Web Analytics Made Easy - Statcounter

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در کردستان از گذشته تا به امروز زبانزد خاص و عام بود پرا که وقتی ماه رمضان از راه می رسید، ندای مرحبا مرحبا با آهنگ و وزن خاصی درتمامی محله ها و پشت بام خانه ها به گوش می رسید و به این طریق مردم خود را برای ورود به این ماه مبارک آماده می کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، دایه مینا که نزدیک به 78 سال سن دارد با کوله باری از خاطرات این روزها از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان برایمان گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در کردستان از  گذشته تا به امروز زبانزد خاص و عام بود چرا که در روزهاى آخر ماه شعبان مردم کردستان خود را براى ماه رمضان آماده مى‏ کردند و در روز آخر شعبان و شب اول رمضان دسته دسته مردم جمع شده و بدنبال رؤیت هلال ماه رمضان مى‏ رفتند و با رؤیت هلال به دستور مجتهد شهر نقاره چى‏ها با زدن دهل و سرنا و نواى مخصوص ورود ماه مبارک رمضان را به اطلاع مردم مى‏رسانند در این هنگام با شلیک یک گلوله توپ آغاز ماه رمضان اعلام مى‏شد و  ندای مرحبا مرحبا با آهنگ و وزن خاصی در تمامی محله ها و پشت بام خانه ها به گوش می رسید و به این طریق مردم خود را برای ورود به این ماه مبارک آماده می کردند.

وی افزود: همه مردم محله چند روز قبل از رسیدن ماه رمضان مساجد را برای ورود نماز گزارن گردگیری  می کردند و این کار حال و هوای خاصی را به ماه مهمانی خدا می داد.

دایه مینا گفت: ماه مبارک رمضان آغازی برای خانه‌تکانی دل‌ها می شد و کینه ها به دوستی و صمیمیت مبدل می شد و همه ازماه مهمانی خدا با یکرنگی و صداقت و دل پاک پذیرایی می کردند.

 وی با اشاره به سحر خوانی در ماه مبارک خاطرنشان کرد: یکی از آداب رسوم مسلمانان کردنشین در ماه مبارک رمضان برخاستن در هنگام سحر و سحری خوردن است که در زبان کردی به آن "پارشیو" گفته می‌شود و بیدار کردن همسایگانبا  اجرای چندین موسیقی مخصوص در مناطق مختلف بود که به آن موسیقی سحرخوانی  می گفتند که  از میان این موسیقیها و نواها که برای بیدار کردن مردم بکار می رفت، آواز مرحبا و الوداع از همه مشهورتر است و در تمام مناطق کردنشین قرائت می شد و گاهی نیز مرسوم بود توپی به تپه‌های اطراف شلیک می‌کردند که مکان اصلی آن بر روی تپه بلند شهر به نام شیخ محمد صادق انجام می شود.

دایه مینا بیان داشت: 15روز اول ماه رمضان قبل از اذان عشاء مؤذن بر پشت بام مسجد رفته و با صداى بلند و به صورت آواز حلول ماه رمضان را چنین خوش مى‏گفته است: «مرحبا مرحبا یا شهر رمضان، مرحبا مرحبا یا شهر تسبیح و التهلیل و تلاوت القران مرحبا، مرحبا مرحبا یا شهر الخیر و البرکت و الاحسان مرحبا" و در نیمه دوم ماه رمضان مؤذن بجاى مرحبا الوداع مى‏گفته است.

 وی افزود: خواندن نماز تراویح یکی دیگر از آداب ماه مبارک است که در گذشته مردم روزه دارشبها  بعد از افطاری و باز کردن روزه خود برای اقامه نماز مغرب و عشاء و خواندن نماز تراویح به مسجد رفته و تا پاسی از شب مشغول عبادت و خواندن قرآن می شدند و روال بر این بوده که در مساجد بعد از نماز عصر ماموستاها شروع به سخنرانی مذهبی می کردند که بیشترین موضوعات آن درباره رمضان بود.

 دایه مینا در ادامه عنوان داشت: در قدیم در شهرها و به ویژه روستاهای کردستان  رسم بر این بود که یک ساعت قبل از افطار روزه داران با بقچه هایی پر از خرما و یک نوع نان مخصوص(کولیره) به مسجد می رفتند و در مسجد مراسم افطاری را برگزار می کردند که متاسفانه امروزه این رسم تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است و کم تر کسی برای مراسم افطاری به مسجد می رود و همگی در خانه های خود افطار میکنند.

وی افزود: در روزهای ماه مبارک تعدادی از زنان روزه دار جمع می شودند و  با همکاری هم نان‌های محلی پخت ودر میان  همسایه‌ها  و اقوام پخش می کردند و با این کار دعای روزه داران و برکت الهی را می طلبیدند.

 دایه مینا بیان داشت: مردم کردنشین غذاها و نان‌های محلی متنوعی را در این ماه مبارک  پخت میکردند که از جمله می‌توان به ماودو، کاروان ناشی، کولیره چوره،ناوتاوایی، برساق و داندوگ اشاره کرد.

وی  خاطر نشان کرد: در روز بیست و هفتم ماه رمضان زنان زیادی برای پخت نان مخصوص که به نام بیست و هفتمى مشهور بود جمع و به پخت این نان که در کردستان به این نان، «کولیره » و« برساق» گفته مى‏شود می پرداختند که این نان براى ثواب در روزه روزه داران و رفع بلا و ایجاد خیر و برکت پخته می شد .

دایه مینا در ادامه خاطرات خود در ماه  مبارک عنوان داشت: همچنین در ماه رمضان رسم بود که هر کس توانایى تلاوت قرآن را داشت، حتما مى‏بایست یک بار قرآن را ختم کند.بعضى نیز دو یا سه بار قرآن را ختم مى‏کردند.

وی افزود: در ماه مبارک و پیش از اذان مغرب مساجد و تکایاهای کردستان پر از صدای دعاهای مذهبی و اشعاری می شد که نمازگزاران در مدح رسول گرامی اسلام می خوانند.

دایه مینان در ادامه بیان داشت: در غروب روز آخر ماه رمضان نیز مثل اول ماه رمضان مردم به دنبال هلال ماه شوال مى‏گشتند و با پیدا کردن ماه و صداى مؤذن خود را براى عید رمضان آماده می کردند و در روز عید فطر موقع اذان صبح سه گلوله توپ شلیک مى‏شده  و با این کار روز عید فطر به روزداران و اقامه نمار عید ابلاغ می شد و در صبح عید فطر مردم در مساجد گرد مى‏آمدند و با خواندن قرآن و گفتن الله اکبر عید را گرامى می داشتند و نماز عید را در مساجد برگزار می کردند پس از نماز و خطبه دست بوسى کرده و از هم طلب حلالیت می کردند و فطریه را به فقرا می دادند.

وی خاطر نشان کرد: که بازدیدهاى عید فطر در کردستان حدود ۳ روز و گاهى بیشتر طول مى‏کشید و در روز عید فطر مردم شهرها و به ویژه روستاها به صورت دسته جمعی به قبرستان رفته و برای شادی روح مردگان خود و به ویژه تازه فوت شده ها فاتحه می خوانند و برای سلامتی بازماندگان دعا می کردند البته این رسم هنوز در یک روز قبل از عید که به آن "عرفه" می گویند همچنان در کردستان برگزار می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان مرحبا مرحبا ماه رمضان عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۵۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام عابدین رستمی پیش از ظهر یکشنبه در آئین تشییع پیکر شهید «جلال اعتماد» با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای گمنام، شهدای فلسطین و غزه، شهدای کرمان، شهدای فروردین در جنوب غرب کشور و شهدای شاخص استان کردستان و قروه اظهار کرد: خداوند نعمت دین، اسلام، ایستادگی در مقابل ظلم و ظالمین و نظام سلطه را به ما ارزانی داشته و مردمی مقاوم و همیشه در صحنه به این دیار ارزانی داشته و باید شاکر خداوند باشیم.

وی با بیان اینکه کردستان سرزمین مجاهدات خاموش و سرزمین شهدایی است که به گفته شهید بروجردی باید با وضو در این استان قدم برداشت، افزود: زمانیکه پیشمرگان مسلمان کرد در برابر گروهک‌ها و نظام سطله ایستادند باب شهادت در این استان آغاز شد.

وی تصریح کرد: امروز بعد از ۴۵ سال هنوز می‌بینیم که فرزندان این مرز و بوم و این خطه بویژه شهرستان قروه که در ۱۲ سال اخیر بیش از ۴۵ شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

امام جمعه قروه بیان کرد: کردستان سرزمین ایستادگی است گرچه از ظلم دشمنان و ضدانقلاب زخم دیده اما کمر خم نکرده است و امروز مردم قروه و شهر دزج میزبان شهید گلگون کفن دیگری هستند و جوانی که از دارایی و جان خود گذشت تا گوشه‌ای از کارهای زمین مانده این مملکت را به دوش بکشد و خداوند امروز اجر او را با شهادت داد.

فرهنگ شهادت ریشه در آموزه‌های دینی دارد

حجت الاسلام رستمی تصریح کرد: بالاترین نعمت که خداوند در این دنیا به بشر می‌دهد نعمت شهادت است و بالاتر از شهادت هیچ نعمتی نیست و این فرهنگ شهادت ریشه در آموزه‌های اسلام دارد و محور شهادت و اصل شهادت و ایثارگری پرچم سیدالشهدا را در بحران‌ها عبور می‌دهد و به دست امام زمان (عج) می‌رساند.

وی اذعان کرد: شهادت مردم را زنده نگه می‌دارد و تاریخ ما سرشار از تجربه‌ها است که ایستادند و سربلند شدند و در مقابل دشمن سر خم نکردند و دشمنان را به زباله دان تاریخ راهی کردند.

وی تصریح کرد: امروز کردستان و مرزهای کردستان هم آوردگاه دو تفکر ایستادگی در برابر دشمنان و استقلال است و در مقابل دشمنان ایستاده است.

امام جمعه قروه اذعان کرد: گروهک‌های ضد انقلاب باید بداند که سراییل و آمریکا به عنوان کارفرمای آنها در حال جان دادن است و اسرائیل به برکت خون شهدا با دستان مردم ذبح خواهد شد.

حجت‌الاسلام رستمی اضافه کرد: امروز خداوند این شهید را به وطن ایران و مردم کردستان هدیه داد شهیدی که نداها را بر دل‌ها بلند کرد و بغض‌های فرورفته را بر زبان جاری کند و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را بر زبان‌ها جاری کرد.

وی افزود: خداوند مدال افتخار را بر سینه شما خانواده شهید «جلال اعتماد» زد و همه مردم ما قدردان شهدا بوده و هستند.

کد خبر 6097037

دیگر خبرها

  • نکیسا: بازیکنان ذوب آهن تلاش کردند/ این برد مبارک استقلالی‌ها
  • برنامه بازی‌های هفته بیست و هفتم لیگ برتر + ساعت پخش
  • ترکیب سپاهان برای دیدار مقابل استقلال خوزستان؛ هفته بیست و هفتم لیگ برتر
  • طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی خوشمزه ؛ فوت و فن پختن دمی گوجه در کمترین زمان | با این ترفند سس گوجه فرنگی را خوشمزه کنید
  • مصحف شریف «قرآن مبارک» رونمایی می‌شود
  • مهاجم کلیدی استقلال در آستانه محرومیت از بازی با فولاد
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • پیکر شهید «جلال اعتماد» در قروه تشییع شد
  • شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است
  • ۴۷۷ هزار خانوار کردستانی در قالب طرح کالابرگ خرید کردند