Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@23:14:38 GMT

تشخیص ویروس کرونا در ۳۰ ثانیه

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۵۱۰۹

تشخیص ویروس کرونا در ۳۰ ثانیه

محققان دانشگاه "فلوریدا" در مطالعه اخیرشان از توسعه دستگاه آزمایش کووید-۱۹ که نتیجه آزمایش را در عرض ۳۰ ثانیه نشان می‌دهد و دقت و حساسیتی مشابه آزمایش پی.سی آر دارد، خبر داده‌اند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از اس تی دی، دریافت سریع نتیجه آزمایشی که برای تشخیص یک پاتوژن انجام شده، بسیار مهم است چرا که در غیر این صورت فرد ممکن است تا زمان اعلام نتیجه آزمایش، به مکان‌های مختلف برود و افراد دیگر را نیز آلوده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توان گفت تاخیر در دریافت نتیجه آزمایش کووید-۱۹ بدون شک یکی از عوامل تشدید کننده شیوع این بیماری است. متاسفانه دریافت نتیجه دقیق‌ترین آزمایش کووید-۱۹ اغلب ۲۴ ساعت یا بیشتر به طول می‌انجامد.

کیت‌های تست خانگی نیز گرچه نتایج را در چند دقیقه ارائه می‌کنند، اما دقت یا حساسیت کمتری دارند. اخیرا محققان "دانشگاه فلوریدا" موفق به ساخت دستگاهی برای آزمایش کووید-۱۹ شده‌اند که می‌تواند حضور کروناویروس را در کمتر از ۳۰ ثانیه با حساسیت و دقت بالا همانند  آزمایش پی.سی.آر تشخیص دهد. محققان دانشگاه فلوریدا برای ساخت این دستگاه با گروهی از محققان "دانشگاه ملی یانگ مینگ چیائو تونگ" تایوان همکاری کرده‌اند.

به گفته محققان، این دستگاه می‌تواند توانایی مقامات فعال در حوزه بهداشت برای شناسایی سریع و واکنش سریع به ویروس کرونا یا همه‌گیری بعدی را تغییر دهد.

محققان اظهار کرده‌اند دقت این دستگاه ۹۰ درصد است و دقت و حساسیتی همانند آزمایش‌های پی.سی.آر دارد.

البته گفتنی است این دستگاه هنوز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید نشده است. محققان گفتند آنها ابتدا باید اطمینان حاصل کنند که نتایج آزمایش در اثر وجود آلودگی‌های دیگر یا سایر عوامل بیماری زا که ممکن است در دهان و بزاق یافت می‌شوند، تغییر نکند. اینها شامل سایر کروناویروس‌ها، عفونت‌های استاف/ استافیلوکوک‌ها، آنفلوانزا، ذات‌الریه و ۲۰ مورد دیگر است. استافیلوکوک‌ها، سرده مهمی از باکتری‌های گرم مثبت هستند.

قدرت این دستگاه دستی توسط یک باتری ۹ ولتی تامین می‌شود و دستگاه مذکور از یک نوار تست ارزان قیمت، مشابه نمونه‌هایی که در دستگاه اندازه‌گیری قند خون استفاده می‌شود، بهره می‌برد. آنتی‌بادی‌های تشخیص ویروس کرونا به یک لایه طلایی در نوک آن نوار متصل است. نوار بر روی زبان فرد قرار می‌گیرد تا نمونه بزاق فرد را جمع آوری کند.

سپس نوار در یک سیستم خواننده متصل به یک برد مدار وارد می‌شود. اگر فردی آلوده باشد، ویروس کرونا در بزاق به آنتی بادی‌ها متصل می‌شود و شروع به حرکت می‌کند، زیرا آنها توسط دو پالس الکتریکی پردازش شده توسط یک ترانزیستور خاص تحریک می‌شوند. غلظت بالاتر ویروس کرونا رسانایی الکتریکی نمونه را تغییر می‌دهد. این کار نیز به نوبه خود ولتاژ پالس‌های الکتریکی را تغییر می‌دهد.

این سیگنال ولتاژ میلیون‌ها بار تقویت می‌شود و به یک مقدار عددی تبدیل می‌شود. این مقدار یک نتیجه مثبت یا منفی را نشان خواهد داد و هرچه مقدار آن عدد کمتر باشد، بار ویروسی بیشتر است. به گفته محققان، توانایی این دستگاه برای تعیین کمیت بار ویروسی و آنتی بادی، آن را به یک دستگاه ویژه برای تشخیص این ویروس تبدیل می‌کند.

به گفته محققان این دستگاه را می‌توان با کمتر از ۵۰ دلار ساخت و این در حالی است که تهیه و ساخت تجهیزات آزمایش پی.سی.آر ممکن است هزاران دلار شود.

محققان این مطالعه همچنین در حال مطالعه توانایی این دستگاه برای تشخیص پروتئین‌های خاصی که می‌تواند برای تشخیص سایر بیماری‌ها از جمله سرطان، حمله قلبی و سلامت سیستم ایمنی استفاده شود، هستند.

محققان در انتها اظهار کردند که این دستگاه علاوه بر محیط‌های پزشکی می‌تواند برای مکان‌هایی با جمعیت زیاد مانند کنسرت‌ها، رویدادهای ورزشی و کلاس‌های درس نیز مناسب باشد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: کرونا در جهان ، کووید 19 ، تست پی سی آر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کرونا در جهان کووید 19 تست پی سی آر آزمایش کووید ۱۹ نتیجه آزمایش ویروس کرونا برای تشخیص پی سی آر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران

همزمان با برگزاری پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، از دستگاه میکروب‌شناسی رونمایی شد.

به گزارش مشرق از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه این کنگره با اشاره به فعالیت نمایشگاه جانبی آن گفت: نمایشگاهی که امسال در کنگره برپا شده مانند سنوات گذشته مورد استقبال وسیع شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است به نحوی که بیش از ۲۱۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی این نمایشگاه شناخته شده است و همکاران از سراسر کشور برای حضور در کنگره و نمایشگاه شرکت داشتند، که شرکت‌های دانش بنیان از داخل کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند و محصولات خوبی را ارائه کردند.

وی با اشاره به رونمایی که در نمایشگاه امسال انجام شد اضافه کرد: در این کنگره از دستگاهی که تحول عمده‌ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی‌ایجاد کرد رونمایی شد، این دستگاه براساس طیف سنجی کار می‌کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می‌کند.

حمزه لو همچنین در ادامه درباره اینکه راهکار برون رفت مهاجرت آزمایشگاهیان، بیان کرد: در سنوات اخیر موج مهاجرت در تمام رشته‌های پزشکی زیاد شده است و افراد مستعد که امکانات و پتانسیل کار کردن را دارند به دلیل مشکلات عدیده، مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: اگر اتفاقاتی در حوزه آموزش این افراد بیافتد و مسیر تحصیل در علوم آزمایشگاهی کوتاه شود انگیزه این افراد برای ماندن بیشتر خواهد شد.

وی توصیه کرد: باید به حوزه آزمایشگاه‌ها توجه ویژه شود چرا که یکی از بخش‌های مهم در نظام سلامت هستند و بسیاری از تشخیص‌ها بدون آزمایشگاه امکان پذیر نیست.

حمزه‌لو گفت: باید در تمام حوزه‌ها مانند تربیت نیروی انسانی، تامین کیت، مواد و تجهیزات توجه شود تا بتوان از مهاجرت آزمایشگاهیان جلوگیری کرد.

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • برگه‌های آزمایش الکی!
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • سرعت شبکه 6G در آزمایش جدید به ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسید
  • موساد دستگاه‌های تشخیص چهره را در نوار غزه نصب کرد
  • نتیجه آزمایش نسل ششم اینترنت در ژاپن: ۵۰۰ برابر سریع‌تر از ۵‌جی
  • ادعای جدید دختر دیگو مارادونا درباره مرگ اسطوره
  • ادعای جدید: الکل یا ماده سمی علت مرگ مارادوناست!
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران