Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از خبرفوری، عضو بخش فرهنگی تیپ فاطمیون با بیان اینکه در رابطه با تعداد شهدا و جانبازان افغانستانی هشت سال دفاع مقدس هیچگونه آمار مشخصی وجود ندارد، اظهارداشت: وجود 2 تا 3هزار شهید افغانستانی در دفاع مقدس عددی غیر واقعی نیست

در هشت سال دفاع مقدس علاوه براینکه ما شاهد حضور مردان و زنان هم وطن مان در سنگر جبهه و حمایت از آن در شهرهای مختلف کشور بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردانی هم از افغانستان که آن روزها کشورشان در آتش جنگ می‌سوخت و به عنوان پناهنده جنگی به ایران آمده بودند در جبهه‌ها حضور پیدا کردند.

رزمندگان افغانستانی در هشت سال دفاع مقدس دوشادوش برادران ایرانی خود مانع از پیشروی دشمن بعثی به داخل خاک ایران شدند و تا روزهای آخر با تقدیم شهدا و جانبازانی برای دفاع از کیان مذهب تشیع ایستادگی کردند.‌

آمار دقیقی از تعداد شهدای افغانستانی جنگ ایران و عراق در دسترس نیست، «ظهیر مجاهد» طلبه جوان افغانستانی که سابقه حضور در سوریه در قالب «تیپ فاطمیون» را داشته است، و این روزها به عنوان عضو بخش فرهنگی تیپ فاطمیون مشغول به فعالیت است. او در این باره می‌گوید که تخمین بنیاد شهید از شهدای افغانستانی جنگ تحمیلی بین 2 تا 3هزار شهید است.

در هشت سال دفاع مقدس افغانستانی‌ها چند شهید دادند؟

مجاهد: با کمال تاسف باید گفت که در رابطه با تعداد شهدا و جانبازان افغانستانی هشت سال دفاع مقدس هیچگونه آمار مشخصی وجود ندارد. در صحبتی که با دوستان بنیاد شهید داشتم، تخمین آنها هم بین دو تا سه هزار نفر شهید است. اما یک مشکلی که وجود دارد این است من خودم بر سر مزار شهدای افغانستانی زیادی در مشهد، تهران ، اصفهان ، قم و دیگر شهرهای ایران رفته‌ام، هیچ قید و اشاره‌ای به غیرایرانی بودن آنها نشده است.

به همین دلیل در گذر زمان این مطلب به یک موضوع عادی تبدیل شده است و آمار شهدای افغانستانی با شهدای ایرانی باهم ادغام شده است.

به نظر شما چرا آمار مشخصی از شهدای افغانستانی وجود ندارد؟

مجاهد: موضوع اصلی که در این باره وجود دارد، این است که خود دوستان بنیاد شهید هم آمار مشخصی از رزمندگان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس ندارند. در پژوهشی که یکی از دوستان افغانستانی انجام داده است، موضوعی به نام شهدای گمنام مطرح است. آیا با پیشرفت تکنولوژی امکان تشخیص هویت شهدای افغانستانی هشت سال دفاع مقدس فراهم نشده است؟

مگر خانواده‌ها پیگیر فرزندشان نبودند؟

مجاهد: ما شهیدی داریم به نام «عبدالرحیم جمشیدی» ایشان در امامزاده عبدالله ورامین دفن شده است، پیکر ایشان مدت‌ها در معراج و شهدا نگهداری شده است و عجیب این بود که هیچ کس پیگیر احوالات او نبوده است. چون خانواده او در افغانستان بوده‌اند، پیکر این شهید بلاتکلیف در معراج شهدای تهران بوده، بعدها او را داخل یک آمبولانس قدیمی می‌گذارند و به ورامین که محل اعزام شهید بوده می‌فرستند. در راه آمبولانس تصادف می‌کند، درب آمبولانس باز می‌شود و پیکر شهید بیرون می‌افتد. مهاجران افغانستانی که در آن اطراف بوده‌اند برای کمک می‌آیند که در این بین یک نفر شهید را می‌شناسد. و اینطور می شود که پیکر عبدالرحیم شناسایی می‌شود.

افغانستانی‌هایی که به جبهه رفتند همه ساکن ایران بودند؟

مجاهد: شاید این سئوال برای خیلی‌ها پیش بیاید که مگر در سال‌های جنگ ما چقدر مهاجر افغانستانی در ایران داشتیم که 2 تا 3هزار شهید افغانستانی داشته‌ایم. خیلی از رزمندگان افغانستانی در آن زمان از خود افغانستان به جبهه آمدند. مثل شهید جمشیدی. شهید دیگری داریم با نام شهید محمدعلی یعقوبی که از منطقه جاغوری افغانستان است، روایت است که مادرش کمر او را بسته و گفته برو از امام خمینی دفاع کن. ما معتقد هستیم و بنیاد شهید هم به این رسیده است که بخشی از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس افغانستانی هستند و بازهم تاکید می‌کنم که عدد دو تا سه هزار شهید افغانستانی در دفاع مقدس عدد غیر واقعی نیست.

مهمترین دلیل افغانستانی‌ها در جبهه چه بود؟

مجاهد: عشق به امام خمینی(ره) مهمترین دلیل افغانستانی‌ها برای حضور در جبهه در هشت سال دفاع مقدس بوده است. من با شخصی صحبت کردم که می‌گفت زمانی که بیت امام در نجف زیر ذربین بود و ایرانی‌ها نمی‌توانستند حتی به محدوده خانه امام نزدیک شوند، ما افغانستانی‌ها به آنجا رفت و آمد داشتیم، بعثی‌ها فکر نمی‌کردند که افغانستانی‌ها به دلیل ارادتی که به امام دارند به خانه ایشان رفت‌وآمد می‌کنند. یک روز دفتر امام کاستی به من داد تا به تهران منتقل کنم، در داخل حجره دل و روده کاست را در آوردم و دور پاکتی شلوارم جاسازی کردم و خود را به تهران رساندم، در تهران بچه‌هایی که می‌شناختم این کاست را تکثیر کردند و بعد دوباره در پاکتی شلوار جاساز کردم و همان نوار را به کابل بردم.

برای شهدای افغانستانی دفاع مقدس یادواره برگزار نکردید؟

مجاهد: متاسفانه ما چند تا طرح برای ماندگاری نام شهدای افغانستانی به مسئولان ارائه کردیم، اما متاسفانه توجهی نشد. ما نیازمند این هستیم که مردم نام این شهدا را بشنوند و آنها برایشان یادآوری شود، در شهر مشهد و در بهشت رضا آرامگاه نزدیک به 700شهید افغانستانی را داریم، اما حتی یک نماد از شهدای غیرایرانی در حرم و سطح شهر نداریم. برای برگزاری یادواره هم ما خیلی پیگیری کردیم اما اتفاقی نیفتاد.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا افغانستان دفاع مقدس شهدای افغانستانی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا هشت سال دفاع مقدس شهدای افغانستانی شهید افغانستانی افغانستانی ها تیپ فاطمیون آمار مشخصی بنیاد شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام چهار شهید گمنام در استان کرمان تشییع و تدفین خواهند شد.

سرهنگ محمود مهدوی فرد عصر امروز، هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان از تشییع و تدفین پیکرهای مطهر شهدا در ایام شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام خبر داد و افزود: ۲۳۱ نقطه از استان برای میزبانی از شهدای گمنام درخواست دارند.

وی بیان کرد: از هشت مکانی که سال گذشته مصوب شده بود، چون ساخت و ساز اولیه یادمان در سه نقطه انجام شده، پیکرهای مطهر شهدا در این نقاط تدفین می‌شوند که شامل کوهپایه کرمان، سیرجان و رفسنجان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: در حال حاضر ۱۴۵ یادمان شهدای گمنام با ۳۲۲ شهید در استان کرمان وجود دارد.

همچنین محمدمهدی فداکار باستاندار کرمان در این جلسه اظهار کرد: مکان‌های عمومی مانند معراج شهدا، یادمان‌ها، ساختمان‌های بسیج در شهرستان‌ها که پاتوق اعزام رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده، ثبت ملی شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های اختصاصی، دیدار با خانواده معظم شهدا، حضور راویان برای جهاد تبیین، تبلیغات محیطی و تجلیل از پیشکسوتان و جانباران به‌مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در استان کرمان برگزار می‌شود.

استاندار کرمان همچنین از شهدای گمنام به‌عنوان عزیزان مردم نام برد و بر تکریم و احترام آنها تاکید کرد و ادامه داد: باید ابتدا یادمان شهدای گمنام ساخته شود و بعد شهید را دفن کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است