Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- چند روزی است که دوباره پدیده گرد و خاک مهمان بعضی از استان‌های کشور شده که استان اصفهان هم از این قائده مستثنی نبوده و تا پایان فروردین‌ماه میزبان این میهمان ناخوانده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، چند روزی است که دوباره پدیده گرد و خاک مهمان بعضی از استان‌های کشور شده که استان اصفهان هم از این قائده مستثنی نبوده و میزبان این میهمان ناخوانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار تفاوتی با آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها در فصل سرد سال ندارد و برای جلوگیری از آلودگی هوا و بروز بیماری‌های تنفسی بهتر است شهروندان از ماسک استفاده کنند.

عباس شاهسونی در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار خطرِ کمتری نسبت به آلودگی در فصول سرد سال ناشی از تردد خودروها دارد؟، گفته این موضوع درست نیست و مبنای آلودگی هوا ذرات معلق و اندازه این ذرات یعنی PM10 و PM2.5 است و جنس آنها اهمیتی ندارد. ممکن است جنس این دو ذره متفاوت باشد اما در هیچ دستورالعملی نیامده است که جنس خاصی از ذرات معلق تأثیر خاصی بر میزان آلودگی هوا دارند. تاکید اصلی بر غلظت و اندازه ذرات است که در آلودگی هوای ناشی از ترافیک و فصول سرد عمدتاً PM2.5 است و در گرد و غبار PM10 است.

کانون‌های گرد و غبار  با منشاء داخلی و خارجی دارد

نوید حاج بابایی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت کانون‌های گرد و خاک اظهار داشت: کانون‌های گرد و غبار  با منشاء داخلی و خارجی تا آخر فروردین در اصفهان فعال است.

وی افزود: در این شرایط از گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر درخواست می‌شود از تردد غیرضروری در مناطق آلوده شهر خودداری کنند.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با بیان  فعال شدن کانون‌های گرد و خاک داخلی، گفت: از امروز شاهد فعال شدن این کانون‌ها هستیم و در نیمه شرقی، مناطق شمالی بار گرد و خاک محلی خودشان را خواهند داشت و درگیر پدیده گرد و خاک از کشورهای خارجی نخواهیم نبود.

حاج‌بابایی ادامه داد: اردستان، نائین، ورزنه و خور و بیابانک با پدیده گرد و خاک مواجه خواهند بود و همچنین شهر اصفهان هم به صورت محلی با پدیده گرد و خاک رو به رو می‌شود و متاسفانه تا پایان فروردین ماه این پدیده ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: علت فعالیت سامانه گرد و خاک، کاهش رطوبت سامانه‌های جوی است که عمدتا با بی بارشی مواجه شدیم و میزان بارش نسبت به بلند مدت در مناطق مرکزی و شرقی استان بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

وزش باد شدید و گرد و خاک منطقه سیستان را فرا می‌گیرد گرد و خاک ایلام را در بر می‌گیرد

وقوع پدیده گرد و خاک در حد بحران و تعطیلی استان نیست

کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به بررسی نقشه‌های هواشناسی، اظهار داشت: نقشه‌ها نشان‌دهنده جوی نسبتاً ناپایدار تا میانه‌های هفته روی استان است و وضعیت جوی در بیشتر مناطق به شکل صاف تا قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

ابراهیم هنرمند افزود: احتمال رگبار پراکنده در نیمه‌غربی و شمال استان دور از انتظار نیست و وزش باد شدید گاهی با گرد و خاک محلی در مناطق شرقی و مرکزی منجر به کاهش دید و کیفیت هوا می‌شود؛ این گرد و خاک روز گذشته و از کشورهای غربی وارد استان شد و وزش باد محلی نیز این پدیده را در استان تشدید می‌کند.

وی از کاهش سه تا پنج درجه‌ای کمینه دمای هوا در اکثر مناطق استان خبر داد و گفت: دمای هوای اصفهان در گرم‌ترین ساعت‌های امروز به 30 درجه و کمینه دمای هوای صبح فردا 12 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان گرم‌ترین نقطه استان را خور و بیابانک با دمای 35 درجه سانتی‌گراد اعلام کرد و ادامه داد: خنک‌ترین شهرستان استان نیز بوئین‌ و میاندشت با دمای دو درجه بالای صفر خواهد بود؛ همچنین از طریق کانون‌های داخلی و خارجی با پدیده گرد و خاک روبه‌رو هستیم که امروز تا حدودی این شرایط بهبود می‌یابد اما در ساعت‌های بعدازظهر چون وزش باد شدید است گرد و خاک محلی و کاهش دید ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه وقوع پدیده گرد و خاک در حد بحران و تعطیلی استان نیست، افزود: به شهروندان توصیه می‌شود از حضور در فضای باز، ورزش کردن یا فعالیت‌های فیزیکی در حد ممکن خودداری شود.

به گزارش تسنیم در این نوع آلودگی هوا که گرد و غبار فعال است بروز بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی، افزایش علائم بیماری‌های تنفسی، افزایش مراجعه به مراکز درمانی به دلیل خس خس سینه، سرفه، تشدید علائم آسم در مبتلایان دور از انظار نیست و توصیه می‌شود از آب، سبزیجات تازه و میوه‌ها بیشتر استفاده شود و از خروج غیر ضروری از منزل خودداری شود.

انتهای پیام/166/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آلودگی هوای ناشی پدیده گرد و خاک کانون های گرد استان اصفهان آلودگی هوا گرد و غبار کانون ها پیش بینی وزش باد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۲۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»

کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» از مصطفی عظیمی‌فر منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۱۰۶ صفحه با شمارگان ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان در انتشارات سیب کال راهی بازار کتاب شده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «مصطفی عظیمی‌فر در کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» از ورای روزمرگی‌های زندگی، دغدغه‌های اجتماعی خویش را نسبت به دنیای اطراف در قالب کوتاه‌ترین داستان‌ها و نوشته‌های ادبی به تصویر کشیده است.

 از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «هزار سال پس از پاییز و هر خودی همیشه تنهاست» (انتشارات کتاب هرمز) و «من نویسنده این کتاب نیستم» (انتشارات سیب‌کال) اشاره کرد. 

در برشی از کتاب می‌خوانیم: نزدیک ظهر به محله خودمان می‌رسم. جوانی با ماشین شیک و گران‌قیمتی از کنارم عبور می‌کند و ردی از غبار روی موها و لباس‌هایم به جا می‌گذارد. خیلی زود شروع به مقایسه داشته‌های خود با آن شخص می‌کنم. نگاهی به کفش‌هایم می‌اندازم! غبار گرفته و خسته به نظر می‌آیند. یک سالی از فروش دوچرخه‌ام برای خرید یک ماشین اصلاح مو می‌گذرد. از آن روز به بعد تنها وسیله نقلیه‌ای که دارم، پاهایم هستند و این بسیار دردآور است.

 حسرت که شرایط را مهیا می‌بیند، شروع به بیدار کردن حسادت می‌کند. ولی خیلی زود با اخطاری روبه‌رو می‌شود که می‌گوید: به داشته‌های مادی دیگران حسادت نکن. زیرا آن‌ها و گذشتگانشان یا زیاد تلاش و قناعت کرده‌اند و یا شرافت خود را زیر پا گذاشته‌اند. اکنون که چنین است یا زیاد تلاش کن و یا...

خوشبختانه حسرت هشدار را می‌پذیرد و من... »

 انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • سامانه بارشی مجدد دوشنبه در اصفهان فعال می‌شود
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • باد و باران پدیده غالب اصفهان/ سامانه بارشی جدید در راه است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • بهینه‌سازی مسیرها برای شرکت‌های فعال ارسال مرسولات پستی در جایگاه نخست «ره‌آورد فناورانه»
  • اصفهان رکورددار آلودگی هوا/ هوای ۲۰ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»