Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@14:40:02 GMT

در ارتفاع با ده‌ها بیماری مبارزه کنید

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۳۲۳۲

در ارتفاع با ده‌ها بیماری مبارزه کنید

ورزش کوهنوردی در فصول مختلف سال فواید زیادی برای سلامت جسم و روح دارد.

 

کوهنوردان معمولا به صورت گروهی اقدام به صعود می‌کنند و این اقدام تنها به قله‌های مرتفع جهان محدود نمی‌شود بلکه جزئی از ورزش‌های هوازی است که می‌تواند در دامنه‌های ارتفاعات نیز انجام پذیرد.

حس کار گروهی در ورزش کوهنوردی یکی از لذت‌های بی پایان این ورزش است و کوهنوردان در مواقع صعود بیشتر از این که به فکر خودشان باشند به همنوردشان می‌اندیشند و این بزرگترین مزیت ورزش کوهنوردی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقابت در ارتفاعات بین افراد نیست و همه در یک سو تلاش می‌کنند تا بر قله فائق بیایند و لذت صعود به صورت گروهی را تجربه کنند. گاهی در صعود‌های کوهنوردان به دلیل همین روحیه اگر یکی از اعضای گروه نتواند همپای بقیه صعود کند دیگر افراد تیم صعود در کنار او می‌مانند و این همان روح جوانمردی در ورزش است، اما در کنار بحث کار تیمی اعتماد به نفس بالا نزد کوهنوردان از دیگر شاخصه‌های این ورزش است که در زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد تاثیر بسزایی دارد و فردی که با تلاش زیاد به ارتفاع صعود می‌کند از لحاظ روحی به حدی افزایش انرژی دارد که در دیگر مسائل زندگی با همین تلاش سعی می‌کند بر مشکلات چیره شود.

کوهنوردی باعث کاهش مشکلات قلبی و عروقی در افراد می شود

بحث‌های روحی و روانی کوهنوردی در کنار استفاده از طبیعت زیبا و مناظر دلنشین تا روز‌ها بعد از یک کوهنوردی موفق باعث انبساط خاطر می‌شود. همزیستی با طبیعت در یک رقابت سالم منجر به سلامت روح و در انتها سلامت جسمانی افراد می‌شود و چنانچه در میان اطرافیان خود مشاهده می‌کنیم افرادی که به ورزش‌های پیاده روی و کوهنوردی به صورت مستمر می‌پردازند از بسیاری بیماری‌های شایع از جمله مشکلات قلبی و عروقی و دیابت  در امان هستند.

ورزش کوهنوردی در تمام سنین قابل پرداختن است فقط در اندازه و مقیاس پرداخت شاید تفاوت‌هایی وجود داشته باشد و کوهنوردان می‌توانند در تمامی فصول سال با توجه به توصیه‌های ایمنی به ارتفاعات صعود کنند.

کوهنوردی جزو بهترین ورزش های هوازی به شمار می رود

متخصصین پزشکی و ورزشی معتقدند: کاهش چربی بدن و تناسب قلبی و عروقی در پی ورزش‌های هوازی برای افراد به وجود می‌آید و ورزش کوهنوردی سرآمد این ورزش‌ها برای افراد است. بسته شدن مجرای رگ‌ها یکی از دلایل اصلی سکته کردن در افراد است. مویرگ‌ها در مواقع عادی ۱۵ درصد باز می‌شوند و در زمان کوهنوردی این میزان به ۹۵ درصد افزایش می‌یابد و همین اتفاق منجر به باز شدن مویرگ‌ها و کاهش ابتلا به سکته قلبی و مغزی می‌شود. افزایش ضربان قلب از ۲۷ بار به ۱۲۰ بار باعث پمپاژ بیشتر و شدید‌تر قلب می‌شود و رگ‌ها و مویرگ‌ها در پی این اتفاق در اثر شدت پمپاژ عاری از چربی و رسوبات می‌شوند و این از مزایای ورزش هوازی به ویژه کوهنوردی است.

معمولا افراد برای تامین ویتامین D گاهی از قرص استفاده می‌کنند و جالب است که در کوهنوردان تامین ویتامین D بدن در همان صعود‌ها انجام می‌پذیرد و در کنار آن تراکم استخوان‌ها افزایش یافته و موجب استحکام بافت اسخوانی افراد می‌شود؛ بنابراین کوهنوردان از بافت استخوانی مستحکم و کم تراکم تری برخوردارند. در زمان صعود وقتی بدن انسان با کاهش اکسیژن روبرو می‌شود هورمونی به نام اریتروپویی از طریق کلیه ترشح و وارد مغز استخوان می‌شود و به خون سازی گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و در این فرایند همگلوبین خون افراد افزایش ۶ درصدی خواهد داشت.

این فعل و انفعال ظرفیت تهویه ریه را افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که دوندگان استقامت در ارتفاع بیش از ۱۵۰۰ متر از سطح زمین تمرینات خود را ادامه می‌دهند.کوهنوردی با توجه به شرایط حضور در طبیعت عامل اصلی از بین رفتن اضطراب و افسردگی است و کوهنوردان معمولا خلق و خوی مناسبی دارند و این اثر طبیعت است که به انسان آرامش می‌دهد.

گشت و گذار در طبیعت باعث کاهش فکرهای مضر در افراد می شود

پرداخت مداوم به ورزش‌های هوازی و در شکل اصلی‌تر آن کوهنوردی به جز فعالیت بدنی حتی اگر در ارتفاعات پیاده روی هم نداشته باشید چربی‌های اضافه شما آب خواهد شد و این یکی از مزیت‌های کوهنوردی است و افرادی که دنبال تناسب اندام ماندگار هستند معمولا ورزش کوهنوردی را انتخاب می‌کنند. گشت و گذار در طبیعت، گرایش مغز شما را به فکر و خیال کردن  کاهش می‌دهد. دانشمندان از این افکار با کلمه‌ی Ruminate  یاد می‌کنند و آن را مجموعه‌ای از افکار منفی و الگو‌های متمرکز می‌نامند که رابطه‌ی مستقیمی با اضطراب و افسردگی دارند. شواهد مستندی وجود دارد که برای شهرنشین‌ها و کسانی که درحومه‌های شهری زندگی می‌کنند، تجربه‌ی طبیعت و گشت و گذار در آن، حالت روانی شما را بهتر و شما را از افسردگی و افکار منفی دور می‌دارد و در کنار تمامی این مزایای قابل توجه برای داشتن بدن و روح سالم، می‌توان به تقویت دوستی در این ورزش اشاره کرد.

این ورزش رایگان نه تنها هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت بلکه سود آن هزینه‌های درمانی است که معمولا افراد در دنیای بی تحرک امروز و مشاغل رایانه‌ای به آن دچار می‌شوند و با کوهنوردی مداوم نیاز به پزشک را به حداقل می‌رسانند.

در گزارش‌های بعدی مناطق و ارتفاعاتی که برای کوهنوردان آماتور مناسب است را معرفی و شما را با افراد موفق در این رشته آشنا خواهیم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ورزش های هوازی ورزش کوهنوردی افراد می شود ورزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست

تحقیقات جدیدی که از سوی مؤسسه ملی سلامت آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که کلسترول خوب ممکن است به اندازه کافی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد مؤثر نباشد.

به گزارش فارس، دانشمندان تا مدت‌ها از سطح کلسترول خوب (HDL) به عنوان شاخصی برای پیش بینی احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کردند، اما یافته‌های اخیر بیانگر آن است که HDL نمی‌تواند به اندازه‌ای که محققان روی آن حساب باز کرده اند، برای همه گروه‌های جامعه مؤثر واقع شده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

 تحقیقات نشان می‌دهد: پایین بودن سطح HDL در سفیدپوستان با خطر بالای ابتلا به حملات قلبی مرتبط است، اما این امر در سیاه پوستان صدق نمی‌کند و سطح بالای این کلسترول نمی‌تواند برای این گروه از افراد نقش پیشگیرانه‌ای داشته باشد. در مقابل، بالا بودن سطح این نوع کلسترول در هیچ کدام از این دو گروه با خطر بیماری‌های قلبی ارتباطی ندارد.

به عبارتی، این مطالعات، مؤثر بودن HDL را برای همه گروه‌های جامعه زیر سؤال می‌برد و محققان این موضوع را پذیرفته اند که سطح پایین HDL، صرف نظر از نژاد می‌تواند مضر باشد و برای رسیدن به این نتیجه، آزمایش‌های گسترده‌ای را روی حدود ۲۴ هزار بزرگسال آمریکایی انجام دادند.

پژوهشگران در این یافته‌ها علاوه بر تأیید نقش LDL و تری گلیسیرید در افزایش نسبی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دریافتند که میزان پایین کلسترول HDL تنها می‌تواند شاخصی برای بروز احتمالی بیماری قلبی و عروقی در سفیدپوستان باشد. محققان به دنبال راهکارهای متفاوتی هستند که در آینده شاخص‌هایی فراتر از میزان کلسترول HDL بتواند به پیش بینی وقوع حملات و بیماری‌های قلبی در بیماران کمک کند.

آن‌ها در این راه از تئوری‌های مختلفی، چون HDL بالاتر و کیفیت عملکرد HDL استفاده می‌کنند که نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. محققان ویژگی‌های کلسترول HDL را به روش‌های میکروسکوپی بررسی کرده اند که از آن جمله می‌توان به تجزیه و تحلیل صدها پروتئین مرتبط با انتقال کلسترول و چگونگی تغییر این ارتباطات بر پایه یک یا گروهی از پروتئین‌ها اشاره کرد که ممکن است به بهبود پیش بینی‌ها از بروز مشکلات قلبی و عروقی کمک می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گام پایانی کوهنورد بروجنی برای فتح قله لوتسه
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید