Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@12:29:19 GMT

سرما به باغهای خراسان رضوی ۱۲ هزار میلیارد ریال خسارت زد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۱۹۱۹

سرما به باغهای خراسان رضوی ۱۲ هزار میلیارد ریال خسارت زد

محمد میری دیسفانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان خسارت به سطحی معادل۳۲ هزار و ۹۹۲ هکتار از باغها بارور استان وارد شده است.

وی ادامه داد: کاهش دمای هوا در سطح استان طی این مدت به سرشاخه‌ها و بخش‌های گل‌دهی درختان میوه در باغها آسیب جدی وارد کرده است و بر اساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان بین ۶ تا ۷۰ درصد به محصولات مختلف باغبانی خسارت وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: باغ‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند با ارزیابی توسط کارشناسان خسارت‌های وارده به آن‌ها پرداخت خواهد شد اما متأسفانه بخش عظیمی از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده تحت پوشش بیمه نیستند و با ارزیابی میزان خسارت، به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و کشور اعلام شد تا در صورت تأیید در هیات دولت و تخصیص اعتبارات و تسهیلات مربوطه، جبران خسارت وارده به کشاورزان و باغداران به روشهای مختلف پرداخت شود.

میری ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره نحوه پرداخت خسارات سرمازدگی گفت: کشاورزانی که باغ خود را بیمه کرده‌اند خسارات را از صندوق بیمه کشاورزی دریافت می‌کنند .

میری با اشاره به ارائه تسهیلات یارانه دار برای اجرای طرح سایه‌بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغهای استان گفت: با نصب سایه بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه‌ها، شکوفه‌ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری‌های پلار و دمنده‌ها در صنایع داخلی تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته دار مثل گردو، انگور، انار، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو ،گوجه و بادام بوده که بین ۲۰ تا ۷۰ درصد بسته به نوع محصول، شهرستان و شدت سرما به آنها خسارت وارد شده است و پیش بینی می‌شود با کاهش ۲۶ هزار تنی محصولات باغبانی استان مواجه شویم.

میری افزود: متاسفانه هر ساله در ماههای بهمن، اسفند و اوایل فروردین ماه جبهه هوای سرد همراه با بارش برف به خراسان رضوی وارد می شود که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو و بخشی از مزارع زعفران می‌شود و طبق بررسیهای صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی ۱۰ سال اخیر از ناحیه سرمازدگی بوده است و تنها اهرم برای کمک به خسارت دیدگان بخش کشاورزی صندوق بیمه است و کشاورزان خسارت دیده تنها از ناحیه بیمه  خسارت خود را جبران می‌کنند.

وی با اشاره به برودت هوا در روزهای پایانی سال گذشته و اوایل سال جاری در سطح استان اظهار داشت: کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان هواشناسی قبل از وقوع کاهش شدید دما به روش‌های مختلف و با انتشار دستورالعمل‌های پیشگیری از خسارت سرمازدگی این موضوع را به کشاورزان و باغداران گوشزد می‌کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آسیب دیدگی شکوفه‌ها و سرمازدگی در واقع آسیب به اقتصاد کشاورزان و امنیت غذایی جامعه است بنابراین کشاورزان باید از این آسیب جدی تا حد توان جلوگیری کنند و در همین راستا کارشناسان هشدار می‌دهند با تغییرات اقلیمی طی یک دهه گذشته، بروز سرما طی فصل بهار در این استان به امری رایج و عادی تبدیل شده و باید اقدامات پیشگیرانه جدی‌تر دنبال و طرحهای برنامه ریزی شده عملیاتی شود.

میری افزود: پوشش بیمه‌ای، تغییر شیوه‌های کشت و جایگزینی ارقام دیر گل و متحمل به سرما به جای محصولات حساس و آسیب پذیر و استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغها، ارتقای سطح دانش بهره برداران در خصوص روشهای جلوگیری از کاهش خسارت و مدیریت بحران، تغذیه صحیح باغات با تکیه بر کودهای افزاینده مقاومت گیاه به سرما، افزایش ماده آلی خاک و انجام یخ آب زمستانه از جمله اقداماتی است که باید برای مقابله با این بحران به کار گرفته شود.

وی اظهار کرد: تجهیز باغ‌ها به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرک ضروری است ضمن این که استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز اقدامی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به محصولات زراعی و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مشهد اراضی کشاورزی خسارت مالی سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مشهد اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مشهد اراضی کشاورزی خسارت مالی سازمان هواشناسی خسارت وارد پوشش بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون

حمید رشیدی در گفت و گو با  خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: در پی فعالیت سامانه بارشی و بارش تگرگ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در این شهرستان مزارع گندم، سبز‌ی و صیفی و جاده‌های بین مزارع دچار آسیب‌های شدید شده اند.

او تصریح کرد: بر اساس بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی ۶ هزار هکتار گندم آبی، ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم دیم ، ۸۰۰ هکتار گوجه فرنگی، ۱۷۰ هکتار هندوانه، ۱۵۶ هکتار احمدی،  ۵۰۷ هکتار سایر سبزیجات و صیفی جات، ۱۷۰ هکتار  مرکبات،۸۴ هکتار  انار، ۱۷ هکتار زیتون آسیب دیده است.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون گفت: همچنین ۳ کیلومتر جاده بین مزارع، ۶ کیلومتر کانال آبرسانی و ۹۰۰ متر قنات بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده است.

 

دیگر خبرها

  • سیل اردیبهشت ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی فارس زد
  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل اردیبهشت به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم و اقدامات لازم
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان