Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی منتشر شد که بر مبنای آن ادعا شده بود: «خط لوله انتقال گاز در میدان ابوذر به انتقال نفت اختصاص یافته که باعث سوزانده شدن روزانه 100 میلیون فوت مکعب گاز روی مشعل‌ها شده است. این اتفاق برای نمایش احیای تولید نفت به دوران پیش از تحریم افتاده است.

روزنامه ایراتن/ بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد که نه تنها این اتفاق برای نمایش احیای تولید نفت به میزان دوران پیش از تحریم نیفتاده؛ بلکه این ادعا کذب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام آگاه در وزارت نفت که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت، به «ایران» می‌گوید: «این ادعا از اساس غلط است. چرا که حجم گازی که در مشعل‌های میدان ابوذر می‌سوزد فقط 8 میلیون فوت مکعب است، نه 100 میلیون فوت مکعب. اگر این ارقام را به مترمکعب بیان کنیم، بررسی شرایط آسان‌تر خواهد شد. بر اساس این واحد، کمتر از 200 هزار مترمکعب گاز در فلرها می‌سوزد و به رقم 3 میلیون متر مکعب ادعا شده نمی‌رسد. ضمن آنکه علت سوختن این گاز تلاش برای نمایش احیای تولید نفت به میزان قبل از تحریم نیست، بلکه کمپرسورهای نصب شده توان انتقال این حجم اندک گاز را ندارند و چاره‌ای جز سوزاندن این گاز همراه نفت در فلرها نداریم.»
او ادامه می‌دهد: «گازی که سوزانده می‌شود حدود 200 هزار مترمکعب است و کمپرسورهایی که نصب شده، با حداقل گاز بالاتری کار می‌کنند. گازی که باید به این کمپرسورها تزریق شود حداقل 30 میلیون فوت مکعب است و این 8 میلیون فوت مکعب گاز نمی‌تواند کمپرسور را فعال کند و به همین خاطر امکان تزریق آن به خط لوله وجود ندارد.»
این مقام آگاه با اشاره به کاهش تولید میدان ابوذر می‌گوید: «به دلیل مشکلاتی مانند پوسیدگی لوله‌ها و کاهش تولید نفت در این میدان، گازی که همراه نفت تولید می‌شود کمتر از ظرفیت است. اما اگر تولید نفت حداکثری انجام شود، می‌توان با توجه به افزایش حجم تولید گاز، آن را به خط لوله تزریق کرد. در حالت حداکثری، تولید گاز این میدان 45 میلیون فوت مکعب خواهد بود.»
او با بیان اینکه در حداکثر تولید گاز همراه نفت میدان نیز میزان تولید کمتر از ارقام ادعایی است، تأکید می‌کند: «این ادعا از سوی وزارت نفت کاملاً رد می‌شود و صحت ندارد. ضمن آنکه با توجه به به قیمت نفت در شرایط کنونی، نمی‌توان تولید را متوقف کرد و منفعت اقتصادی تولید آن بیشتر است. همچنین در فصل جاری، ما مشکل کمبود گاز نداریم و دغدغه تأمین گاز را پشت سر گذاشته‌ایم.»
این مقام مسئول اذعان می‌کند: «ما به‌دنبال احیای ظرفیت تولید نفت هستیم، نه تولید نفت. تولید نفت زمانی افزایش می‌یابد که برای آن تقاضا وجود داشته باشد. ظرفیت تولید نفت نوعی امکان تولید است که برای اثبات آن نیازی به تولید نفت نیست و نیاز نیست که هرروز تولید کنیم.»
به گفته او، نفت تولیدی میدان ابوذر با خط لوله به خارک منتقل و از آنجا صادر می‌شود. لذا توقف تولید نفت و صادرات ناقض منافع ملی است.
او همچنین در خصوص کاهش تولید سکوی میدان نفتی رشادت نیز عنوان می‌کند: «این موضوع نیز مورد تأیید وزارت نفت نیست. تولید 48 هزار بشکه نفت این سکو در سال‌های اخیر رد می‌شود. کل تولید این سکو 16 هزار بشکه بود که این اواخر به 7 الی 8 هزار بشکه کاهش پیدا کرده بود و الان با احیایی که صورت گرفته، میزان تولید 15 الی 16 هزار بشکه است.»
به گفته کارشناسان این نوع اقدامات فعالان رسانه‌ای در روزهای اخیر بیشتر به منظور پروپاگاندا و تبلیغات علیه اقدامات صورت گرفته است. گفتنی است ظرفیت تولید گاز کشور 840 میلیون متر مکعب در روز و ظرفیت تولید نفت نیز 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز است. وزارت نفت به‌دنبال راهی برای حداکثر کردن صادرات نفت و همین‌طور منافع اقتصادی کشور از محل درآمدهای نفتی است.

/روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیون فوت مکعب ظرفیت تولید میدان ابوذر تولید نفت وزارت نفت تولید گاز هزار بشکه مکعب گاز خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیمابخش تصویری خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تصویر دوربین مداربسته را از حمله پهپادی به یک میدان گازی در «سلیمانیه» عراق پخش کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله پهپادی به میدان گازی «خور مور» در سلیمانیه در شمال عراق، چهار نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت.

وزارت برق منطقه ای کردستان عراق، از تعلیق تولید گاز و از دست دادن ۲۵۰۰ مگاوات تولید برق خبر داد.

حمله موشکی به همین میدان گازی در ماه ژانویه باعث آسیب به زیرساخت‌ها و قطعی گسترده برق شد.

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • نمایشگاه دست سازه‌های دانش آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر آبادان
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • ببینید | نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد