Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات سودانی در آستانه تظاهرات میلیونی امروز مخالفان کودتا با درخواست برای تشکیل دولت مدنی، هرگونه تجمع در مرکز خارطوم، پایتخت سودان را ممنوع اعلام کردند. همزمان رئیس شورای حاکمیتی سودان برای دومین بار، مدیر رادیو و تلویزیون این کشور را برکنار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، کمیته امنیتی خارطوم با صدور بیانیه‌ای هرگونه تجمع در مرکز خارطوم از جنوب تا فرماندهی کل شرق و تا خیابان نیل در شمال را ممنوع اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه از شهروندان سودانی خواسته شده که امروز (دوشنبه) در میادین عمومی و با هماهنگی کمیته‌های امنیتی تجمع کنند.

این کمیته از معترضان خواست که "به مسالمت‌آمیز بودن راهپیمایی‌ها متعهد باشند" و به وظایف خود در قبال تامین امنیت راهپیمایی‌ها و تجمعات و همچنین دستیابی به هدف خود عمل کنند.

پیشتر مرکز هماهنگی کمیته‌های مقاومت در خارطوم خواستار "مشارکت میلیونی در تظاهرات ۱۱ آوریل" مصادف با تاریخ عزل عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان در سال ۲۰۱۹ شد.

این مرکز در بیانیه‌ای اعلام کرد، مردم سودان سه سال پیش اولین گام‌های خود را برای سرنگونی عمر البشیر برداشتند و تا زمانی که تمامی نشانه‌های دیکتاتوری و ظلم نظامی از بین نرود و صلح و دموکراسی در کشور تعمیم یابد، انقلاب آنها تکمیل نخواهد شد.

پس از سه دهه حکمرانی و در پی اعتراضات مردمی در محکومیت وخامت اوضاع اقتصادی، ارتش سودان در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹، عمر البشیر را از ریاست جمهوری این کشور برکنار کرد و وی به همراه سایر اعضای نظام خود به زندان افتاد.

از سوی دیگر، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی "لقمان احمد محمد" را از سمت مدیر سازمان رادیو و تلویزیون برکنار کرد.

وی دلیل برکناری لقمان از سمتش را توضیح نداد.

البرهان پیش از این نیز- هنگامی که فرمانده ارتش- بود لقمان را برکنار کرده بود اما عبدالله حمدوک، نخست وزیر آن زمان پس از امضای توافق البرهان و حمدوک در ۲۱ نوامبر گذشته برای حل بحران سیاسی در کشور، لقمان را به سمت خود بازگرداند.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد اعتراضاتی در مخالفت با تدابیر فوق‌العاده عبدالفتاح البرهان بود که از جمله این اقدامات اعلام وضعیت فوق‌العاده و انحلال شورای حاکمیتی و کابینه انتقالی بودند.

برخی گروه‌های سیاسی این تصمیمات البرهان را کودتایی نظامی خواندند.

مخالفان با اقدامات البرهان تاکید کردند، چنین تصمیماتی به منزله کودتا علیه مرحله انتقالی است که ۲۱ اوت ۲۰۱۹ آغاز شده و قرار است با برگزاری انتخاباتی در اوایل سال ۲۰۲۴ به پایان رسیده و حاکمیت میان ارتش و گروه‌های غیرنظامی و جنبش‌های مسلح که ۲۰۲۰ با دولت توافقنامه صلح امضا کردند، تقسیم شود اما البرهان چنین مسئله‌ای را رد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کودتا در سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۱۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین نشست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC به ریاست تاج

کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز به ریاست مهدی تاج تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایسنا، کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا در دومین نشست خود که امروز در بانکوک، برگزار شد، تصمیمات کلیدی را به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تضمین ادامه پیشرفت هر دو رشته ورزشی اتخاذ کرد.

در نشست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون که در آستانه برگزاری دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ تایلند برپا شد، مهدی تاج، نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در آغاز صعود تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران و تایلند به فینال این مسابقات را تبریک گفت و از میزبانی فدراسیون فوتبال تایلند، قدردانی کرد.

تاج، رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون در این جلسه گفت: در ابتدا می‌خواهم به هر دو تیم فینالیست رقابت های جام ملت های آسیا تبریک بگویم و به ازبکستان و تاجیکستان هم به دلیل تیم های قوی که داشتند تبریک می گویم. امیدوارم فینال و بقیه مسابقات به بهترین شکل به انجام برسند. از صمیم قلب از فدراسیون فوتبال تایلند و همکارانم در کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت تلاش های گسترده و میزبانی خوب تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: جام ملت های آسیا یک مثال خوب دیگر از رشد و شکوفایی در فوتسال آسیاست. مفتخرم اعلام کنم ما در نحوه برگزاری مسابقات فوتسال و فوتبال ساحلی تصمیم گیری خواهیم کرد. این تصمیمات و تغییرات متضمن درخشش تیم‌های آسیایی در عرصه جهانی است و رشد فوتسال و فوتبال ساحلی در قاره ادامه‌دار خواهد بود.

تاج خاطرنشان کرد: خوشحالم اعلام کنم فوتبال ساحلی و فوتسال جام جهانی در قاره آسیا برگزار شد و تیم های آسیایی هم درخشش زیادی در این مسابقات داشته و دارند. همزمان مسابقات در سطح جهانی، سمینارها و دوره‌ها مورد حمایت ماست. در بخش داوران، تیم ها و بازیکنان مشخص است که آسیا در فوتسال طلایه دار است. اطمینان دارم به کمک فدراسیون های عضو در این حوزه به پیشرفت ادامه خواهیم داد تا استانداردهای موجود را ارتقاء دهیم. امروز در جلسه مشتاقانه منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم.

در این جلسه پیرامون رقابت های جام ملت های فوتسال هم بحث و تبادل نظر شد و بر این اساس با توجه به  آماده سازی تیم ها برای جام جهانی فوتسال بانوان فیفا که قرار است در سال ۲۰۲۵ آغاز شود، کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا، فرمت، تاریخ مسابقات و مقررات جام ملت های آسیا ۲۰۲۵ فوتسال بانوان AFC را که به صورت چهارساله برگزار می‌شود، تصویب کرد.

بحث درباره شیوه برگزاری فعلی مسابقات جام ملت های مردان فوتسال آسیا هم از دیگر موارد مطرح شده در جلسه امروز کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • تظاهرات صهیونیست‌ها برای برکناری نتانیاهو + فیلم
  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند
  • سریال حشاشین در تلویزیون‌های اینترنتی ایران ممنوع شد؟
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • برگزاری دومین نشست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC به ریاست تاج
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشار‌ها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا
  • ورود ناپلی و پست لارو از استان‌های دیگر به بوشهر ممنوع است
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشارها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا