Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@21:57:09 GMT

تصفیه آب صنعتی چیست و چه مصارفی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۴۹۲۵

تصفیه آب صنعتی چیست و چه مصارفی دارد؟

    آب های زیرزمینی همواره نقش مهمی در تامین آب ایران داشته است. با این حال، نرخ تجدید آن نیز به طور پیوسته در نتیجه کاهش بارندگی کاهش یافته است، به طوری که مصرف کل آب سالانه ایران در ۵۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از منابع آب زیرزمینی به دلیل استفاده بی رویه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه، دسترسی به منابع آبی به ازای هر نفر در سال در ایران بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۶ نزدیک به ۷۷ درصد کاهش یافت. ایران در حال حاضر به سطح بالایی از تنش آبی رسیده  و اکنون بین کشورهای در معرض خطر تنش آبی در رتبه بیست و چهارم جهان قرار دارد. با توجه به تمام موارد ذکر شده لزوم استفاده از منابع جدید آبی مانند تصفیه آبهای شور و دریاها و بازیافت و بازیابی آبهای آلوده و پساب ها جهت در دسترس قرار گرفتن و استفاده در صنایع، آبیاری و کشاورزی و حتی شرب بدیهی به نظر می رسد. آب سازه با تکیه بر مهندسی روز دنیا و بکارگیری استانداردهای بین المللی همراه با کادری مجرب و آزموده کیفیت بی نظیری را در صنعت تصفیه و سالم سازی آب به ارمغان آورده است به طوری که تنوع دستگاههای مورد نیاز در این زمینه میتواند کلیه نیازهای بخشهای مختلف مصرف کننده آب اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی را بی نیاز نماید.
مصارف اصلی تصفیه آب صنعتی
تصفیه آب صنعتی به منظور بهینه سازی فعالیت های صنعتی مبتنی بر آب مانند خنک کردن و شستشوی دستگاه ها استفاده می شود تا هزینه های ناشی از مصرف آب را کاهش دهد و همچنین باعث افزایش راندمان کارکرد دستگاه های صنعتی شود.
پیشرفت در تکنولوژی تصفیه آب، در تمامی زمینه های تصفیه آب از جمله تصفیه آب صنعتی تاثیر می گذارد که می توان به  فیلتراسیون مکانیکی مانند اسمز معکوس که به طور گسترده ای برای فیلتر کردن آلاینده ها استفاده می شود، فرایند های دیگر که در تصفیه آب صنعتی به کار می رود می توان به ازن زنی، الکترودیونیزاسیون می توان اشاره کرد.
تصفیه از طریق ازن زنی فرایندی است که در آن گاز ازن را به آب اضافه می کنند تا مواد نامطلوب موجود در آب را حذف کند. آب صنعتی برای ساخت، پردازش، شستن، رقیق کردن یک محصول استفاده می شود؛ این نوع آب در پالایشگاه های نفت، صنایع تولید مواد شیمیایی، مواد غذایی و تولید کاغذ استفاده می شود که برای این گونه صنایع مقدار زیادی آب مصرف می شود.
تصفیه آب صنعتی چه اهمیتی دارد؟
آب صنعتی در صنایع دارای اهمیت بسیار زیادی است.
کیفیت و خواص آب صنعتی باید قبل از مصرف مورد بررسی قرار گیرد.
کیفیت آب مصرفی باید در حدی باشد که به تجهیزات آسیب نرساند.
همچنین امروزه تصفیه و استفاده مجدد در آب در صنایعی مانند فولاد و صنایع غذایی یک امر معمول و متداول است.
استفاده از تصفیه باعث کاهش مصرف آب و آلودگی، همچنین منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود.
بنابراین آب مورد استفاده در صنعت از جمله مهم‌ترین مصارف آب در جهان محسوب می‌شود که تصفیه آن باید برای بهتر عمل کردن چرخه صنعت مورد توجه قرار گیرد.
بیشتر: پکیج های تصفیه فاضلاب از محصولات اصلی آب سازه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
https://absaze.com/%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d9%81%d8%a7%d8%b6%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d9%be%d9%84%db%8c-%d8%a7%d8%aa%db%8c%d9%84%d9%86-%d8%af%d9%81%d9%86%db%8c/
انواع سیستم های تصفیه آب صنعتی
آب شیرین کن کشاورزی و گلخانه

در بسیاری از مناطق کشور ما املاح آب های سطحی و آب چاه ها به حدی افزایش یافته که این امر موجب غیر قابل  کشت شدن زمین‌های کشاورزی شده است. با استفاده از  سیستم آب شیرین کن های کشاورزی، تهیه آب مناسب جهت آبیاری و زراعت میسر می شود. با استفاده از دستگاه تصفیه آب شیرین کن کشاورزی، املاح آب تا درصد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و آب مناسب برای کشت و زرع در دسترس قرار می گیرد. با این روش بازده تولیدات کشاورزی و گلخانه ای به شدت افزایش پیدا میکند. استفاده از دستگاه آب شیرین کن کشاورزی با وجود محدودیت ها و هزینه فراوان راه حل مناسبی جهت برخورد با کم آبی و شوری روز افزون آب ها می باشد.
استفاده از آب شیرین کن ها در بخش کشاورزی و گلخانه نسبت به بخش صنعتی و شرب از حساسیت بسیار کمتری برخوردار است. به دلیل تفاوت استاندارد آب تصفیه شده در بخش کشاورزی و همچنین مقاومت بیشتر محصولات در برابر شوری می توان مقدار زیادی آب خام را با آب‌های تصفیه شده مخلوط کرده و آب در دسترس بیشتری جهت کشت و زرع در اختیار داشت. دستگاه آب شیرین کن کشاورزی علاوه بر تامین و افزایش آب در دسترس، سبب بالا رفتن کیفیت و افزایش محصول می گردد، به طوری که معمولا هزینه بالای خرید آب شیرین کن کشاورزی در سالهای اولیه استفاده جبران می گردد. استفاده از آب شیرین کن ها در بخش کشاورزی باعث در دسترس قرار گرفتن محصولات با کیفیت تر، یکدست تر و با ماندگاری بیشتر می شود.
آب شیرین کن های دریایی

حدود ۳/۲ سطح کره زمین را آب اقیانوس و دریاها تشکیل می‌دهند. شوری آب دریاها در گذشته مانع بزرگی برای شیرین کردن ودر دسترس قرار دادن آب دریاها به حساب می‌آمد. اما امروزه در نقاط مختلفی از دنیا آب شیرین کن‌های دریایی بزرگ مشغول به کار هستند که آب آشامیدنی جمعیت بالایی را تامین می‌کنند. در مناطق گرمسیری و مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، فرآیند نمک زدایی به عنوان یک فرآیند مقرون به صرفه در جهت تامین آب شرب، کشاورزی و صنایع به حساب می‌آید. استفاده از آب شیرین کن دریایی در تصفیه آب دریا به روش اسمز معکوس با توجه به هزینه اولیه سرمایه گذاری و همچنین با توجه به سهولت بهره برداری نسبت به سایر روشهای تصفیه آب دریا مانند تقطیر و MED از اولویت بالاتری برخوردار است. هزینه بهره برداری از آب شیرین کن دریایی RO شامل هزینه برق و مواد شیمیایی آن می باشد. به طور کلی هزینه ساخت آب شیرین کن های دریایی به دلیل تفاوت در املاح آب ورودی (دریاها و اقیانوس ها) و بالاتر بودن شوری آن ها نسبت به سایر آب شیرین کن ها بالاتر است و این تفاوت قیمت به نوع ممبران های مورد استفاده و تامین فشار بالاتر جهت غلبه بر فشار اسمزی بیشتر و نوع تجهیزات مورد استفاده و مقاوم در برابر خوردگی و شوری بالا مربوط می باشد.      
آب شیرین کن بیمارستانی

یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان ها دستگاههای تصفیه آب بیمارستانی یا آب شیرین کن های بیمارستانی می باشد. دستگاههای آب شیرین کن بیمارستانی در تامین آب شرب بیماران و بخش های مختلف بیمارستان ، شستشوی البسه و تجهیزات بیمارستان، ضدعفونی تجهیزات بخش های مراقبت ویژه و اتاق های عمل و دستگاههای دیالیز کاربرد بسیاری دارد. آب تصفیه مورد استفاده در بیمارستان به دلیل اهمیت بالا بودن استانداردهای بهداشتی می بایست عاری از هرگونه مواد آلاینده باشد به همین دلیل گندزدایی و فیلتراسیون نهایی بعد از فرایندهای اسمز معکوس از اهمیت بالایی برخوردار است.
آب شیرین کن مرغداری و دامداری

حدود ۷۵ درصد از وزن بدن و ۹۰ درصد خون دام و طیور  از آب تشکیل می شود، همچنین آب تمامی جنبه های متابولیسم یک حیوان را در بر می گیرد به نحوی که نقش مهمی در کنترل دمای بدن، هضم غذا و دفع فضولات ایفا می کند. به همین دلیل تصفیه آب در مرغداری ها و دامداری ها امری ضروری به شمار می آید. میزان آب مصرفی دام و طیور به عوامل مختلفی بستگی دارد. که از مهمترین آنها می توان به نوع دام و طیور، درجه حرارت محیط و بدن، آب و هوا، تحرک دام و طیور، سن، نوع نژاد، نوع تغذیه و میزان آن، میزان نمک موجود در خوراک و کیفیت غذا مورد استفاده دام و طیور اشاره کرد. هرچه آب مورد استفاده در مرغداری ها و دامداری ها با کیفیت تر باشد، دام و طیور مصرف آب بالاتری دارند و این امر باعث سلامت دام و افزایش وزن آن می شود. آب آشامیدنی دام و طیور می بایست از لحاظ میکروبی فاقد هرگونه باکتری باشد و همچنین از لحاظ فیزیکی باید فاقد رنگ، بو و مزه باشد و از نظر شیمیایی فاقد املاح زیاد، سختی بالا و املاح مضری همچون سولفات، نیترات و یا نیتریت باشد. دستگاه آب شیرین کن در پرورش دام و طیور علاوه بر کاهش املاح و سختی آب با حذف میکرو ارگانیسم ها و آلاینده های موجود در آب، سبب بهبود کیفیت آب و در نتیجه رشد بهتر و سلامت دام و طیور می شود.
منبع: آب سازه https://www.absaze.com

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تصفیه آب صنعتی آب شیرین کن آب سازه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۴۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است

ایسنا/اصفهان فرماندار تیران و کرون گفت: کمبود ظرفیت تولید برق در این شهرستان مانعی برای توسعه مراکز تولید صنعتی و کشاورزی شده است.

علی محمدی کیا، امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت) در نشست مشترک فعالان اقتصادی تیران و کرون با حضور مدیر توزیع برق منطقه اصفهان و مدیرعامل شرکتبرق استان اصفهان، اظهار کرد: با وجود توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و صنعتی در این شهرستان، اما کمبود ظرفیت برق‌رسانی مانعی برای راه‌اندازی گلخانه و شرکت‌های صنعتی شده است.

وی افزود: ۵۰۰ درخواست راه‌اندازی گلخانه به جهاد کشاورزی ارائه شده اما به دلیل کمبود ظرفیت برق امکان صدور مجوز برای آنان وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به گفته فرماندار تیران و کرون با توجه به راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید در این منطقه توسعه شبکه برق برای فعالیت آن نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمبود گاز برای گلخانه‌ها طی سال‌های گذشته وجود داشت، اما با احداث یک ایستگاه تقلیل، این نگرانی رفع شد و امروز معضل کمبود برق پیش روی فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

به اعتقاد محمدی‌کیا تسریع شرکت برق در تأمین انرژی مشکل کمبود برق مصارف خانگی در فصل تابستان را نیز رفع خواهد کرد.

پروژه‌های برق‌رسانی در دستور کار وزارت نیرو

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان در این جلسه به معضل کمبود برق در استان اشاره و اظهار کرد: توسعه صنعتی، کشاورزی و مصارف خانگی منجر به کمبود برق شده که چند پروژه جدید برای تأمین این نیاز پیش‌بینی شده و در حال اجرا است.

سعید محسنی افزود: پست جدید انتقال برق در حال احداث و راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود تا تابستان امسال در مدار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پست جدید نیز در دستور کار برای انتقال برق منطقه نجف‌آباد و حومه پیش‌بینی شده که این بستر نیز تا ۱۴۰۴ روی خط بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تقاضا برای تأمین برق صنعتی و خانگی افزایش‌یافته و با توجه به هزینه‌های بالای تولید این انرژی، شرایط سخت اقتصادی برای وزارت نیرو به وجود آمده است.

وی مشارکت بین بخش‌های صنعتی و شرکت برق منطقه‌ای را راهکاری برای تأمین هزینه‌ها و تسریع در اجرای این پروژه اعلام کرد.

محسنی با بیان اینکه افت ولتاژ در بعضی از مناطق اصفهان داریم، تصریح کرد: فاصله زیاد پست توزیع با پست بالادستی منجر به این مشکل می‌شود که باید پست‌های جدید ایجاد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی