Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولیدات دانش‌بنیان در حوزه چاپ طی چهار سال اخیر خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، صنعت چاپ و بسته‌بندی در دهه ۹۰ مسیری متفاوت را طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب گذرانده است، ‌ در همان سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ عمده نگرانی فعالان این صنعت و مسئولان فرهنگی این بود که اساساً این صنعت به‌عنوان یک صنعت در ایران شناخته نمی‌شود و واردات بی‌رویه محصولات چاپی و خروج ارز ناشی از آن اجازه نمی‌داد که این صنعت نفس بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت‌های داخلی عمده سفارشات خود را به کشورهایی از جمله ترکیه می‌دادند و شرکت‌های ترک که بازار خوبی در ایران داشتند، ‌ اقدام به تأسیس شعبه در ایران می‌کردند. واردات محصولات چاپی در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ بنا به گفته مدیرکل ارشاد وقت ماهانه سه هزار میلیارد تومان بوده است، اما در یک حرکت ناگهانی و طی چهار تا پنج سال اخیر ورق برگشت و واردات محصولات چاپی در کشور به‌شدت کاهش یافت و از واردات یک‌میلیارد دلاری به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسید، حالا این شرکت‌های ایرانی هستند که نه‌تنها عمده محصولات مورد نیاز را در داخل تولید می‌کنند بلکه چرخ صادرات را نیز اگرچه کند ولی به گردش انداخته‌اند.

در دوسال گذشته اما کرونا سایه سنگینی بر سر صنعت چاپ افکنده است، ‌ بازارهای صادراتی کمرنگ‌تر شده و دسترسی به مواد اولیه نیز با دشواری‌های بسیاری همراه بوده است، ‌ بازارهای صادراتی ایران تاحدودی در دو سال اخیر از دست رفته‌اند، اما در سال ۱۴۰۰ که اندکی از محدودیت‌ها کاسته شد، ‌ آیا تغییری در رشد صادراتی ایران در حوزه چاپ ایجاد شده است؟ برنامه این صنعت برای افزایش صادرات در سال جاری چیست؟...

 بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، در این خصوص توضیح داد. او مهمترین سدّ راه افزایش رشد صادراتی را فرسودگی ناوگان و نبود تسهیلات برای نوسازی عنوان کرد. مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید»

 صنعت چاپ در دو سال گذشته به واسطه کرونا مشکلات متعددی را تجربه کرد و مهمترین تأثیر بر بازار صادرات این صنعت بود؛  جایگاهی که تلاش شده بود ایجاد شود،  تاحدودی از دست رفت. اما در سال جاری محدویت ها کمتر شد.  وضعیت صنعت چاپ در حوزه صادرات در سال ۱۴۰۰ چگونه بوده است؟

در بحث صادرات دو نوع صادرات اتفاق افتاده است، یک نوع در نتیجه بازاریابی و ارتباط مستقیم و از طریق حضور مستقیم رو در رو در بازارها و شرکت در نمایشگاه‌ها و معرفی محصولات ایجاد می‌شود. اکثر نمایشگاه‌ها در این زمینه در سال ۱۴۰۰ لغو شد. ما امکان حضور فیزیکی و معرفی توانمندی‌های بصری را نداشتیم.

روش دیگر صادرت حضور متقاضیان به ویژه از کشورهای عراق و افغانستان در ایران است که البته این متقاضیان چون متوجه شدند، فروش ارز در صرافی‌ها ریال مناسبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، ‌ تمایل دارند ریالی معامله کنند.

رشد خاصی در زمینه صادرات چاپ نداشتیم

بنابراین سال ۱۴۰۰ ما رشد خاصی در صادرات صنعت چاپ نداشتیم؛  چرا که واردات مواد اولیه با چالش مواجه شد و ما از نظر تأمین ارز و زمان تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه با چالش مواجه شدیم و در نتیجه در انجام تعهدات صادراتی ناموفق ماندیم.

ما در سال ۱۴۰۰ بیشتر در حوزه مواد انعطاف‌پذیر صادرات داشتیم. با رشد درخواست در زمینه چاپ لیبل‌ها مواجه بودیم، ‌ با توجه به اینکه ما در زمینه تولید جعبه و مقواهای دارویی و بهداشتی در داخل کشور رشد خوبی داشتیم، افزایش صادرات جعبه داشتیم، اما آنچنان نبود که تغییر خاصی نسبت به سال ۹۹ داشته باشیم.

با توجه به وضعیتی که در سال ۱۴۰۰ داشتیم، ‌ برنامه شما برای برون رفت از وضعیت در سال جاری چیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و امیدواری برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه پیش‌بینی می‌شود که روزنه‌هایی برای امور اقتصادی باز شود، ‌ در خرداد ماه ما پاویون چاپ و بسته‌بندی را در دبی خواهیم داشت که بستری برای تلاش ما در خصوص افزایش صادرات صنعت چاپ است.

حدود ۱۲ شرکت ایرانی فعال در زمینه‌های مختلف قطعات یدکی تا ملزومات و مواد اولیه، خدمات چاپ، کارتن، لیبل، محصولات انعطاف‌پذیر، ‌ کاغذهای شیرینی، شکلات، چیپس، پفک، بسته‌بندی‌های دارویی، آرایشی، بهداشتی، چاپ امنیتی، تولید سلفن‌های حرارتی و... در این پاویون از ایران حضور دارند و امیدواریم بتوانیم مسیر را مهیا کنیم. برنامه مدونی برای حضور در نمایشگاه‌های ترکیه داریم، که فروشنده مستقیم به مصرف‌کننده خدمات ارائه می‌دهد.

در افق درازمدت بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد از صنعت چاپ خواهیم داشت

پیش از این اعلام کرده بودید که سهم ایران از بازار جهانی صادارت چاپ چهار تا پنج درصد است، آیا این سهم افزایش داشته است؟

خیر، ‌ همچنان همان سهم پنج درصدی را داریم، ‌ اما ظرفیت ما بسیار بالاست.  ناوگان صنعت چاپ ایران کمتر از ترکیه نیست. مخصوصاً بخش تولیدات پلیمری که بر پایه مواد اولیه پتروشیمی تولید می‌شود و ما در این زمینه به دلیل مزایایی که داریم می‌توانیم با افزایش تولید، ‌ جایگاه ترکیه را به دست بیاوریم. ما می‌توانیم بالای ۲۰ میلیارد دلار درآمد در افق درازمدت از صنعت چاپ داشته باشیم.

در چند سال اخیر عمده فعالان بازار چا ایران از فرسودگی ناوگان اظهار نگرانی کرده‌اند، این فرسودگی چقدر جدی است و چه تاثیراتی بر صادرات داشته است؟

یکی از معضلات ما فرسودگی ناوگان است که در سه تا چهار سال گذشته رخ داده است، ‌ با توجه به پیشرفت‌ها در زمینه چاپ و تلفیق چاپ و تکنولوژی، ‌ ما از تکنولوژی جهانی عقب ماندیم و اگر ادامه پیدا کند نمی توانیم درخواست سفارش دهنده‌های بین‌المللی را مرتفع کنیم. هر روز استانداردهای جدیدی در جهان ایجاد می‌شود، به خصوص در اروپا، امریکا و سایر کشورهای توسعه یافته. به طور مثال استانداردهای زیست محیطی ایجاد می‌شود و در بستر چاپ از موادی استفاده می‌شود که در محیط زیست تخریب‌پذیری سریعتری دارند. ما باید بتوانیم ماشین آلاتی که آن محصول را می‌توانند چاپ کنند، تامین کنیم. در کنار این موضوع بسته‌بندی سلامت خیلی مهم است. ما باید یه سمت تولید محصولات سلامت باشیم. باید بتوانیم از مواد اولیه و ماشین‌آلاتی که به سمت بسته‌بندی سلامت می‌روند استفاده کنیم که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار دارد.

ماشین‌آلات چاپ از گران‌ترین ماشین‌آلات صنایع هستند، چون دقت و ظرافت بسیار دارند، ‌ گاهی اوقات قیمت ماشین‌آلات چاپ را با هواپیما مقایسه می‌کنند. اگر ما بتوانیم رفع تحریم داشته باشیم، درآمدهایی از صنعت چاپ و بازار اقتصادی جهان پیدا می‌کنیم که بودجه خوبی را نصیب کشور می‌کند. ما برای خریداری این ماشین‌آلات نیازمند تسهیلات بانکی هستیم، این ماشین‌آلات می‌توانند به عنوان تضمین برای تسهیلات مناسب برای چاپخانه‌ها در نظر گرفته شوند، ‌ این ماشین آلات صنعتی ارزش بسیار زیادی دارند و می‌توانند به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار گیرند.

نوسازی ماشین‌آلات در بخش افست و پاورقی نداشتیم

در بخش افست و چاپ ورقی ما به ندرت توانستیم ماشین آلات را نوسازی کنیم، ۹۰ درصد دستگاه‌های وارداتی تجهیزات دست دوم و استفاده شده بوده است. با توجه به نرخ ارز و گرانی قیمت‌ها امکان سرمایه‌گذاری جدید نبوده است، تسهیلات کم بهره در اختیار قرار نگرفته و نتوانسته‌ایم در زمینه تولید افست و ورقی دستگاه‌های تازه وارد کنیم. در زمینه چاپ دیجیتال با توجه به تکنولوژی‌های بالا و تحریم‌ها وضعیتمان دشوارتر است.

در زمینه تولید چاپ لیبل اما وضعیتمان تفاوت پیدا می‌کند، با توجه به اینکه این فرایند در سرمایه‌گذاری و تولید در ۱۰ سال گذشته در داخل کشور نوپا بوده است، ‌ توانستیم ماشین‌آلات نو خریداری کرده و در ارزآوری نیز مفید باشیم.

واردات ۲۰ خط تولید لیبل در سال گذشته به کشور

سال گذشته ما بالغ بر ۲۰ خط تولید لیبل، از تولیدات کشورهای مختلف را وارد کردیم، ‌ واردات برخی از این دستگاه‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه‌بر بوده است، ‌ متاسفانه نتوانستبم از تسهیلات بانکی هم استفاده کنیم. و با پرداخت سرمایه‌های خود این کار را انجام دادیم ولی این فعالان صنعت نیاز به حمایت دارند.

دولت اگر نمی‌تواند ارزی تخفیفاتی قائل شود تا با کاهش هزنیه‌ها قیمت‌های رقابتی صادراتی ایجاد کنیم، ‌ تسهیلات ریالی در اختیارمان قرار دهد. در بخش لیبل‌ها ظرفیت صادارتی ما افزایش قابل توجهی یافته است، ‌ امکاناتی که ایجاد شده فرصت بسیارخوب و مغتنمی برای صادرات لیبل‌های برچسبی ایجاد کرده است که اگر دولت بتواند تمهیدات درستی را مهیا کند. ایران صادرکننده قدرتمندی خواهد شد.

 صادرات خوبی هم در زمینه لیبل‌های امنیتی در سال‌های گذشته داشتیم، ‌ این توانمندی هچنان وجود دارد؟

در بحث لیبل‌های امنیتی ما چند کارخانه پیشرو داریم، یکی از این کارخانه‌ها پوکه‌ای که برای تولید هولوگرام امنیتی نیاز است را تولید می‌کنند و تولیدشان نیز دانش بنیان است و در خاورمیانه نمونه‌ای ندارد.

 به مبحث دانش‌بنیان اشاره کردید، ‌ صنعت چاپ تا چه اندازه در مسیر تولید دانش‌بنیان حرکت کرده است؟

خواه ناخواه یکی از مباحث دانش بنیاد تحقیق و توسعه است و رفتن به سمت استفاده از روش‌های دانش بنیان برای افزایش کمیت و کیفیت در تولید نیاز امروز صنایع است، ‌ من فکر می‌کنم در چند سال گذشته ما پیشرفت خوبی داشتیم، خیلی از واحدها خود را به سیستم تحقیق و توسعه مجهز کرده‌اند تا محصولی با کیفیت بالاتر و هزینه پایین‌تر مقاوم به شرایط محیطی، مقاوم به نور و... تولید کنند. ما در زمینه تولید دانش بنیان محصولات چاپ رشد ۲۰ تا ۳۰ در ۴ سال گذشته داشتیم.

 نگرانی فعل شما برای صنعت چاپ در سال ۱۴۰۱ چیست؟

اگر  نرخ ارز گمرکی که دولت قول آن را داده است، ‌ کاهش پیدا نکند ما به دلیل افزایش دستمزدها و تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان با شوک‌ شدیدی مواجه خواهیم شد. امیدوارم برای مدتی کاهش نرخ تعرفه را داشته باشیم که حداقل در زمان کوتاه مدت یا میان مدت ما به تولیداتمان مسلط شویم.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ زمینه تولید داشته باشیم محصولات چاپ سال ۱۴۰۰ مواد اولیه ماشین آلات بسته بندی سال گذشته سال اخیر صنعت چاپ لیبل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۵۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​

تین نیوز

با توجه به وجود تحریم های گسترده علیه ایران، اقتصاد کشور دچار چالش های اساسی است، بنابراین اکسپو ۲۰۲۴ که با هدف حمایت ویژه دولت از بنگاه های تولیدی و تجاری در جهت تسهیل و توسعه صادرات برگزار می شود، دارای اهمیت بسیاری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، با توجه به اینکه در قرن کنونی روند تکاملی توسعه صنعتی تجاری و پیشرفت سریع علم و فناوری در زندگی افراد جامعه و رشد اقتصادی شکل گرفته است، گسترش ارتباط ملل با یکدیگر و توسعه تجارت و ... اجتناب پذیر شده است.

همین امر باعث شد که تنها بنگاه های تولیدی و تجاری به فکر توسعه نباشند و حتی دولت ها نیز در راستای توسعه و رشد اقتصادی کشور ناچار به اصلاح ساختاری در اقتصاد و توجه فراوان به توسعه صادرات شدند زیرا کارشناسان اقتصادی توسعه صادرات را یکی از بهترین مسیر برای گذر از مشکلات اقتصادی کشور دانسته چون آنچه مبین است دسترسی به بازار جهانی امکان بهره وری از ظرفیت بالقوه و صرفه تولید در مقیاس و کاهش در هزینه تولید می دهد.

با توجه به اهمیت موارد فوق این امر در خصوص ایران دارای اهمیت مضاعفی است زیرا با توجه به شرایط فعلی ، وجود تحریم های گسترده علیه ایران، اقتصاد کشور دچار چالش های اساسی است بنابراین حمایت ویژه دولت از بنگاه های تولیدی و تجاری در جهت تسهیل و توسعه صادرات دارای اهمیت بسیاری برخوردار است و به رهایی اقتصاد ایران از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت کمک می کند. ارائه معافیت ها و مشوق های مالیاتی ، تسهیل دسترسی به خدمات و تسهیلات بانکی ، برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین المللی از جمله حمایت های ویژه دولت در راستای توسعه صادرات است.

انجام پروژه های امروزه ، نمایشگاه های صادراتی به عنوان یک ابزار مهم تجارت بین المللی مطرح می شود. تجربه نمایشگاه های پیشین نشان داد که بازدیدکنندگان نمایشگاه تبدیل به خریداران جدی تری می شوند که  می توان نمایشگاه را به عنوان یکی از بازوان اصلی صادرات کشور معرفی کرد.

با برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران «ایران اکسپو 2024» ، ایران به یک کشور تاثیرگذار صادراتی تبدیل خواهد شد و تغییر مسیر تجارت کشور رقم خواهد خورد که نتیجه های مثبت اقتصادی آن در طی سال های آینده برای کشور ملموس خواهد بود. با توجه به اینکه این نمایشگاه یکی از بزرگ ترین رویدادها در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی است می توان از آن در راستای رشد تولید و ارتقای صادرات غیر نفتی بهره مند شد.

ایران اکسپو و توسعه صادرات

دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه جانبه نیازمند پیروی از الگوهای مناسب توسعه اقتصادی است. در ایران برای جدایی از وابستگی به نفت، سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی برای تامین ارز مورد نیاز کشور بیش از پیش مورد تاکید است.

یکی از اهداف نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران با عنوان ایران اکسپو تبادل اطلاعات بازرگانی و گسترش مبادلات تجاری و ایجاد زمینه مساعد برای معرفی آخرین محصولات تولیدی بنگاه ها در جهت رشد و توسعه صادرات کالا ها است.

با وجود تحریم های بین المللی، حضور تجار و بازرگانان کشور های دنیا در این نمایشگاه ایجاد روابط اقتصادی گسترده و پایگاه های اقتصادی در دنیا و سیاست گذاری های دولت در کنار صادرکنندگان در راستای تحول ساختاری در ترکیب صادرات غیرنفتی و شناسایی روش های مقابله با رفع موانع تجارت خارجی سبب افزایش ارزش صادرات کالا ها و خدمات غیرنفتی ایران می شود.

تداوم و برپایی نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در بخش تجارت خارجی بسیار موثر بوده و می تواند علاوه بر ارزآوری موثر در زمینه صادرات کالای غیرنفتی، بلکه در زمینه ارائه خدمات فنی ، انتقال تکنولوژی و ترانزیت نیز ارزآوری داشته باشد. 

طبق گفته مسئولین برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران2هزار تاجر و بازرگان خارجی در این نمایشگاه حاضر می شوند، که می توان از آن فرصت جذابی برای فعالان حوزه اقتصاد و صادرات دانست . برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران یکی از مجموعه اقداماتی است که دولت می تواند در راستای ایجاد بستر مناسب برای صادرکنندگان کشور ایجاد کند تا صادراتشان را توسعه دهند. طبق آمار سهم صادرات کالاهای غیر نفتی در سال های 1400 و 1401 به ترتیب 48 میلیارد و 440 میلیون دلار و54میلیارد و 139 میلیون دلار بوده است که بیشترین میزان صادرات غیرنفتی کشور در طی سال های گذشته را نشان می دهد. حمایت و پشتیبانی از توسعه صادرات غیرنفتی و همراهی بخش خصوصی در تحقق این اهداف موثر است. در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی باید دو هدف اصلی را دنبال کرد: یکی متنوع سازی بازار های صادراتی و دیگری صادرات کالا با ارزش افزوده بیشتر و با پیچیدگی فنی بالاتر همچون محصولات دانش بنیان است.

ایران اکسپو و بازاریابی

ماهیت اصلی نمایشگاه ها تحقق بازاریابی برای یک صنعت خاص است و یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطات بازاریابی عنوان می گردد. حضور شرکت ها در نمایشگاه های تجاری به علل مختلف از جمله: صادرات کالا و ارزآوری به کشور، شناخت روش های بازاریابی رقبا، آگاهی از دانش و فناوری روز جهان، نمایش دستاوردهای صنعتی ، اقتصادی از مزایای مطلوبی برخودار می شود.

با توجه به نقش های متعددی که نمایشگاه های ایفا می کنند اهداف بازاریابی به طور کلی تحقق  می یابند حتی اگر فرایند فروش مورد توجه باشد باز هم شرکت ها می توانند با گسترش روابط عمومی ، همزمان با آن در جهت اهداف تحقیق بازار به بررسی رقابت بپردازند. شرکتی که محصول جدید را معرفی می کند نیز از نمایشگاه برای تبلیغات و توسعه استفاده می کند.

بازاریابی نمایشگاهی شامل نمایش و تبلیغ محصولات و خدمات شرکت ها در یکی از این رویدادهای بزرگ است. از آنجایی که هدف نمایشگاه های تجاری و بین المللی کمک به فضای کسب وکار برای برندسازی است، با حضور در این نمایشگاه ها، تعداد زیادی مشتری جدید و همچنین ارتباط گیری با متخصصان دیگر در حوزه کاری مرتبط و شناخت و ارزیابی رقبا و محصولات و خدمات گسترده در صنعت مرتبط خودشان  به دست خواهند آورد.

حضور شرکت های دانش بنیان در این نوع نمایشگاه ها و بازاریابی موثر آن ها در مسیر توسعه صادرات محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا  و دانش بنیان بسیار مثمر ثمر بوده و موجب رشد تولید خواهد شد.

دانش بنیان و ایران اکسپو 2024

می توان با بهره برداری مطلوب از ظرفیت های نهفته نمایشگاه ایران اکسپو 2024 همچون نمایشگاه های گذشته به ایجاد بازارهای جدید و ارتقا و توسعه بازار های موجود دسترسی پیدا کرد.

با توجه به اینکه در طی سال های اخیر توسعه شرکت های دانش بنیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما یکی از چالش های صادرات این محصولات ، محدود بودن سهم کالاهای دانش بنیان و با ارزش افزوده بالاتر و کالاهایی است که میتواند ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد. سهم ایران از بازار صادرات محصولات دانش بنیان با تکنولوژی پیشرفته به رغم پتانسیل های موجود قابل توجه نبود. آمار ها حاکی از آن است که از 9 هزار شرکت دانش بنیان در کشور کمتر از 500 شرکت صادرات محور وجود دارد که سهم شرکت های دانش بنیان از کل صادرات کشور کمتر از 2 درصد است.بنابراین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران می تواند فرصتی مناسب برای معرفی هر چه بهتر این محصولات دانش بنیان باشد و سهم این کالا در سبد صادراتی کشور را در جهت توسعه و ارتقا صادرات غیر نفتی افزایش یابد.

دولت سیزدهم می تواند از فرصت برگزاری نمایشگاه های بین المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکت های دانش بنیان ایرانی استفاده و دستاورد های ملموسی برای تجارت و اقتصاد کشور کسب کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • محمدرضا مقدسی عضو شورای سیاستگذاری جایزه ملی سرآمدان ایران شد
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن