Web Analytics Made Easy - Statcounter

رمضونیکه، یکی از سنن مردم سیستان وبلوچستان در ماه مبارک رمضان است که تعدادی از جوانان به قصد کمک به مستمندان، گروهی تشــکیل داده و هنگام افطار به در خانه‌های مردم رفته، و با خواندن اشعار تقاضای کمک می‌کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، مردم پایتخت وحدت ایران اسلامی در استان پهناور سیستان و بلوچستان مانند بسیاری از اقوام از اواخر ماه شعبان با غبارروبی مساجد و خانه‌تکانی به استقبال از ماه ضیافت الهی می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کمک به نیازمندان، تهیه اقلام خوراکی برای سفره‌های افطار و سحر و خیرات دادن از جمله برنامه‌های پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در این خطه از کشوربوده، که در این بین اجرای آیین‌هایی چند صد ساله پدران و پدرپیشه گان بنا بر اعتقاد راسخ مردمان این دیار انجام شده، و به نسل‌های بعدی سپرده می شود.

سحرخوانی

در گذشته که وسایل ارتباط جمعی در کار نبود، افرادی هنگام ســحر با دهل زدن یا ســحری خوانی مردم را برای خوردن سحری بیدار می کردند، در برخی نقاط اســتان افرادی فانوس به دســت در کوچه ها راه می رفتند و با کوبیدن در منازل یا چاووشی خوانی رسیدن وقت سحر را به همدیگر اطلاع می دادند.
 

 

کوبیدن طبل در ۳ مرحله قبل از اذان صبح در این منطقه رواج داشــت،در مرتبه اول دهل برای بیدار کردن مردم، در مرتبه دوم برای هشدار به کســانی که خواب مانده بودند و در مرتبه سوم برای یادآوری زمان اذان نواخته می شد.

رمضونیکه یا رمضوالله

مراسم رمضونیکه در اغلب شب های رمضان برگزار می شــد، امــا اجرای آن در شــبهای ۱۴ و ۱۵ رمضان، مصادف با ولادت امام حسن مجتبی(ع) شور و حال بیشــتری داشت. در این مراسم تعدادی از جوانان محل به قصد کمک به مســتمندان گروهی تشــکیل داده و هنگام افطار به در خانه های مردم می رفتند و اشعاری می خواندند و تقاضای کمک می کردند.
 

 

صاحبخانه هم بنا به توان خود مقداری پول یا مــواد غذایی در کیسه آنها که به آن "جولی"می گفتند می ریخت، گروه رمضونیکه در پایان پول و مواد غذایی جمع آوری شده را بین مســتمندان و نیازمندان محله تقسیم می کردند؛ این رسم هنوز در برخی نقاط استان به اجرا درمی آید.

 سنت آرک و بَرک

 طبق یکــی از ســنت های قدیمی و پسندیده مردم سیستان و بلوچستان در گذشته، از هر اجاقی که دود بلند می شد و تا هر شعاعی که دود می رفت، خانواده ها مقید بودند کاسه هایی از غذا را برای دیگران ببرند که این رسم به آرک و برک یعنی "آوردن و بردن" شهرت داشت، همچنین آن دسته افرادی که نذر دارند پیش از اذان مغرب در حد توان و وســع خود مواد خرما، چای، آش، شله زرد و غیره به مسجد می برند و پس از اقامه نماز مغرب به پذیرایی از روزه داران می پردازند.
 
اقامه نماز تراویح

از ابتدای ماه رمضان پس از نماز عشا، مردم سیســتان و بلوچستان و اهل سنت نماز تراویح را که 20 رکعت است به صورت جماعت پشت سر یکی از حافظان قرآن کریم می خوانند. هر شب در این ۲۰ رکعت تراویح یک جزء قرآن یا حتی بیشتر با صدای خوش حافظ خوانده می شود و قرائت قرآن به گونه ای تنظیم می شود که تا شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ختم قرآن و مراسم آن انجام شود.
 

 

در برخی مساجد شب ۲۱ و در برخی مساجد شب های ۲۳ یا ۲۵ یا ۲۷ یا ۲۹ رمضان مراســم ختم قرآن انجام می شود، در این مراسم پس از پایان نماز تراویح امام جماعت به سخنرانی می پردازد و سپس دعای ختم قرآن و دعا برای اسلام و مسلمانان و شفای بیماران خوانده می شود.

مراسم شب های قدر

در دهه سوم ماه مبارک رمضان یعنی از نوزدهم تا بیست و نهم مراسم شب های قدر برگزار می شود که مهمترین آیین در این شبها مراسم ختم قرآن است و با شــکوه خاصی در یکی از مساجد محله های مختلف برگزار می شود.
 

 

در روزهای پایانی ماه رمضان فردی که هر شب با صالت و غزل و شعرخوانی بر بالای مناره مسجد مردم را هر سحر بیدار می کرد شروع به خواندن اشعاری در خصوص وداع با ماه مبارک رمضان می کند.
 
کیسه برکت

کیســه برکت نیز از دیگر رسوم مردم سیستان و بلوچســتان است، بزرگان روستا چه مرد و چه زن با دوختن یک کیسه به جمع آوری نذورات، کفاره و فطریه مردم مشغول می شوند تا آنها را در اختیار فقرا و نیازمندان قرار دهند.

حضور بر سر مزار درگذشتگان از دیگر رسوم مردم است، آنان به مزار می روند و عید را به درگذشتگان خود تبریک می گویند و خرما، کلوچــه محلی و شکلات بر سر مزار توزیع می کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان نماز تراویح ختم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۲۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مشاور استاندار بوشهر در ترویج امور قرآنی و مدیران عامل صنعت آب و برق، ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قرآن آموزان و روزه اولی‌های فرزند همکاران شرکت‌های تابعه صنعت آب و برق استان بوشهر اظهار کرد: شرکت‌های آب و برق استان بوشهر علیرغم ترافیک کاری بالا، اهتمام ویژه ای به مسائل فرهنگی و قرآنی دارند.

علیرضا یزاف خاطرنشان کرد: وزارت نیرو همواره یکی از دستگاه‌های شاخص در حوزه ترویج فعالیت‌های قرآنی بوده است و حمایت مدیران عامل شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در استان بوشهر از امور فرهنگی قابل تقدیر است.

وی افزود: همه اتفاقات فرهنگی و دینی که در شب‌های ماه مبارک رمضان و دیگر ایام سال رقم می‌خورد باعث می‌شود تا ارزش خدمت رسانی تخصصی دستگاه‌ها به مردم دوچندان شود.

امام جماعت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در نمازخانه کوی آبشیرین کن در طول ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: با برنامه ریزی مناسب و تشکیل جلسات پیش از ماه مبارک رمضان، اقدامات متنوعی جهت همکاران صنعت آب و برق و خانواده‌های ایشان در نمازخانه کوی آبشیرینکن انجام شد.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مطلق گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن ویژه فرزندان همکاران، بیان احکام و مسائل دینی، اقامه نماز جماعت و برگزاری جلسات قرائت قرآن از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین احیا شب‌های قدر و استفاده از ظرفیت ائمه جماعت صنعت آب و برق در راستای مشاوره امور دینی و فرهنگی از دیگر اقدامات این حوزه است.

در ادامه این برنامه گروه نمایشی «عمو سید و خرگوش ناقلا» به اجرای تئاتر با هدف انتقال آمیزه‌های دینی پرداختند و از روزه اولی‌ها و فعالین مراسم قرآنی و نماز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6091044

دیگر خبرها

  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • اجرای نمادین مناسک حج تمتع در سیستان و بلوچستان
  • آیین نامه ترویج نماز در هیات دولت تصویب شد
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • (ویدئو) اقامه نماز یک دانشجوی بازداشت شده با دستبند
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • کماکان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه خیرین است
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند