Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@22:32:03 GMT

مرگ طبیعی دوستی‌های آمریکا در خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۶۷۸۲

مرگ طبیعی دوستی‌های آمریکا در خاورمیانه

نشریه فارن پالسی در مطلبی درباره رویگردانی متحدان آمریکا در خاورمیانه نوشت: زمان آن است که تصدیق کنیم دوستی‌های آمریکا با دوستانش در خاورمیانه، تاریخ مصرفشان سپری شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، استیون ای. کوک، ستون‌نویس نشریه فارن پالسی در مطلبی درباره رویگردانی متحدان آمریکا در خاورمیانه از دوستی و روابط با این کشور می‌نویسد: «حدود ۵۰ سال پیش، آمریکا مصر را تبدیل به دوست خود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این به مثابه یک پیروزی بزرگ در دیپلماسی مبتنی بر بازی مجموع-صفر در دوران جنگ سردی که طی آن دو ابرقدرت به دنبال جذب مشتریان منطقه‌ای بودند، به حساب می‌آمد. پس از اینکه انگلیس مواضع خود را در شرق کانال سوئز در سال ۱۹۷۱ رها کرد، مصری‌ها به باشگاهی ملحق شدند که شامل سعودی‌ها، اردنی‌ها، اسرائیلی‌ها و یک سری کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس بود که به دنبال یک حامی بودند.

در دهه‌های بعدی و با تشدید دخالت مستقیم آمریکا در خاورمیانه، این‌ها هسته اصلی گروه‌های دوست با آمریکا را تشکیل ‌دادند که کار را برای واشنگتن به منظور پیگیری اهدافش در منطقه از جمله حفاظت از جریان آزاد نقل و انتقال نفت از منطقه، کمک به اطمینان پیدا کردن از امنیت تل‌آویو، مقابله با "تروریست‌ها"، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین یک سری از سیاست‌های بیش از حد جاه‌طلبانه دیگر مانند حمله به عراق آسان‌تر کرد.

من از زمانی که مقالاتی در مورد جزئیات بروز بحران در روابط واشنگتن با شرکای خود در خاورمیانه، به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی منتشر شدند، به این روابط فکر می‌کردم. البته مشکلی در این مورد وجود دارد. نه عربستانی‌ها و نه اماراتی‌ها از درخواست‌های دولت بایدن در قبال افزایش تولید نفت به دلیل بالا رفتن قیمت‌های جهانی با حمله روسیه به اوکراین استقبال نکردند. اندکی پس از عزیمت نیروهای روسیه به غرب مرز با اوکراین، دولت امارات از حمایت از قطعنامه محکومیت حمله روسیه در شورای امنیت سازمان ملل خودداری کرد. و در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دنبال متحد کردن جهان علیه روسیه بوده، نه عربستان و نه امارات از تحریم‌ها علیه روسیه، شریکشان در سازمان اوپک پلاس حمایت نمی‌کنند. در اواسط ماه مارس، امارات در دبی میزبان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بود. تصور اینکه محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات چه پیامی را از دیدار با بشار اسد فرستاده، دشوار است، اما این به وضوح نشان‌دهنده شکاف با آمریکا بود.

مشکلات در روابط آمریکا با سعودی‌ها به آرامی در حال بروز پیدا کردن بوده‌اند، اما ترکیبی از عوامل منطقه‌ای، جهانی و سیاسی در هشت ماه گذشته با هم تلاقی یافته و به وخامت علنی این روابط کمک کردند. آخرین باری که رهبر یک کشور خاورمیانه‌ای از پذیرش تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا خودداری کرد، چه زمانی بود؟ ما اکنون دو نمونه اخیر آن را داریم. با این حال، این فقط یک مشکل شخصی نیست. به نظر می‌رسد سعودی‌ها و اماراتی‌ها دیگر به اظهارات آمریکا درباره اینکه واشنگتن به امنیت آنها متعهد است، اعتقادی ندارند. با نگاه به گذشته و به زمان دولت ترامپ، زمانی که در سپتامبر ۲۰۱۹ حمله‌ای به تاسیسات نفتی عربستان شد، رئیس‌جمهور وقت آمریکا - با حمایت اعضای جامعه سیاست خارجی- تصمیم گرفت پاسخی ندهد. این امر چهار دهه سیاست آمریکا در "تعهد به دفاع" از میادین نفتی حوزه خلیج فارس در برابر تهدیدات داخل و خارج از منطقه را متزلزل کرد. اخیرا نیز خروج غیرمنتظره آمریکا از افغانستان و عزم دولت بایدن برای مذاکره بر سر یک توافق هسته‌ای جدید با ایران مطرح شد. کشورهای حاشیه خلیج فارس هر چند از یک توافق حمایت می‌کنند، اما نگرانند دولت درباره توافقی مذاکره کند که میلیاردها دلار را به تهران بدهد. این، همراه با عدم تمایل واشنگتن به معرفی حوثی‌های یمن به عنوان یک گروه "تروریستی"، در حالی که همزمان مقامات آمریکایی در حال بررسی حذف نام "سپاه" از فهرست گروه‌های "تروریستی" هستند، برای سعودی‌ها و اماراتی‌ها، گویاترین شاخص پوچ بودن تعهد آمریکا به "امنیت" آنهاست.

مساله فقط مربوط به روابط با عربستانی‌ها و اماراتی‌ها نیست. گرچه تل‌آویو در زمان نخست وزیری نفتالی بنت، در انتقاد از ایالات متحده ساکت‌تر بوده، اما او و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه تل‌آویو به صراحت گفته‌اند که اسرائیلی‌ها به هیچ توافق هسته‌ای جدید با تهران متعهد نخواهند بود. آنها همچنین با دولت آمریکا لابی کرده‌اند تا حوثی‌ها را مجدداً در فهرست گروه‌های "تروریستی" وارد کند و در نگرانی‌ اماراتی‌ها و عربستانی‌ها در مورد "سپاه" شریک شده‌اند. مصری‌ها نیز به نوبه خود در سال‌های اخیر به تسلیحات پیشرفته روسی دست یافته‌اند و همچنان با چین داد و ستد می‌کنند و از انتخاب یکی میان واشنگتن و پکن خودداری می‌کنند. هر چند در اولین اجلاس اخیر نقب وزرای خارجه مصر، بحرین، امارات و مراکش و تل‌آویو با وزیر امور خارجه آمریکا گردهم آمدند اما این واقعیت نیز وجود داشت که پس از سال‌ها تلاش مقامات آمریکایی برای ایجاد یک اجماع منطقه‌ای، آن اجماعی که اکنون وجود دارد، شامل آمریکا نمی‌شود.

در مجموع، همه این مسائل باعث شده است که دست‌اندرکاران در واشنگتن بپرسند آیا شرکای آمریکا در خاورمیانه شریکانی واقعی هستند یا خیر. در همان زمان، مقامات در پایتخت‌های خاورمیانه‌ای نیز همین فکر را در مورد آمریکا دارند، وضعیتی که با همه صحبت‌ها درباره "ترک" یا "رویگردانی تمرکز" آمریکا از این منطقه بدتر شده است.

به نظر می‌رسد آمریکا و دوستانش در منطقه به نقطه‌ای رسیده‌اند که دیگر منافعشان همسو نیست. مقامات واشنگتن و سراسر پایتخت‌های خاورمیانه می‌توانند روابطی را که در حال قدیمی‌تر شدن هستند، بر اساس مجموعه‌ای از اهداف جدید تنظیم کنند، اما اهدافی که آمریکا ممکن است در ذهن داشته باشد - مقابله با چین و روسیه یا شاید ادغام ایران در منطقه برای ایجاد ثبات در آن – خریداری نخواهد داشت.

در این موقعیت شما می‌توانید شاهد تحولات عجیبی باشید مانند اینکه شرکای خاورمیانه‌ای آمریکا منفعلانه از روسیه حمایت می‌کنند و روابط خود را با چین عمیق‌تر می‌کنند. شاید اصطلاح دقیق‌تر برای این تحولات "علائم ناخوشی" باشد که نشان‌دهنده مرگ نظم آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و عدم اطمینان در مورد اتفاقات آینده است.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: خاورمیانه ، امارات ، آمریکا ، عربستان سعودی ، دولت آمریکا ، جو بایدن ، فارن پالسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خاورمیانه امارات آمریکا عربستان سعودی دولت آمریکا جو بایدن فارن پالسی آمریکا در خاورمیانه اماراتی ها رئیس جمهور سعودی ها تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۶۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن