Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@22:31:20 GMT

سرنوشت متفاوت برج جهان نمای اصفهان و هتل آسمان شیراز

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۷۴۲۳

سرنوشت متفاوت برج جهان نمای اصفهان و هتل آسمان شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مجموعه زندیه به مرکزیت ارگ کریمخان آثار بازمانده  از مقطع خاص از تاریخ ایران و سرمایه ای ملی است.

شناخت این آثار به شناخت تاریخ کشور پیوند دارد و اضافه شدن این مجموعه به میراث جهانی، حق این آثار، حق مردم شیراز و حق کشور است.

ثبت جهانی زندیه، بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی می‌کند و جایگاه ایران را در رشد فرهنگ و تاریخ بشری ارتقاء می‌بخشد، گردشگران از اقصی نقاط جهان برای دیدن آن ترغیب می شوند و سالانه بودجه ای از یونسکو برای حفظ این آثار به کشور تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همه این مزایا و این حق عامه، قربانی سر به فلک کشیدن برج آسمان شده که در مجوزهای خود امضای شهرداری، کمیسیون ماده 100 و 5 و حتی موافقت سازمان میراث فرهنگی استان را دارد!

سازه غول آسایی که از هر سو به سمت محدوده تاریخی شیراز حرکت کنی،  در چشم می‌زند و مسئولان شهری و میراث فرهنگی هم قدمی برای حل این مشکل ملی برنمی دارند.

در حالی که وقتی مشابه همین اتفاق در اوایل دهه 80 برای میدان نقش جهان اصفهان رخ داد، با پافشاری و ایستادگی میراث فرهنگی اصفهان، ارتفاع برجی که حریم نقش جهان را نقض کرده بود، تعدیل شد و پروژه ساخت مجتمع‌ تجاری، نیمه کاره رها شد.

مجوز ساخت برج جهان نمای اصفهان به ارتفاع 50 متر در سال 75 توسط شهرداری اصفهان صادر و ساخت برج در 700 متری میدان نقش جهان آغاز شد.

پس از قد کشیدن آن، مشخص شد ارتفاع بالای آن چشم انداز آسمان آبی نقش جهان را معیوب کرده و حریم بصری این اثر تاریخی را نقض کرده است.

پرونده میدان نقش جهان که در سال 58 به عنوان یکی از نخستین آثار ایران، ثبت جهانی شده بود، سال 80 یعنی همان زمانی که مجوز اولیه هتل آسمان شیراز صادر شد، بار دیگر روی میز یونسکو قرار گرفت و با تصمیم اعضاء، این اثر تاریخی از شمار آثار تاریخی جهان خارج و جزء آثار در معرض خطر جهان قرار گرفت.

کارشناسان یونسکو برای بازدید از نقش جهان به ایران آمدند و بعد از بررسی موقعیت برج جهان نما، بازگشت نقش جهان به میراث جهانی را منوط به تخریب 2 طبقه از برج کردند.

مسئله ای که با مقاومت سرمایه گذاران برج روبرو شد، اما با پافشاری میراث فرهنگی استان اصفهان، موضوع به دخالت رئیس جمهور وقت انجامید و با نامه و دستور مستقیم رئیس جمهور، در سال 84 همان زمان که در شیراز مسئولان استانی و شهری،  به افزایش طبقات هتل آسمان رضایت می دادند، دو طبقه از برج جهان‌نما تخریب و کل پروژه تاکنون ناقص رها شده است.

کارشناس یونسکو پس از بازدید مجدد از نقش جهان،  با تقدیر از مسئولان شهری اصفهان در رابطه با همکاری با نهادهای بین المللی مرتبط در پرونده جهان نما اظهار کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان با همکاری مناسب خود توانستند ضمن حراست از حقوق تاریخی میدان نقش جهان، این اثر تاریخی را از خطر نجات دهند.

با تعدیل ارتفاع برج، میدان نقش جهان بار دیگر به آثار تاریخی جهان بازگشت. اما دقیقا همان زمان بار دیگر با افزایش ارتفاع برج آسمانِ خوار شیراز موافقت شد و به ارتفاع 54 متر و 16/5 طبقه  رسید که به دنبال آن، ثبت جهانی مجموعه زندیه کاملا از دستور کار خارج شد.

تفاوت آنچه بر برج جهان نما و هتل آسمان گذشت، بی توجهی مسئولان شهری به ویژه میراث فرهنگی استان فارس است، وگرنه سابقه نشان داده مشابه همین اتفاق در سایر نقاط با مقاومت و حضور فعال میراث فرهنگی، به نفع میراث ملی ختم می شود.

وقتی برای مسئولان شهری و استانی، ثبت جهانی زندیه اهمیت ندارد و به راحتی از کنار ذبح این حق عامه عبور می کنند، بدیهی است این موضوع در فرسایش زمانی 20 ساله رها می شود و از تحرکات کشوری برای احیای این حق نیز خبری نخواهد بود.

ماجرای هتل آسمان تنها با ارسال یک نامه از سوی مسئولان میراث فرهنگی به دادستان استان قابل حل شدن و یا حداقل به جریان افتادن است، اما مسئولان از نگارش همین نامه نیز دریغ می کنند.

تفاوت  آنچه بر مجموعه زندیه و نقش جهان گذشت، تفاوت در اقدامات مسئولانه و مدیریت و تصمیم گیری اداری است و این شبهه بی پاسخ همچنان باقی است که وقتی همه از فساد در تصمیم گیری برای صدور مجوز ساخت هتل آسمان بر خلاف قانون باخبرند، چرا کسی کاری نمی کند؟

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: هتل آسمان برج جهان نما شیراز اصفهان یونسکو ثبت جهانی ارگ کریمخان نقش جهان میراث فرهنگی میدان نقش جهان میراث فرهنگی مسئولان شهری برج جهان نما هتل آسمان ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: با توجه به کمبود آب، آب‌نماها با حرکت آب به‌صورت چرخشی مصرف پایینی دارد و تأمین آب ۴۱ آب‌نمای این منطقه از شبکه آب‌رسانی شهری نیست.

حسن محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت احداث آب‌نماها در شهر اظهار کرد: استفاده از آب‌نما در نزدیکی محل زندگی و محل رفت و آمد شهروندان سبب آرامش می‌شود، چراکه آب نمادی از پاکی و آرامش است همچنین آب‌نما با ایجاد چشم‌اندازی زیبا و دل‌انگیز همراه با آوای خوش فرود مایع زندگی، می‌تواند در یک لحظه تمام رفتارهای بد روانی را از دل و جان آن‌ها بزداید.

وی افزود: علاوه بر عنصر آب به‌عنوان یکی از زیباترین زمینه‌های دیداری و یکی از موارد تکمیلی فضای سبز شهری مور استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با اشاره به وجود ۴۱ آب‌نما در سطح این منطقه تصریح کرد: در راستای احترام به مردم شهر آب‌نماهایی بنا به موقعیت مکانی همچون بوستان‌ها، معابر و یا تقاطع‌ها ایجاد شده است که موجب کاهش تنش‌های مردمی می‌شود، به‌طور مثال در محل تقاطع جای توقف خودرو پشت چراغ قرمز، روشنی آب‌نما موجب شده است راننده و سرنشینان خودرو با آرامش دقایق را سپری کنند.

محمدحسینی ادامه داد: آب‌نماهایی که در بوستان‌ها احداث می‌شود، با مساحت بیشتر با نمایش مطلوب پرتاب آب همچنین وجود نیمکت‌هایی در اطراف آن محیطی دلنشین را برای اهالی و رهگذران ایجاد و مدت زمان آرامش‌بخشی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به نگهداری آب‌نماها گفت: با توجه به فعال بودن آب‌نماها در ساعاتی از روز، نوسازی و تعمیر دوره‌ای آب‌نماها در برنامه‌های این منطقه قرار می‌گیرد؛ از طرف دیگر تعمیرات اساسی همچون رنگ‌آمیزی و نوسازی تأسیسات برق و آب‌رسانی نیز جزو فعالیت‌های همکاران اداره خدمات شهری این منطقه قرار خواهد گرفت.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود آب، آب‌نماها با حرکت آب به صورت چرخشی مصرف پایینی دارد و تأمین آب آن از شبکه آب‌رسانی شهری نیست، همچنین آلودگی آب داخل آب‌نما موجب شده است هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار نیاز به تعویض آب داشته باشد که متذکر می‌شویم تعویض آب با کف‌کش است و برای مصرف مجدد به فضاهای سبز شهری هدایت می‌شود.

کد خبر 748612

دیگر خبرها

  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد