Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، آرزو ذکایی فر درباره ضریب نفوذ خدمات بهزیستی در زمینه آسیب ها افزود: یکی از رویکردهایی که در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی بسیار اهمیت دارد رویکرد جامعه نگر است. بر همین اساس سازمان بهزیستی از حدود قریب به ۲۰ سال پیش اقدام به ایجاد گروه های همیار سلامت اجتماعی و ظرفیت سازی محلی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار به منظور افزایش مشارکت شهروندی و اجتماعی بود. به همین منظور در ۳۱ استان جمعیت همیار سلامت اجتماعی راه اندازی شد.  

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ گروه به نام گروه های همیار سلامت در کشور فعال هستند تا سلامت اجتماعی را بهبود ببخشند. گروه ها عمدتا در محلات با اولویت مناطق کمتر برخوردار، آسیب خیز و حاشیه مستقر هستند.  

معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزستی گفت: بررسی رویکردها و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نشان می دهد که مشارکت اجتماعی و ظرفیت سازی و البته توانمندسازی مردم محلات و مناطق در طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی می تواند بسیار کارآمد و اثربخش باشد، همانطور که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود و همینطور در سیاست های ابلاغی خود این موضوع را فرمودند.

ذکایی فر افزود: در سند تحول دولت به صراحت در رابطه با برنامه های مبتنی بر مردم و مردم پایه و مشارکتی تاکیدات زیادی شده است.
 
بر همین اساس سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی و یک سازمان پیشقدم در حوزه اجرای طرح ها و برنامه های اثربخش و موثر برای آحاد جامعه سال گذشته اقدام به طراحی و تدوین و پیش بینی برنامه هایی کرد که در توسعه و پیشرفت محلات با مشارکت مردم است.  

معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزستی گفت: نتیجه این برنامه انجام حدود ۵۷۰ پروژه در محلات کمتر برخوردار و آسیب خیر در سراسر کشور بوده است. این موضوع با کمک ۲ هزار تسهیل گر که به نوعی نیروی داوطلب هستند و آموزش های لازم دیده اند و تخصص لازم را برای اجرای پروژه ها دارند و کمک زیادی می کنند.  

ذکایی فر افزود: هم استقبال خوبی از پروژه ها شد و هم مشارکت اجتماعی بسیار خوبی را در محلات دیدیم. معتقد هستیم که بررسی وضعیت محلات، نیازسنجی، اولویت بندی مسائل و مشکلات و همینطور پروژه هایی که قرار است در محلات اجرا شود تماما باید با حضور مردم و عمدتا معتمدین محله و افراد کلیدی آنجا باشد.
 
پروژه ها نیز بر همین اساس طراحی و تدوین شد. کارگروه های تخصصی استانی و ستاد کشور مورد بررسی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: مسلما باید از برای اجرای این پروژه ها حمایت مالی انجام می گرفت که سازمان در سال گذشته این حمایت مالی را انجام داد. میانگین بر اساس نوع پروژه ها داشت که اینها از چه نوعی هستند. آنها آموزشی بودند و بر همین اساس  پروژه های اشتغال، حرفه آموزی که در محلات اجرا شد.  

معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزستی گفت: از هر کدام از این پروژه ها برای راه اندازی سایر برنامه ها استفاده شد و همچنین یک سری حمایت های مالی از طرف سازمان برای آنها صورت گرفت.  

ذکایی فر افزود:آنچه که برآیند ما است خروجی کار و انجام پروژه های پیشرفت وتوسعه محلات است. این موضوع با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ انجام می شود. ایجاد این ظرفیت (ایجاد نیروهایی به عنوان تسهیل گر در سراسر کشور) مشارکت مردم، ظرفیت های ایجاد شده و جلب اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی در رشد و توسعه محلات و رفع مسائل مربوط به آنها تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: این مسائل عمدتا از جنس اجتماعی هستند و برنامه های ما بسیار موثر خواهد بود. مردم آن کار و نتایج را هم محصول مشارکت خودشان می دانند و هم احساس می کنند که در زندگی خودشان تغییراتی در محله آنها رخ داده است.  

معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزستی گفت: امسال مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر استفاده از مردم، گروه های داوطلب و گروه های جهادی دارند و هم اینکه ریاست محترم جمهوری این موضوع را در سند تحول دولت ابلاغ کردند. این موضوع به صراحت یکی از رکن های اساسی سند مردم پایه بودن برنامه ها است.  

ذکایی فر افزود: بر همین اساس بر مبنای بررسی های انجام شده در سال گذشته و تکمیل بانک اطلاعاتی محلات و همچنین جذب داوطلبین بیشتر و برنامه ریزی برای استفاده از نیروهای جهادی و داوطلب در اجرای پروژه ها و برنامه ها وفعالیت ها امسال پیش بینی این است که بتوانیم حدود ۸۰۰ پروژه را در محلات اجرا کنیم تا خیر و برکت آن و آنچه که باعث تغییر و اصلاح و رفع مشکلات مردم می شود مستقیما به مردم برسد. تمام مطالعات نشان داده است آنچه که خود مردم مشارکت می کنند در انجام آن بسیار موثرتر است.

بهره مندی بیش از پنج میلیون نفر از برنامه های آگاه سازی پیشگیری از آسیب های اجتماعی
 معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از بهره مندی بیش از پنج میلیون نفر از برنامه های آگاه سازی پیشگیری از آسیب های اجتماعی خبر داد وگفت: در سال گذشته دیده بانی و رصد وضعیت آسیب های اجتماعی و مطالبات اجتماعی در تمام استان ها رقم خورد و همچنین شروع برنامه رصد و دیده بانی ۴۷۴ شهرستان های هر استان نیز انجام شد.

ذکایی فر افزود: بر اساس مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که برنامه ها و اقداماتی که باید انجام بدهیم در چه موضوعی باشد. برنامه های آموزشی از جمله آموزش های خودمراقبتی که ویژه نوجوانان و جوانان بود در استان ها اجرا کردیم. این موضوع با کمک بیش از دو هزار تسهیل گر آموزشی در استان ها انجام شد.

وی ادامه داد:  همچنین برنامه های خانواده محور، پیشگیری از خشونت های خانگی در کلیه استان های کشور به اجرا درآمد.

معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: یکی از جنبه های مهم نشست های تخصصی بود که در همه استان ها برگزار شد. همچنین دبیرخانه های رصد آسیب های اجتماعی به اجرای برنامه پرداختند که با مشارکت و حضور تمامی دستگاه ها و نهاد و با محوریت سازمان بهزیستی انجام شد و به صورت سراسری بیش از سه جلسه در تمام استان ها با حضور مدیرکل استان به عنوان رئیس دبیرخانه استان برگزار شد.  

ذکایی فر افزود: دستاورد برگزاری جلسات دبیرخانه های استانی بر اساس تحویل و بررسی آسیب های اجتماعی و آمارهای موجود در رابطه با مطالعات انجام شده و همچنین تدوین پروژه های منطقه ای و محلی بود. پیش بینی ما در سال۱۴۰۱ بر اساس آن چیزی است که در وضعیت و روند آسیب های اجتماعی استان ها وجود دارد.

وی ادامه داد: این مسائل به منظور پیشگیری از مقابله با آسیب ها و ارتقای سلامت اجتماعی است. تدوین پروژه های منطقه ای و جغرافیایی بر اساس ظرفیت های استانی و همچنین بر اساس وضعیت استان خواهد بود.  

 معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی اظهار داشت: پیش بینی ما این است که در تمام استان ها حداقل دو پروژه کلان مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی را داشته باشیم. اینها علاوه بر برنامه های ملی است که در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی عملی خواهد شد.  

ذکایی فر افزود: امیدواریم با پیش بینی هایی که انجام شده است و البته افزایش ضریب نفوذ خدمات در آحاد مردم به گروه های در معرض آسیب کمک کنیم. این موضوع در رابطه با گروه های پرریسک نیز خواهد بود. این موضوع با اولویت محلات همراه است چرا که بانک اطلاعاتی محلات کاملا شکل گرفته است و وضعیت محلات و دسته بندی آنها مشخص شده که مثلا کدام محلات در استان ها و شهرستان ها جز محلات کمتر برخوردار و آسیب پذیر هستند.  

 وی خاطرنشان کرد: همچنین بالغ بر ۲ هزار تسهیل گر آموزشی و محلی خدمات ارائه می دهند، این افراد نیروهای داوطلب و مردمی محسوب می شوند و به اجرای پروژه ها در محلات کمک می کنند. امیدواریم امسال بتوانیم ضریب نفوذ خدمات پیشگیری از آسیب های اجتماعی را در جامعه افزایش بدهیم و شاهد کاهش نرخ آسیب های اجتماعی و وضعیت آن و همین طور ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه باشیم.  

وی گفت: خروجی های سال گذشته نیز این موضوعات را به ما نشان داد که اثربخشی برنامه ها و رضایت مردم از برنامه های آموزشی بسیار بالا بوده است. البته نیاز داریم کیفیت و کمیت برنامه های خود را ارتقا بدهیم تا بتوانیم با استفاده از مشارکت مردم و ظرفیت مردم  و همینطور نهادهای غیردولتی و بخش های غیردولتی و همچنین نیروهای داوطلب و البته نیروهای علاقه مند به حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارتقا سلامت اجتماعی برنامه های خود را در سال ۱۴۰۱ افزایش دهیم.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی آسیب ها سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی آسیب ها سازمان بهزیستی کشور آسیب های اجتماعی آسیب ها سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از آسیب های اجتماعی آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی سلامت اجتماعی بر همین اساس سال گذشته انجام شده برنامه ها استان ها انجام شد پروژه ها تسهیل گر پیش بینی بر اساس گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۵۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۰۰ یادواره محله محور و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حمید خرم‌دل ظهر پنجشنبه در اجلاسیه ۹۲ شهید شهرستان باشت افزود: بحث جهاد تبیین در راستای دستاوردهای انقلاب اسلامی و دشمنی دشمنان و ظرفیت‌های کشور، در مدارس و دانشگاه‌های استان انجام می‌شود.

وی بیان داشت: در راستای این کنگره ۲۰۰ جلد کتاب از عملیات و خاطره‌ها و عملیات بزرگی که رزمندگان استان رقم زدند، نیز تدوین و منتشر می‌شود.

فرمانده سپاه فتح استان تصریح کرد: تولید فیلم سینمایی مربوط به شهید طیب، یکی دیگر از کارهای فاخر است که در بنیاد شهید، بنیاد روایت فتح و سپاه و بسیج مشغول برنامه‌ریزی برای ساخت آن هستیم و تلاش می‌کنیم که برای جشنواره فجر نیز اکران شود

خرم‌دل تصریح کرد: رزمایش بزرگ فرهنگی در استان نیز هم‌زمان با اجلاسیه نهایی به مدت ۱۵ شب در مرکز استان برگزار می‌شود.

وی افزود: این رزمایش بزرگ، تاریخ خلقت بشریت را به‌صورت هنرمندانه و عالمانه مطرح می‌کند که در آن، بخشی از مجاهدت‌های رزمندگان استان نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

خرم دل با بیان اینکه نمایشگاه بزرگی نیز در جوار این برنامه تدارک دیده خواهد شد، گفت: در راستای این کنگره تندیس شهدا در معابر مهم شهرهای استان نصب می‌شود که طراحی هنرمندانه‌ای دارد و تمثال هر شهیدی نیز در شهرستان خودش نصب خواهد شد.

وی افزود: همچنین به تعداد، دوهزار شهید استان، دو هزار جهیزیه تقدیم مردم خواهد شد و سعی شده از همه ظرفیت‌های استان به‌ویژه حوزه هنری استفاده شود و این فیلم‌ها و کلیپ‌ها به دست هنرمندان هم استانی ساخته شود.

کد خبر 6095088

دیگر خبرها

  • اجرای طرح همیاران آرامش اجتماعی در قزوین آغاز شد
  • ۲۵۰۰ یادواره محله و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود
  • ۲۵۰۰ یادواره محله محور و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود
  • اجرای طرح چهارشنبه‌های اجتماعی در پنج محله گرگان
  • اجرای طرح همیاران آرامش اجتماعی در قزوین
  • اجرای محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ منطقه اراک
  • خودکشی در ایران کمتر از آمار جهانی
  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است