Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@22:38:03 GMT

مهمترین علامت ابتلا به سرخک چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۱۷۷۸

مهمترین علامت ابتلا به سرخک چیست؟

شایسته شمی‌پور گفت: بعد از دوره نهفتگی ۱۰ تا ۱۲ روزه علائم مقدماتی سرخک شامل تب، خستگی، آبریزش بینی و سرفه ظاهر می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شایسته شمی‌پور سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار رهیاب در خصوص علائم بیماری سرخک، اظهار کرد: بیماری سرخک به شدت آلوده کننده بوده و در محل هایی که کودکان زندگی جمعی دارند احتمال بیشتری برای انتقال این بیماری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بعد از دوره نهفتگی ۱۰ تا ۱۲ روزه علائم مقدماتی سرخک شامل تب، خستگی، آبریزش بینی و سرفه ظاهر می شود. سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در طی ۲ تا چهار روز بعد از علائم مقدماتی، دانه های پوستی مشاهده شده و نقاط قرمز در پشت گوش ها و صورت همراه با تب بالا ظاهر می شود. شمسی پور ادامه داد: بیماری سرخجه نیز علائمی شبیه سرخک ایجاد می کند ولی دانه های پوستی یک تا ۲ روز محو می شوند و بیمار فعالیت خود را از سر می گیرد ولی چنانچه فرد با زن باردار در تماس باشد و بیماری را به وی منتقل کند، عوارض شدیدی در جنین زن باردار ایجاد می کند. وی با اشاره به اینکه فرد مبتلا ۲ تا چهار روز قبل از شروع بثورات پوستی و  چهار تا ۹ روز بعد از بروز دانه های پوستی (راش جلدی) آلوده کننده می باشد، بیان کرد: این بیماری از طریق فرد به فرد از راه ذرات تنفسی و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار صورت می پذیرد. سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز عوارض بیماری سرخک را شامل عفونت گوش میانی، پنومونی (عفونت ریه)، اسهال، تشنج ناشی از تب، کوری، تشنج همراه با اختلال هوشیاری و رفتاری و سوء تغذیه عنوان کرد و گفت: فرد مبتلا حدودا چهار تا ۹ روز باید از حضور در مکان های عمومی خودداری کرده و در منزل استراحت کند. شمسی پور در ادامه تأکید کرد: ابتلای خانم باردار به این بیماری می تواند منجر به سقط، مرده زایی، عفونت سرخجه مادرزادی و نقایص مادرزادی برای کودک شامل بیماری های قلبی، کوری، کری و عقب افتادگی ذهنی شود. وی با اشاره به اینکه این بیماری در سنین پایین شیوع بیشتری داشته و در کودکان با سوء تغذیه و جنس مذکر بیشتر است، گفت: مهم ترین راه پیشگیری، واکسیناسیون بر علیه این بیماری در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی با واکسن ترکیبی (MMR) است. سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه شستن دستها و استفاده از دستمال یکبار مصرف در حین عطسه و سرفه در کنترل این بیماری اهمیت زیادی دارد، افزود: در صورت ابتلا خود یا هر فرد دیگری از خانواده و اطرافیان به تب و دانه های پوستی قرمز رنگ باید هرچه سریعتر به مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت مراجعه کرد. به گفته استاندار خوزستان تاکنون موردی از ابتلا به بیماری سرخک در این استان مشاهده نشده است.   انتهای پیام/  
 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: دانه های پوستی بیماری سرخک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۱۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین، دانستن برخی از نشانه های مهم و هشدار دهنده اولیه حمله قبلی می تواند فرد را از مرگ حتمی نجات دهد.

اطلاعات آنلاین در گزارشی نوشت: لازم است نظر متخصصان درباره برخی از علائم هشداردهنده اولیه حمله قلبی و آنچه که باید انجام دهید را بدانید دانستن این نشانه‌ها می‌تواند در برابر حمله قلبی نجات دهنده باشد.

درد یا احساس فشار در قفسه‌سینه

آنژین که درد متناوب قفسه سینه است، بر اثر تجمع تدریجی پلاک در داخل رگ‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند یک علامت هشداردهنده باشد. اگر متوجه هر نوع ناراحتی در قفسه سینه شدید (آنژین می‌تواند به اشکال دیگری غیر از درد نیز ظاهر شود)، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید.

درد گردن، شانه یا فک

معمولاً ما حملات قلبی را با درد فوری در دست چپ مرتبط می‌دانیم. بااین‌حال، علائم اولیه درد ممکن است چندان واضح نباشد. گاهی اوقات حمله قلبی مترادف با درد قفسه سینه است، اما گاهی اوقات به‌ویژه در افراد مسن، ممکن است علائم مرتبط دیگری مانند درد یا بی‌حسی که از گردن، شانه یا بازو منتشر می‌شود، وجود داشته باشد.

حالت تهوع یا سایر مشکلات معده

درد شکم، حالت تهوع و خستگی نیز از علائم هشداردهنده حمله قلبی هستند. اما این علامت مخصوص همه بیماران نیست.

سرگیجه، سبکی سر یا ضعف

اگر ناگهان دچار عدم تعادل می‌شوید، اتاق شروع به چرخیدن می‌کند یا بینایی شما کاهش می‌یابد، بدن شما ممکن است در مورد حمله قلبی قریب‌الوقوع هشدار دهد. اگر این علائم را تجربه کردید، فوراً به اطرافیان خود اطلاع دهید.

تنگی نفس

تنگی نفس می‌تواند بر اثر فعالیت بدنی، دمای بالا یا ارتفاع زیاد ایجاد شود.

عرق سرد

تعریق زیاد در حالت استراحت و یا تجربه عرق سرد می‌تواند از علائم هشداردهنده حمله قلبی باشد. بازه زمانی بین علائم و حمله قلبی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. اما تقریباً دو سوم از بیماران می‌توانند یک ماه قبل از حمله قلبی به زمانی اشاره کنند که درد قفسه سینه را تجربه کرده‌اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900119

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • معاون فنی مهمترین گمرک کشور منصوب شد
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال