Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-02@20:21:34 GMT

جلسه فوق‌العاده مجلس و دولت درباره «پتروشیمی میانکاله»

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۸۳۳۲

جلسه فوق‌العاده مجلس و دولت درباره «پتروشیمی میانکاله»

نصرالله پژمانفر گفت: فردا جلسه‌ای فوق‌العاده با حضور دستگاه‌های اجرایی و سازمان بازرسی برای بررسی پروژه‌های فاقد مجوز زیست محیطی برگزار می‌کنیم.

به گزارش مشرق، نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه‌ای فوق العاده برای بررسی وضعیت پروژه‌های فاقد مجوز زیست محیطی با حضور دستگاه‌های اجرایی و سازمان بازرسی، فردا در کمیسیون اصل نود برگزار خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در قانون، تخریب محیط زیست،، جرم انگاری شده است و باید بصورت قاطع در سراسر کشور اجرایی شود.

۲۰ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ کلنگ مجتمع پتروشیمی میانکاله در اراضی و مراتع حسین‌آباد شهرستان بهشهر در حریم منطقه حفاظت شده میانکاله توسط وزیر کشور که نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور در سفر به مازندران بود به زمین خورد!

پیشینه احداث پتروشیمی در این منطقه به تیر ماه سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد, زمانی که معاون وقت وزیر نفت در دولت حسن روحانی گفته بود که پتروشیمی بهشهر با سرمایه‌گذاری ۳۸۰ میلیون دلاری بخش خصوصی ساخته می‌شود.

از همان ابتدای مطرح شدن این پروژه در  دولت رئیسی، مخالفت‌ها با احداث صنایع آلاینده پتروشیمی در ۵ کیلومتری محدوده تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات وحش میانکاله شروع شد و علی سلاجقه, رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که وزیر کشور را در این سفر همراهی می‌کرد, نخستین کسی بود که مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرد!

در حالی که احمد وحیدی, وزیر کشور گفته بود که بر اساس گزارشات، این پروژه مجوزهای محیط زیستی را اخذ کرده است, رئیس سازمان محیط زیست این ادعا را رد کرد و و این پروژه را فاقد مجوزهای زیستی محیطی دانست.

سلاجقه  در دیدار با جمعی از فعالان محیط زیست استان مازندران به افتتاح پتروشیمی بهشهر اشاره کرده و گفته بود: "کلنگی که امروز برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی به زمین زده شد از نظر ما با توجه به این‌که پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است!"

وی همچنین از دخالت نماینده بهشهر در امور دولت و اصرار برای اجرایی شدن این پروژه که هنوز ارزیابی‌های زیست محیطی آن انجام نشده بود, انتقاد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست در تاریخ ۲۲ اسفند ماه و در جلسه‌ای با حضور رئیس دیوان محاسبات بار دیگر نیز بر عدم کسب مجوزهای زیست محیطی این پروژه تأکید کرده و اظهار کرده بود: این پروژه به هیچ وجه مجوز زیست محیطی ندارد و ما جلوی آن خواهیم ایستاد و به هیچ کس اجازه نخواهیم داد بدون اخذ مجوز زیست‌محیطی این طرح را اجرا کند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت سازمان محیط زیست مجلس دولت حسن روحانی میانکاله دولت رئیسی نصرالله پژمانفر سازمان محیط زیست خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت مجوز زیست محیطی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۸۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال

به گزارش «تابناک»، مجید درگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خسارت چندهزار میلیاردی آزادراه تهران- شمال به محیط زیست اظهار کرد: هر چند این پروژه نقش بسزایی در کاهش زمان تردد مسافران،کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و ... دارد ولی نمی‌توان از کنار آسیبی که احداث این مسیر به محیط زیست وارد کرده به سادگی گذشت.

وی ادامه داد: هرچند عدم تعامل مجریان این پروژه با محیط زیست به ضرر طبیعت و حیات وحش تمام شده ولی در تلاشیم بخشی از این ضررها را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر احداث این بزرگراه با نظارت محیط زیست انجام می‌شد، خسارت‌های آن به حداقل می‌رسید و دغدغه امروز وجود نداشت، توضیح داد: با احداث این آزادراه دسترسی شکارچیان به حیات وحش منطقه آسان شده و حتی شکارچی از داخل خودرو خود می‌تواند با دوربین شکار را بزند.

این مسئول تاکید کرد: برای جبران بخشی از خسارات وارده به محیط زیست منطقه پیشنهاداتی مطرح شده که امیدواریم از طریق مراجع ذیربط پیگیری و به نتیجه برسد.

مدیرکل محیط زیست البرز ابراز کرد: نصب دوربین‌های اپتیکی در مسیر این آزادراه برای رصد فعالیت شکارچیان احتمالی یکی از این پیشنهادات بوده که بنا شده در کمیته‌‎های فنی بررسی و به تصویب برسد.

درگی تاکید کرد: نصب این دوربین‌ها بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تامین آن در شرایط فعلی از عهده محیط زیست برنمی‌آید.

مدیر کل محیط زیست البرز با اشاره به دیگر پیشنهاد مطرح شده توضیح داد: با توجه به اینکه روزانه بیش از ۲۷ هزار تردد در این مسیر ثبت می‌شود، امیدواریم بخشی از عوارض این آزادراه به محیط زیست اختصاص یابد تا بتوانیم با هزینه کرد آن جان تازه‌ای به محیط زیست منطقه تزریق کنیم.

درگی خاطرنشان کرد: اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده و امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست