Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@18:06:47 GMT

رایزنی برجامی دیپلمات‌های اروپا و آمریکا در وین

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۵۱۶۸

رایزنی برجامی دیپلمات‌های اروپا و آمریکا در وین

اشفتن کلمنت با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که امروز (دوشنبه) با لورا هولگیت سفیر آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین برای گفت‌وگو درباره برجام، جنگ اوکراین و سایر مسائل مورد علاقه که به گفته او می‌تواند «همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا را در سازمان‌های بین‌المللی تقویت کند» بحث و تبادل نظر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مذاکرات وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، ۲۰ اسفند سال گذشته به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌ها بازگشته‌اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دست‌یابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد که آمریکا هنوز آن اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق نشان نداده است.

وی افزود: ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد. وی افزود: متأسفانه ایالات متحده تلاش می‌کند و انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.

خطیب زاده با بیان اینکه «سدهایی را طرف آمریکایی پیاده کرده که منافع مردم از برجام به حداقل برسد» افزود: ما با آگاهی کامل این موارد را به طرف مقابل اعلام کردیم.

وی خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب متعهد است و اگر زمینه آن فراهم شود، حتما عازم وین می‌شود.

311311

کد خبر 1620801

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: برجام توافق هسته ای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۵۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به رفح دور اما نزدیک!

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم خرمائی: «یسرائیل کاتز» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شده که در صورت حصول توافق تبادل اسرا با حماس؛ اجرای طرح حمله زمینی به رفح به حال تعلیق درخواهد آمد.

وی در جریان مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، مدعی شد که «آزادی گروگان‌ها اولویت نخست ما است.»

این وزیر صهیونیست در پاسخ به این سؤال که «آیا اولویت‌بندی شامل تعویق حمله طراحی‌شده به‌منظور (تحقق هدف ادعایی) محو گردان‌های حماس از غزه می‌شود»؛ گفت: بله. اگر توافقی در کار باشد، عملیات را تعلیق می‌کنیم.

تغییر راهبرد یا تغییر لحن؟

البته کاتز عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیست؛ اما برای نخستین بار است که دست‌کم یکی از اعضای کابینه امنیتی به‌صراحت از امکان تعلیق یا تعویق عملیات مشروط به آزادی اسرا سخن می‌گوید.

توافق با حماس برای آزادی اسرا از هر زمان دیگری برای تل‌آویو حیاتی‌تر است

همچنین، اظهارت کاتز در عمل فاصله چندانی با ادعای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود «با توافق یا بدون آن، به رفح حمله می‌کنیم» ندارد، اما در آنچه وزیر صهیونیست می‌گوید، از لحن قلدرمآبانه نتانیاهو خبری نیست.

این تغییر لحن می‌تواند تا حد زیادی ناشی از استیصال تل‌آویو در برابر معترضان صهیونیستی باشد که با برگزاری تظاهرات گسترده، نتانیاهو را مسئول شکست مذاکرات با حماس و آزادی اسرا می‌دانند.

اما آن‌گونه که از لحن کاتز استنباط می‌شود، توافق با حماس برای آزادی اسرا از هر زمان دیگری برای تل‌آویو حیاتی‌تر است.

آخرین چانه‌زنی‎‌ها و تهدیدها

از طرفی، حماس صبح روز شنبه اعلام کرد که پاسخ اسرائیل به پیشنهاد اخیر آتش‌بس را که در جریان مذاکراتی با وساطت قطر و مصر ارائه شد، دریافت کرده و پیش از هرگونه واکنش، آن را بررسی خواهد کرد.

به‌ دور از هرگونه توافق صلح، حماس انتظار دارد که مذاکره به پایان جنگ غزه ختم شود حال‌آنکه اسرائیل در بهترین حالت از تعلیق یا تعویق عملیات رفح سخن می‌گوید.

رژیم اسرائیل از گزینه «حمله قریب‌الوقوع به رفح» به‌عنوان اهرمی برای ترغیب حماس به قبول تازه‌ترین پیشنهاد آتش‌بس که همین حالا مشغول بررسی آن است، استفاده می‌کند

از سوی دیگر، گزارش رسانه‌هایی مثل «یورو نیوز» حاکی از آن است که ارتش اسرائیل ده‌ها تانک و خودروی زرهی را در امتداد مرز با نوار غزه در جنوب این باریکه مستقر کرده و به نظر می‌رسد برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود.

این تانک‌ها و خودرو‌های زرهی روز جمعه ۲۶ آوریل در نزدیکی گذرگاه «کرم شالوم» اسرائیل که در مجاورت رفح است، مستقر شدند.

پیش‌تر نیز روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نوشته بود ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی از رفح قبل از آغاز حمله به این منطقه است.

هم‌زمان با انتشار این اخبار، «بیتسالل اسموتریچ» از وزرای افراطی رژیم صهیونیستیی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که مذاکره کردن با حماس «غیرمسئولانه» است و اعضای این گروه باید به‌جای آن کشته شوند.

از مجموع سه متغیر «نرمش لحن کاتز»، «استقرار تانک‌ها پشت مرز رفح» و «موضع‌گیری تند اسموتریچ» می‌توان این طور برآورد کرد که رژیم اسرائیل از گزینه «حمله قریب‌الوقوع به رفح» به‌عنوان اهرمی برای ترغیب حماس به قبول تازه‌ترین پیشنهاد آتش‌بس که همین حالا مشغول بررسی آن است، استفاده می‌کند.

آمریکا و راه‎‌های نرفته

این در حالی است که موضع آمریکا درباره حمله اسرائیل به رفح دوپهلو است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از یک‌سو می‌گوید «آمریکا و اسرائیل در دومین نشست مجازی خود در خصوص حمله به رفح بر سر ضرورت شکست حماس در آنجا توافق کردند. در خصوص نگرانی‌های آمریکا درباره رفح بحث شد و اسرائیل پذیرفت که این نگرانی‌ها را در نظر بگیرد».

از سوی دیگر، او مدعی می‌شود که «من هنوز یک طرح معتبر و قابل‌اجرا برای انتقال مردم به خارج از رفح ندیده‌ام که هر سطحی از جزئیات در مورد نحوه تغذیه و تهیه دارو برای مردم داشته باشد.»

با توجه به تشدید اعتراض‌های جهانی علیه عملکرد اسرائیل و خیزش جنبش‌های دانشجویی آمریکا در حمایت از فلسطین، رویکرد دولت واشینگتن مبنی بر دفاع بی‌چون‌وچرا از رژیم صهیونیستی به‌شدت زیر سؤال رفته و حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح می‌تواند پایه‌های دولت جو بایدن دموکرات را که با چالش تثبیت قدرت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ مواجه است، بیش‌ازپیش سست کند.

آن‌طور که روزنامه صهیونیستی «معاریو» در نسخه چاپ شنبه خود نوشت، آمریکا در ملاء عام به اسرائیل توصیه می‌کند که قبل از چاره‌اندیشی برای آوارگان رفح، به این منطقه حمله نکند، اما در جلسات خصوصی با قاطعیت بیشتر می‌گوید «اصلاً وارد رفح نشوید».

یکی از مسئولان بلندپایه آمریکایی به خبرنگار روزنامه معاریو گفته است: «ما از اسرائیل نمی‌خواهیم که حماس را به حال خود رها کند بلکه می‌گوییم بدون نابود کردن رفح، راه‌های دیگری هم برای تحت پیگرد قرار دادن سران حماس وجود دارد.»

ظاهراً یکی از راه‌های جایگزین واشینگتن، تشکیل ائتلافی آمریکایی-عربی است که به معنای استقرار نیروی عربی در نوار غزه و واگذاری امنیت این منطقه به اعراب است.

این راه‌حل نیز چالش‌های خود را دارد که یکی از آنها هموار کردن مسیر پر از دست‌انداز عادی‌سازی رابطه ریاض-تل‌آویو است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه