Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود آب و روش های سنتی آبیاری در حوزه کشاورزی استان را به سمت ممنوعیت های کشت برخی اقلام پیش برده تا روش های نوین و دانش بنیان فرصتی برای کشاورزی اشتغال و تولید محور باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس از سالهای پیش به دلیل کمبود آب و عدم آگاهی و استقبال کشاورزان از روش های نوین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد کشت های ممنوعه دست کشاورزان را بسته و باعث شده تا عدم تولید کافی استان را به سمت استفاده از محصولات سایر استان ها ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد و امرار معاش کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمد به کشت های مختلف از جمله برنج بستگی دارد اما به راستی مسئولان کشاورزی و تحقیقات کشاورزی در رابطه با تغییر الگو های کشت و مسئولان آب چه برنامه ای برای پایدار شدن وضعیت آب مورد نیاز حوزه کشاورزی استان داشته اند؟ و تولید دانش بنیان و نوین کشاورزی در استان چه جایگاهی دارد؟.

بدون شک سالانه حجم زیادی از آب استان به دلیل ناکارامدی روش های آبیاری در کشاورزی هدر می رود و این هدر روی ها ضرری بیش از تولید محصول خواهد داشت و اثر گذاری آن به شدت بالاتر است، اگر چه اﻣﺮوزه روشﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﺑﺮای آﺑﯿﺎری ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽرود که ﻫﺮ ﯾﮏ از اﯾﻦ روشﻫﺎ اﮔﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر درﺳﺖ و در ﺟﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮده ﺷﻮد ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﺸﺎورزی ﮐﻤﮏ ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد اما بنظر می رسد آنچنان که باید این روش ها در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد استقبال و توجه قرار نمی گیرد.

نوروز امسال از سوی مقام معظم رهبری گفتمانی تبیین شد که اگر این موضوع در کهگیلویه و بویراحمد بخواهد در بخش کشاورزی تحقق یابد باید مسئولان روش های نوین کشاورزی را چاشنی گفتمان سال کنند تا ثمر بخش باشد.

همانگونه که گفته شد با توجه به خشکسالی‌های شدید گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز جدی به تغییر روش کشت گیاهان، به خصوص در باغات استان احساس می‌شود و این موضوع باید در مجامع علمی و تحقیقاتی استان بررسی تا با نوین شدن روش ها و حضور دانش بنیان ها کشاورزی تولید و اشتغال محور را شاهد باشیم.

حال با وضعیت آبی و ممنوعیت های کشت برخی اقلام  که برای کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده، مبارزه بی امان با آبیاری سنتی و نوین شدن روش ها آبیاری در کشاورزی ضروری بنظر می رسد و باید کشت های جایگزین و دانش بنیان در دستور کار قرار بگیرد .

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد دانش بنیان روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۸۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، معاون امور صنایع صمت استان گفت: شرکتی دانش بنیان در شهرکرد با تولید انبوه توانسته نیاز کشور به محور چرخ خودرو یا همان اکسل را به روش دانش بنیان تأمین کند.
بهنام خسروی افزود: این شرکت با درجه دانش بنیان یک، سالانه ۴۰۰ هزار اکسل گروه خودرو‌های پژو را برای شرکت ایران خودرو تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه هیدرو فورمیک هم در همین شرکت ساخته شده گفت: در این روش قطعه‌های فلزی با فشار سیال تغییر حالت می‌دهند.
خسروی افزود: برای این طرح نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. معاون امور صنایع صمت استان گفت: پس از تحریم ها، شرکت پژو فرانسه از تحویل مستقیم این قطعه خودداری کرد که صنعتگران شهرکرد با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان، طی سه سال تحقیق و توسعه موفق به کسب دانش هیدرو فورمیک شدند.
استفاده از مواد اولیه داخلی، ایجاد ارزش افزوده، قیمت به صرفه و کیفیت همتراز اروپا از مزیت‌های اکسل ایرانی است که سالانه مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. در دنیا این دانش نوین در صنایع هوا فضا و موشکی هم کاربرد بسیاری دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • شاه کلید تولید و اقتصاد جامعه، کارگران هستند
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • مسابقات قرآن و عترت کهگیلویه و بویراحمد در چرام
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • رقابت قرآنی ۱۲۰۰ دانش‌آموز و معلم در کهگیلویه و بویراحمد