Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@03:32:21 GMT

انواع مجامع عمومی پس از ثبت شرکت سهامی خاص

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۸۸۴۳

انواع مجامع عمومی پس از ثبت شرکت سهامی خاص

وقتی شرکتی تجاری ثبت می گردد، مالکین آن می توانند در امر تجارت و بازرگانی در داخل و خارج از کشور فعالیت کنند. این شرکتها بسته به نوع کارکردشان طبقه بندی و ثبت می شوند. موارد مختلفی برای ثبت شرکت وجود دارد که یکی از این موارد، ثبت شرکت سهامی خاص است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وقتی شرکتی تجاری ثبت می گردد، مالکین آن می توانند در امر تجارت و بازرگانی در داخل و خارج از کشور فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکتها بسته به نوع کارکردشان طبقه بندی و ثبت می شوند. موارد مختلفی برای ثبت شرکت وجود دارد که یکی از این موارد، ثبت شرکت سهامی خاص است.
در اینجا به مجامع عمومی، چگونگی و آثار انحلال این شرکت اشاره خواهد شد.

انواع مجامع عمومی پس از ثبت شرکت سهامی خاص

مجامع عمومی در اغلب شرکتها و از جمله در شرکت سهامی خاص؛ بستگی به اهمیت موضوع، به سه شکل زیر ممکن است رخ دهد؛ که به توضیح مختصری در مورد آنان می پردازیم.
لازم به ذکر است؛ مجمع عمومی مؤسسین که می باید قبل از ثبت شرکت سهامی خاص برای انجام امور پیش از ثبت شرکت؛ مثل تدوین اساسنامه تشکیل شود، با این موضوع فرق دارد.

 

1- مجمع عمومی عادی

در قانون تجارت و در مواد 86 الی 89 به مسائل مربوط به مجامع عمومی عادی اشاره شده است. طبق ماده 86 این قانون؛ مجمع عمومی عادی، صلاحیت تصمیم گیری در همه امور شرکت، به غیر از مواردی که در اختیار و صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است را دارد. ماده 87 نیز اذعان می دارد که برای تشکیل مجمع عمومی عادی باید نصف به علاوه یک اعضای دارای حق رای در جلسه حضور داشته باشند تا مجمع رسمیت پیدا کند.
چنانچه تعداد به حد نصاب لازم نرسید؛ مجمع با طرح موضوع قبلی که در دعوت اول داشت، با هر تعداد سهامدار دارای حق رای، در دعوت دوم رسمیت می یابد.

همچنین به موجب ماده 88 قانون تجارت، تصمیمات مجامع عمومی عادی شرکتها با نیم بعلاوه یک اعضاء و سهامداران دارای حق رای، دارای اعتبار است. این مهم در مورد انتخاب مدیران و بازرسین، با نظر اکثریت نسبی کفایت می کند.
لازم به ذکر است که هر سهامدار ضمن اینکه می تواند به چند نفر رای دهد؛ به میزان سهام خود نیز حق رای دارد و بر اساس آن آراء آنها در تعداد مدیران انتخابی ضرب می شود.
به عنوان مثال اگر سهامداری بر اساس میزان سهم خود، شش رای داشته باشد؛ رای وی به مدیران، شش رای محسوب می گردد.

و بالاخره مطابق ماده 89 قانون تجارت؛ مجمع عمومی عادی شرکتها می باید سالیانه به منظور محاسبه سود و زیان و ترازنامه و سایر موارد مربوط به سال مالی، رسیدگی به صورت وضعیت دارایی های شرکت و اینکه شرکت چه مقدار مطالبه و چه میزان دیون پرداختی دارد و همچنین بررسی گزارش مدیران و بازرسان شرکت، تشکیل گردد. 

2- مجمع عمومی فوق العاده

مجامع عمومی فوق العاده نسبت به امور کلان و مهم همانند انحلال یا تغییر اساسنامه شرکت مجاز به تصمیم گیری هستند. مطابق با ماده 83 قانون تجارت؛ انجام تغییر در مفاد اساسنامه و یا سرمایه شرکت مبنی بر کاهش یا افزایش آن و همچنین تصمیم بر منحل نمودن شرکت، فقط در اختیار و صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.
مطابق با مفاد اساسنامه در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص، تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده، انحصارا در خصوص موارد زیر قابلیت اجرا دارد:

فراهم آوردن تمهیدات لازم در خصوص ارتقاء سهام عادی به سهام ممتاز و بطور کلی هر تغییری که به سهام ممتاز مربوط می شود. صلاحیت تصمیم گیری در خصوص تبدیل سهام بی نام به با نام و بالعکس  مجوز به هیئت مدیره شرکت؛ جهت اینکه با مبلغ و مدت زمان مشخص شده، نسبت به افزایش سرمایه اقدام نمایند. در صورتی که این مجمع با انحلال شرکت موافقت نمود؛ باید نسبت به امور تصفیه شرکت اقدام شود

3- مجمع عمومی عادی به شکل فوق العاده

این مجمع با تشخیص بازرسان شرکت سهامی خاص می تواند صورت گیرد. به عبارتی؛ بازرسان شرکت با پیشنهاد خود می توانند مجمع عمومی عادی را در مواقعی که لازم دانستند، با آگهی دستور جلسه برای اعضاء دارای حق رای، تبدیل به مجمع عمومی عادی به شکل فوق العاده کنند.

از ثبت شرکت سهامی خاص تا انحلال آن

هنگام ثبت شرکت سهامی خاص، در اساسنامه شرکت به موارد مختلفی در خصوص موضوع فعالیت، میزان سرمایه، انتخاب مدیران و بازرسان و از جمله موارد انحلال شرکت، اشاره شده است. قطعا شرکتهای سهامی خاص، مانند هر شرکت دیگری که ممکن است روزی منحل شوند، دلایل لازم برای این کار را دارند.

برای انحلال شرکت سهامی خاص و اینکه فعالیت خود را تعطیل کرده و سرمایه و دارایی های باقیمانده را بین اعضاء و سهامداران تقسیم کند، دلایل مهمی از جمله موارد زیر وجود دارد که این امر می تواند به صورت اجباری یا اختیاری صورت گیرد:

در صورتی که شرکت به ورشکستگی کامل برسد و این مورد توسط هیات مدیره و مجمع عمومی رسما اعلام شود (اختیاری) شرکت به اهداف مد نظر خود که در اساسنامه به آنها اشاره داشته، نرسیده باشد (اختیاری) در صورتی که مطابق با حکم دادگاه، شرکت منحل گردد (اجباری) چنانچه در اساسنامه، هنگام ثبت شرکت سهامی خاص، فوت یکی از سهامداران یکی از دلایل انحلال قید شود، در این صورت اگر چنین اتفاقی بیفتد، شرکت منحل می گردد. (اجباری) مدارک لازم جهت انحلال شرکت سهامی خاص

در صورتی که یکی از موارد بالا رخ دهد، مدیر تصفیه انتخاب شده توسط مجمع عمومی فوق العاده شرکت؛ موظف است، مدارک زیر را تسلیم اداره ثبت شرکتها نماید تا آن اداره نسبت به انجام امور اداری انحلال شرکت، اقدام کند.

ارائه اصل آگهی دعوت به شرکت در مجمع عمومی فوق العاده سهامداران که در روزنامه کثیر الانتشار تعیین شده از سوی شرکت، به چاپ رسیده باشد. این امر جهت تعدادی از سهامدارانی که در دسترس نیستند، صورت می گیرد. مدیر تصفیه چنانچه از سهامداران نباشد، باید کپی مدارک شناسایی وی ارسال گردد یک نسخه از آگهی چاپ شده انحلال شرکت در روزنامه رسمی ارسال صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر انحلال شرکت که امضاء همه اعضاء و مدیر تصفیه در ذیل آن باشد

امیدواریم تا به اینجا توانسته باشیم مسائل و قوانین مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص را به خوبی برای شما ارائه داده باشیم.
همچنین برای مطالعه در مورد ثبت شرکت سهامی عام ومسئولیت محدود میتوانید به سایت ما مراجعه نمایید.
اکنون مفتخریم اعلام کنیم که شرکت ثبت ونک به همراه مشاوران و کارشناسان خبره خود؛ آماده است تا در تمامی مراحل مربوط به شرکت سهامی خاص، در کوتاه ترین زمان ممکن، شما را در انجام این کار یاری کند.
توصیه ما به شما این است که در فرآیند انحلال شرکت خود، که داشتن اطلاعات حقوقی و تجربه بسیاری را می طلبد، با ما مشورت کنید؛ تا کارشناسان زبده ما در سریع ترین زمان، کوتاه ترین راه مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص و یا انحلال آن را به آسانی برای شما به انجام برسانند.

مشاوره ثبت ، تغییرات و انحلال شرکت سهامی خاص

جهت مشاوره رایگان با شماره تماس و آدرس اینترنتی زیر، با ما تماس و ارتباط برقرار کنید.
مشاورین ثبت ونک با سالها تجربه در کلیه امور ثبتی ، راهنمای شما در خدمات ثبت شرکت ، تغییرات و ثبت برند میباشند.

02187790

vanak.org
nikregister.com
vanak.ir

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مجمع عمومی فوق العاده ثبت شرکت سهامی خاص مجمع عمومی عادی دارای حق رای قانون تجارت انحلال شرکت مجامع عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۸۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحلال دو فدراسیون ورزشی/ بازگشت بادبانی به فدراسیون قایقرانی

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون بادبانی و فدراسیون راگبی در زمان حمید سجادی تشکیل شدند اما پس از گذشت چند ماهی از فعالیت های آنها، دوباره منحل و به انجمن تبدیل شدند.

حمید سجادی وزیر وقت ورزش و جوانان در اقدامی غیرکارشناسی در زمان حضور خود در وزارت ورزش چند فدراسیون جدید را راه اندازی و تاسیس کرد که هیچکدام موفق نشدند و روزهای آشفته ای را تجربه می کنند.

کد خبر 6093966

دیگر خبرها

  • مجمع عمومی ورزش چوگوی ایران برگزار می‌شود
  • مجمع عمومی سالانه «فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی» برگزار شد
  • مهدی آشنا برگزیده جشنواره عکس نوروز تاجیکستان شد
  • انحلال دو فدراسیون ورزشی/ بازگشت بادبانی به فدراسیون قایقرانی
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • طارمی دومین رئیسش در پورتو را می‌بیند
  • افزایش ۳ برابری برگزاری مجامع الکترونیک با سامانه «دیما»
  • زمان برگزاری مجمع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس
  • آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد
  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه