Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@17:03:40 GMT

ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، تریاک را گران می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۱۰۲۶

ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، تریاک را گران می‌کند؟

یک پژوهشگر حوزه اعتیاد یکی از تاثیرات ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان را تقاضای بالا به دارو‌های تجویزی از قبیل اکسی‌کدون، کدئین ترامادول و... در داروخانه‌ها می‌داند و می‌گوید: سیستم ایران باید شبکه درمانی خود را گسترش و برنامه‌های کاهش آسیب را با سرعت زیاد توسعه دهد.

به گزارش ایسنا، رامین رادفر با اشاره به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان، می‌گوید: در سال ۲۰۰۰ نیز یکبار دیگر تجربه این موضوع را داشتیم؛ به طوریکه حدود ۹۰ درصد از کاشت خشخاش در افغانستان متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه می‌دهد: اتفاقی که در آن سال رخ داد این بود که قیمت تریاک به شدت افزایش پیدا کرد، قیمت هروئین تغییری نکرد، اما ناخالصی آن به شدت بالا رفت به گونه‌ای که تدخین آن هیچگونه فایده‌ای نداشت و بیمار به طور اتوماتیک به سمت تزریق هروئین روی آورد؛ در نتیجه تعدادی از مصرف‌کنندگان تریاک که هزینه تریاک را نداشتند و همچنین مصرف‌کنندگان هروئین به سمت مصرف هروئین از نوع تزریقی روی آوردند که به دنبال این موضوع، مرگ و میر ناشی از تزریق به شدت افزایش یافت.

این پژوهشگر یادآور می‌شود: در ادامه این موضوع، بازار، متقاضی مواد دیگری بود که آمپول ویال‌های تزریقی نورجیزک و تمجیزک و به دنبال آن متامفتامین وارد بازار شد و به طور کلی الگو تغییر یافت.

رادفر با بیان اینکه ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان موجب افزایش قیمت مواد مخدر خواهد شد، می‌گوید: چند گروه احتمالی مصرف‌کننده مواد مخدر می‌توان در این زمینه تصور کرد؛ گروه اول افرادی هستند که توانایی مالی تهیه تریاک را دارند و آن را تهیه خواهند کرد، گروه دیگری که توانایی تهیه مواد را ندارند به سمت مراکز درمان خواهند رفت و گروه دیگر افرادی هستند که به سمت تغییر الگوی مصرف، مواد خطرناک و ارزان‌تر خواهند رفت.

اعتیاد بیشتر به ترامادول، اکسی‌کدئین و دارو‌های تجویزی در داروخانه‌ها

این پژوهشگر یکی دیگر از تاثیرات ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان را اعتیاد بیشتر به دارو‌های تجویزی در داروخانه‌ها می‌داند و بیان می‌کند: برخی دارو‌ها از قبیل اکسی‌کدون، کدئین ترامادول و... تقاضای زیادی پیدا می‌کنند و اعتیاد بیشتر به دارو‌های تجویزی در داروخانه‌ها یکی دیگر از تاثیرات است.

پیشنهاداتی به مسئولان ایران

وی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی درخصوص نحوه عملکرد ایران در این زمینه می‌پردازد و یادآور می‌شود: سیستم مبارزه با مواد مخدر باید شبکه درمانی خود را گسترش و برنامه‌های کاهش آسیب را با سرعت زیاد توسعه دهد، یا حداقل آمادگی افزایش آن را داشته باشد. همچنین باید به شدت و از نزدیک بازار رصد شود تا متناسب با تغییرات ایجاد شده در بازار، واکنش دهد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: افغانستان خشخاش متامفتامین دارو های تجویزی داروخانه ها دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۱۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناکامی قاچاقچی در انتقال ۴۲۴ کیلو تریاک

فرمانده انتظامی استان فارس از کشف ۴۲۴ کیلوگرم تریاک در بازرسی از یک دستگاه وانت مزدا دوکابین در شهرستان نی‌ریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس فارس، سردار رهام بخش حبیبی در خصوص جزئیات این خبر اظهار کرد: در راستای طرح برخورد با سوداگران مرگ، شب گذشته ماموران انتظامی نی‌ریز حین گشت زنی در محور مواصلاتی سیرجان-قطرویه به یک دستگاه وانت مزدا دوکابین حامل بار مشکوک و به راننده دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده بدون توجه به هشدارهای پلیس با سرعت زیاد متواری و پس از طی مسافتی تعقیب و گریز با توجه به تاریکی هوا خودرو را رها و به سمت مناطق کوهستانی متواری می‌شود.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه ماموران در بازرسی از این خودرو ۴۲۴ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک را کشف کردند، تصریح کرد: تلاش برای دستگیری قاچاقچی متواری با جدیت ادامه دارد.

سردار حبیبی خاطر نشان کرد: مبارزه با قاچاق مواد مخدر یکی از اولویت‌های اصلی کار پلیس است، لذا از شهروندان عزیز می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک ضمن تماس با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، سبزپوشان عرصه نظم و امنیت را در اجرای وظایف خود یاری کنند.

کد خبر 749495

دیگر خبرها

  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • ناکامی قاچاقچی در انتقال ۴۲۴ کیلو تریاک
  • ۵۷۰ کیلوگرم تریاک با همکاری پلیس استان سمنان کشف شد
  • تریاک از معده قاچاقچی در اسفراین کشف شد
  • کشف ۲۴۵ کیلوگرم حشیش و تریاک در هرمزگان
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • (ویدئو) ماجرای کم شدن لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت؛ مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!