Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@02:18:54 GMT

روزه برای بیماران کلیوی مضر است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۳۹۷۳

روزه برای بیماران کلیوی مضر است؟

ایسنا/آذربایجان غربی یک کارشناس دارویی بالینی گفت: روزه داری در بیماران کلیوی بغیر بیماران با کلیه سنگ ساز منعی ندارد.

شاد فر در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه بیماران کلیوی بغیر از بیمارانی با کلیه سنگ ساز منعی برای روزه داری ندارند و می توانند روزه بگیرند، تصریح کرد: بیماران کلیوی دارای کلیه سنگ ساز نیز در صورت تامین آب بدن به میزان ۱۲ لیوان در ساعات افطار تا سحر به ویژه در فصل گرم سال مشکلی برای روزه داری ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه خاطر نشان کرد: همچنین روزه داری در انواع سرطان ها، تومور ها و عفونت های کلیوی و ناحیه تناسلی مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما بااین وجود در مورد درمان عفونت های،  پزشک می تواند در صورت صلاحدید از اشکال آهسته رهش برخی دارو ها یا توتر دوز کمتر استفاده کند.

شادفر اظهار کرد: کاهش میزان مایعات بدن از طریق افزایش غلظت ادرار زمینه ساز تشکیل سنگ های کلیوی است بنابراین توصیه میشود افراد دارای این مشکل در صورت روزه داری از مصرف نمک و چای سبز  دراین ماه خوداری کرده و ۱۲ لیوان آب بیاشامند. 

وی در خصوص مصرف داروی های بیماران کلیوی نیز یاد آور شد: کم آبی می تواند سطح سرمی یکسری از داروها را تغییر دهد و این در مورد یکسری از دارو ها که تغییر اندک در سطح سرمی آنها می تواند منجر به بروز مسمومیت و باعدم تاثیر گذاری آنها شود بنابراین همواره توصیه می شود تمام روزه دارانی که در این ماه دارو مصرف می کنند در این باره با پزشک خود مشورت کنند.

شاد فر ادامه داد: بیماران کلیوی  باید تا حد امکان حجم غذای دریافتی را کمتر کنند، در وقت سحر، غذای سبک و آب زیاد بنوشند، مصرف غذاهای حاوی املاح سنگ ساز مانند نوشابه های گازدار، غذاهایی با منشا حیوانی که به علت دارا بودن فسفات زیاد، دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهد و غذاهای حاوی اگزالات از جمله کاکائو، چای پررنگ، آجیل و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، ریواس، و گوجه فرنگی را کاهش دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بیماران کلیوی روزه داری سنگ ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۳۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این عرقیجات از شر سنگ کلیه در امان بمانید

آفتاب‌‌نیوز :

امروزه انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری می‌توانند از انواع مختلف مواد غذایی بهره‌مند شوند، اما غالباً به دلیل تغذیه نامناسب به عوارض ناشی از آن مبتلا می‌شوند و به ناچار برای درمان آن به دارو‌های شیمیایی روی می‌آورند؛ دارو‌هایی که عوارض جانبی آن‌ها از جنبه‌های مثبت آن بیشتر است؛ لذا در این مواقع گیاهان دارویی به کمک ما می‌آیند و هرچند اثری درمانی آرام و کندتری دارند، اما بیش از دارو‌های ترکیبی مصنوعی قابل اعتماد هستند و بیماری را از درون تحت تأثیر قرار می‌دهند.

البته باید در نظر داشت که برای درمان برخی بیماری‌ها باید درد را درمان کرد که در این گونه مواقع باید دارو‌های شیمیایی به صورت قرص یا تزریق با نظر پزشک استفاده شود و سپس برای پیشگیری و حفظ تندرستی و درمان اساسی نارسایی‌های مزمن دستگاه‌های بدن می‌توان از گیاهان دارویی مورد نظر استفاده کرد؛ لذا نظر به اینکه گیاهان دارویی در حالت‌های مختلف (عرق گیری، عصاره گیری و جوشانده) دارای خواص یکسانی نیستند برای رسیدن به نتیجه مطلوب و مؤثر از آن‌ها باید به نوع، میزان و نحوه تجویز آن توجه کرد تا بتوان بیشترین اثر را از کمترین میزان آن برد.

یونجه: گرم و خشک

ضد مرض قند، تقویت کلیه، سوزش دست، مؤثر در ترک اعتیاد (به علت داشتن ماده ساپوتین)، عطسه آور، کاهش دهنده کلسترول خون، ملین، درمان لاغری و رشد اطفال

هل: گرم

نفخ شکم، دفع سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا

زینیان: گرم

دفع عفونت بدن، رفع سرفه‌های شدید، ضد نفخ، ضد انگل، هضم کننده غذا، ضد سکسکه، دفع کننده سموم بدن و کمک مؤثر در ترک اعتیاد

خارخاسک: گرم

درمان سنگ کلیه و مثانه، شستشوی کلیه و مثانه و مفید برای سیاه سرفه 

خارشتر (آدور اشترو): سرد

درمان سنگ کلیه، درد بند‌های انگشتان دست و پا، دفع بلغم و سوزش ادرار

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • با این عرقیجات از شر سنگ کلیه در امان بمانید
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • جزئیات جدید از مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز