Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصص تغذیه با تشریح راهکارهایی که به خنثی کردن آلودگی های هوا در فصول سرد و گرم کمک می‌کند، از مردم خواست در وهله اول با کمک گرفتن از ماسک در ورود آلاینده‌ها به مجاری تنفسی جلوگیری کنند و در وهله بعد برای از بین بردن اثرات سوء آنها از علم تغذیه کمک بگیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از رخدادهایی که در نیمه دوم فروردین ماه سال نو بطرز نگران کننده ای مردم برخی از شهرهای کشور، از جمله شهر تهران را مورد هجمه قرار داد، هجوم ریزگردهایی بود که براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور منشاء آن مانند همیشه به کشور عراق برمی گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این معضل تا به حدی رسید که ایستگاه های سنجش آلودگی سطح شهر تهران در برخی مناطق پایتخت میزان آلاینده ها را در مرز عدد 500 نشان دادند. این درحالی است که رسیدن آلاینده های هوا روی عدد 150 برای تمامی شهروندان ناسالم و خطرناک است. اما این اتفاق غریب در واقع هشداری است برای مردم که قبل از درگیری با اثرات مضر این پدیده مخاطره آمیز بتوانند از ورود ریزگردها به بدن جلوگیری کنند. از اینرو برای آگاهی از چگونگی خنثی کردن اثرات ریزگردها از متخصص تغذبه مشورت گرفته ایم با این سوال که چگونه می توان با استفاده از مواد خوراکی در دسترس اثرات این پدیده مزاحم بعنی آلودگی هوا را به حداقل رساند؟

***

 

دکتر احمدرضا ساعدی متخصص تغذیه و سلامت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به این سوال که آیا مصرف خوراکی ها می تواند در کاهش اثرات سوء آلاینده‌های هوا تاثیرگذار باشد، گفت: برای از بین بردن اثرات آلودگی در هر فصلی از سال، تغذیه های مناسبی وجود دارد. مثلاً برای فصل زمستان و مقابله با وارونگی دما از آلایندهای دودزا مانند سوخت مازوت، یا دودی که از احتراق سوخت خودروها و موتورسیکلت ها در ابرشهرهایی مانند تهران و اصفهان و شیراز به وجود می آید بیشتر شهروندان در معرض خطر قرار می‌گیرند.

 

وی در ادامه گفت: در چنین شرایطی که آلودگی هوا در فصول سرد سال و متاثر از پدیده اینورژن اتفاق می افتد، برخی از خوراکی ها واقعا معجزه می کنند و اثرات مرگ آفرین این پدیده که دشمن سلامت محسوب می شوند را خنثی کرده و یا در حد قابل قبولی خنثی می کنند. برای مثال در چنین مواقعی توصیه می کنیم مردم عموماً از کدوی پخته که از پختن کدو حلوایی به اضافه مقداری شکر یا عسل و پودر دارچین تهیه می شود.استفاده می کنند.

 

این متخصص تغذیه اضافه کرد: در واقع کدو را باید با مقدار کمی آب و شکر و چند قاچ کدوی پوست کنده شده آب پز و بعد نوش جان کنند. این ترکیب به عنوان یک دسر فوق العاده برای قبل از خواب خانواده ها می تواند گذشته از خواص یاد شده به خواب آرام افراد هم کمک کند. اما یکی دیگر از توصیه های بنده این است که برای مقابله و خنثی کردن آلودگی هوا که ناشی از سوخت مازوت و سوخت خودروهای گازوئیلی و بنزینی در زمستان و پائیز پدید می آید، از ترکیب سیب درختی، کدو حلوایی و شلغم استفاده کرد که باید هردو با مقدار کمی آب و بدون هیچ مواد افزوده شده به صورت آب پز مورد استفاده قرار بگیرد. این ترکیب هم دسری است که می تواند بعد از شام و در آخرین دقایق قبل از خواب میل شود تا بتواند کارایی عالی خود را در بدن داشته باشد.

 

ساعدی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به فواید تهیه چای و یا دمنوش میوه به گفت: یکی دیگر از چای ها و دمنوش هایی که به رفع آلودگی هوا کمک می کند، تهیه چای به است که بخاطر خواص آنتی اکسیدانی بالا و تقویت ریه ها می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. این چای گذشته از خواص بسیار زیادی که دارد در فصلی که به به بازار می آید با خرد کردن و خلال کردن میوه و خشک کردن آن به دست می آید. در نهایت به عنوان دمنوش می توان آن را تهیه و نوش جان کرد. فواید دمنوش و چای به بسیار زیاد است اما با توجه به موضوع بحث ما این دمنوش که البته باید برای به دست آمدن عصاره اش آن را مقداری جوشاند و در صورت کم شدن آب آن باز مقداری آب جوش به قوری تهیه چای به اضافه کرد، موجب پاکسازی کامل ریه و ضد عفونی مجاری تنفسی و خوش بو شدن دهان و از بین رفتن عفونت های احتمالی دهان و دندان می شود.

 

وی در تشریح ورود آلاینده ها به جریان خون گفت: ذرات معلق مانند آلاینده های هوا مانند گرد و خاک،  یا آثار دودزا که به ریه وارد می‌شود، پس از دقایقی بخشی از آنها وارد خون می‌شود، بنابراین ترکیبات و خوراکی ها و نوشیدنی هایی که باعث پاکسازی خون، کلیه و کبد می شوند هم می توانند برای از بین بردن اثرات مخرب آلاینده‌هایبآآآئممۀآ مانند، آب انار، آب آلبالو، آب زرشک و اساساً تهیه آب میوه ها و سبزیجات و صیفی‌جاتی که به رنگ قرمز هستند مثل آب گوجه فرنگی، آب هندوانه می تواند برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و پاکسازی خون که استفاده کرد به این وسیله آثار و تبعات آلودگی هوا را که بخشی از آن داخل خون می شود را به حداقل رساند.

 وی در پایان توصیه کرد که مردم قبل از درمان اثرات سوء آلودگی هوا بهتر است با چند راهکار ساده آثار مخرب آلاینده های هوا را به اقل ممکن برسانند. برای مثال به محض ورود به منزل با شستشوی دهان و دماغ با آب نمکی که از 3درصد نمک تهیه شده باشد و غلظت آن درحد سرم‌های نمکی باشد؛ مجاری ورود ریزگردها و آلودگی ها را به بدن شستشو داد و میزان قابل توجهی از آلودگی ها را به این وسیله از بین برد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: نکته بعد اینکه مردم می توانند با فیلتر کردن هوای تنفسی از طریق ماسک های فیلتردار که بهN95  معروف هستند، هوا را فیلتر و تصفیه کنند و اثرات آلودگی هوا را به حداقل برسانند. اگر هم چنین فیلترهایی در دسترس نبود می توانند در زمان حضور در اماکن عمومی و فضای باز از ماسک های سه لایه ای که برای مقابله با کرونا استفاده می شد کمک بگیرند اما از آنجایی که اندازه ریزگردها ممکن است از بافت این ماسک ها رد شود بهتر است در زمان شدت آلودگی ها محض احتیاط از دوماسک همزمان استفاده شود. بی تردید با همین راهکارهای ساده می توان از وقوع بدحالی جلوگیری کرد و به راحتی اثرات سوء آلاینده های هوا را به حداقل رساند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آلاینده های هوا متخصص تغذیه آلودگی هوا آلاینده ها خوراکی ها آلودگی ها اثرات سوء خنثی کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۲۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند.

به گزارش سایت تخصصی نیو ایج آنلاین، فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:

- گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

- مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است.

- هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

- میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.

- زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.

- سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.

- مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • روسیه: حمله تروریستی پهپادی بر فراز «بلگورود» خنثی شد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت