Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:09:31 GMT

چند خبرکوتاه فرهنگی و هنری از کردستان

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۳۸۸۰

چند خبرکوتاه فرهنگی و هنری از کردستان

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه پس از شهادت سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال ۷۲ و با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد، اظهار داشت: هر ساله با فرا رسیدن این روز ویژه برنامه‌های فرهنگی، هنری و رسانه ای گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در سطح استان کردستان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی اصغر دریایی افزود: برنامه های فرهنگی، هنری و رسانه ای متناسب با شعار روزهای این هفته تدارک دیده شده است، تجلیل و قدردانی از فعالان فرهنگ و هنر استان که در زمینه هنر انقلاب اسلامی فعالیت ها و تولیدات شاخصی داشته اند از جمله مهمترین برنامه این هفته است.

وی اضافه کرد: گلباران و عطر افشانی مزار شهدای انقلاب اسلامی و قطعه هنرمندان، اکران فیلم «موقعیت مهدی» به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد برای اصحاب فرهنگ و هنر همچنین کارکنان و خانواده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از جمله برنامه های گرامیداشت این هفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به نامگذاری روزهای این هفته اظهار داشت: هفته هنر انقلاب از تاریخ ۲۰ فروردین ماه با شعار هنر انقلاب اسلامی و تعهد و رادمردی آغاز و روزهای دیگر این هفته توسعه فرهنگی و دانش بنیان، عزت و بالندگی، خلاقیت و نوآوری، مقاومت و پایداری، جلوه ایثار و کرامت و آخرین روز هفته هنر انقلاب اسلامی و شمیم نبوی نیز پایان می یابد.

وی یادآور شد: دیدار با فرمانده سپاه بیت المقدس کرستان، بازدید از صدا وسیمای مرکز کردستان و شرکت دانش بنیان کوباک و نشست رسانه ای هنر انقلاب اسلامی همراه با آیین رونمایی از منشور اخلاقی هنرمندان استان کردستان و ارائه گزارش فرهنگی قبل از خطبه های نماز جمعه شهر سنندج از دیگر برنامه های این هفته است.
 


اعطای درجه هنری به ۲ هنرمند کردستانی

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: علیرضا غوثی در حوزه نوازندگی دف و یدالله نورائی در حوزه نوازندگی دهل، به ترتیب نشان درجه یک و درجه سه هنری کشور را کسب کردند.

سامان احمدی افزود: شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ارزیابی اسناد، مدارک و سوابق هنری و فرهنگی افراد اعطای درجه هنری و سطح آن را مشخص می‌کند که هنرمندان این استان توسط این شورا برگزیده شدند.

وی اضافه کرد: درجه هنری هنرمندان از یک تا پنج تعیین می‌شود، به این ترتیب که گواهینامه درجه یک معادل مدرک دکتری، درجه دو معادل مدرک فوق لیسانس، درجه سه معادل مدرک کارشناسی، درجه چهار معادل مدرک فوق دیپلم و درجه ۵ معادل مدرک دیپلم است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها شورای دارنده مجوز صدور درجه هنری است که طی سال های گذشته به هنرمندان استان کردستان در حوزه‌های مختلف هنری و فرهنگی درجه هنری با ارائه مستندات، فعالیت های تخصصی وحرفه ای و موفقیت های کسب شده در طول زندگی هنری اعطا می کند.
 


فیلم کوتاه «دونده» به جشنواره فیلم زلین راه یافت

سید پیام حسینی، کارگردان و تهیه کننده فیلم کوتاه دونده اظهار داشت: جشنواره فیلم زلین از سال ۱۹۶۱ آغاز به کار کرده و یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم ویژه کودکان و نوجوانان در سطح جهانی است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره هر ساله در شهر زلین در جنوب شرقی جمهوری چک برگزار می‌شود، افزود: زلین که یکی از اعضای فعال انجمن فیلم کودک اروپا است صرفا تلاش برای سرگرم کردن مخاطبان جوان نداشته بلکه آموزش، گسترش آگاهی از دنیای بیرونی و توسعه ادراکات زیبایی شناختی، اجتماعی و اخلاقی کودکان و نوجوانان را از اهداف اصلی برگزاری جشنواره می‌داند.

کارگردان و تهیه کننده کردستانی یادآور شد: شصت و دومین دوره این جشنواره در تاریخ ۲۶ می تا ۱ ژوئن (۵ تا ۱۱ خرداد ماه) در شهر زلین برگزار می‌شود، فیلم‌های جشنواره نه تنها در زلین، بلکه در بسیاری از شهرهای دیگر جمهوری چک نیز به نمایش درخواهد آمد.

حسینی اظهار داشت: «دونده» روایت پسر نوجوانی به نام حکیم است که در یکی از محله‌های حاشیه‌ای ایران زندگی می‌کند. پدر او در مسابقات دو، شرط بندی می‌کند، در آخرین بازی متوجه می‌شوند که قوانین بازی تغییر کرده است. این تغییرات خانواده را تحت الشعاع و او را در دو راهی تصمیم قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بختیار پنجه‌ای، فرشید گویلی، حسن ترقی، اردشیر خدادوست، فریدون حامدی، ماردین شیخ‌مرادی، آرین مرادیان و ژوانا نصیری بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

برچسب‌ها کردستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنندج فیلم کوتاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنندج کردستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنندج فیلم کوتاه فرهنگ و ارشاد اسلامی هنر انقلاب اسلامی استان کردستان معادل مدرک فیلم کوتاه درجه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۳۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

سید عباس دهقان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در دیدار کارشناسان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: در پرتو تعاملی که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد داشت، تلاش می‌شود با ارائه رویداد‌های هنری و سینمایی نسبت به آگاه سازی مردم اقدام شود.

وی با اشاره به رویداد‌هایی مانند جشنواره تئاتر چتر زندگی که در راستای تحکیم بنیان خانواده است، افزود: هنرمندان و انجمن‌های هنری استان یزد از ظرفیت‌های بالای هنری و حرفه‌ای برخوردار هستند که تجربه نشان داده با فعالیت و ارائه تولیدات هنری توانسته اند در کمک و مساعدت به کاهش معضلات اجتماعی و آگاه سازی عموم نقش دو چندانی داشته باشند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای هنرمندان را مورد تاکید قرار داد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب