشت است /جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید؟
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد