Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@06:03:03 GMT

شهرک‌های انرژی خورشیدی توسعه می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۵۶۶۳

شهرک‌های انرژی خورشیدی توسعه می‌یابد

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: براساس آخرین آمار از 841 شهرک و ناحیه صنعتی کشور 503 شهرک و 334 ناحیه صنعتی در سطح کشور در مناطق محروم قرار دارند.

به گزارش ایران اکونومیست، علی رسولیان امروز در نشست خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت  با اشاره به تأکید وزیر صمت برای حذف امضاهای طلایی،گفت: در راستای شفاف‌سازی و حذف امضاهای طلایی در بخش شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیش از ۶۰ فرایند شناسایی شده است که در اولین مرحله فرایند واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی الکترونیکی شده است و افراد متقاضی می‌توانند وارد سامانه شوند و زمین را انتخاب و در همان جا نیز قابلیت پیگیری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: برای امسال تلاش می‌کنیم تا تمام فرآیندها الکترونیکی شود و به سامانه‌های وزارت صمت وصل شوند.

وی در مورد دانش بنیان شدن شرکت‌های مستعد در نواحی صنعتی بیان داشت: حدود ۱۵۰۰ شرکت در  این  زمینه شناسایی شده است که ۷۰۰ واحد دانش بنیان شده است و از این تعداد نیز حدود ۶۰ واحد سال گذشته دانش بنیان شده بود.

رسولیان گفت: اقدام دیگر در حوزه دانش‌بنیان شناسایی نیازهای فناورانه بنگاه‌ها است که بر این اساس ۱۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۹۰ نیاز فناورانه تامین شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: 841 شهرک و نواحی صنعتی در سطح کشور فعال است و بیش از 1030 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که بخشی از آن سال گذشته مصوب شده است. 

وی افزود: تعدادی شهرک و ناحیه صنعتی نیز در حال بهره‌برداری است اما براساس آخرین آمار از 841 شهرک و ناحیه صنعتی کشور 503 شهرک و 334 ناحیه صنعتی در سطح کشور وجود دارد که عمدتا در مناطق محروم قرار دارند. 

رسولیان بیان داشت: در حال حاضر بیش از 48 هزار و 500 واحد صنعتی و واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال و مستقر هستند و نزدیک یک میلیون نفر هم در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند. 

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان داشت: سال گذشته 4 هزار و 400 قرارداد با افراد منعقد شد که بر این اساس 4 هزار و 400 طرح اقتصادی متقاضی فعالیت در شهرک‌های صنعتی کشور بودند که خوشبختانه 5 هزار 300 مورد از آن در دولت سیزدهم منعقد شده است و پیش بینی می‌شود که امسال هم پیش‌بینی می‌شود بیش از 7 هزار قرارداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منعقد شود. 

رسولیان بیان داشت: بیش از 3 هزار و 500 هکتار زمین قرارداد واگذاری داشتیم و به فعالین اقتصادی در سال گذشته واگذار شد که امیدواریم منتج به تولید شود که 2 هزار و 400 هکتار از زمین‌های واگذار شده در دولت سیزدهم به فعالین اقتصادی واگذار شده است. 

معاون وزیر صمت اظهار داشت: در سال 1400 بیش از 2 هزار و 880 واحد جدید به بهره‌برداری رسیده که نسبت به سال قبل 13 درصد رشد داشته و بیش از 760 واحد هم در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است. 

وی گفت: از اراضی واگذار شده برخی به دلیل اینکه به بهره‌برداری نرسیده است وارد فرآیند فسخ شدیم  و براین اساس سال گذشته هزار و 900 هکتار از اراضی به بهره‌برداری نرسیده را فسخ کردیم و سال گذشته بیش از 770 هکتار از اراضی تصرف شده و تملک شده پس گرفته شده و در اختیار فعالین اقتصادی جدید قرار خواهیم داد. 

رسولیان بیان داشت: یکی از اقدامات سازمان صنایع کوچک انجام داد پایش واحدهای غیر فعال بود بطوریکه در سال گذشته با کمک مشاورین این واحدها شناسایی شد و بیش از 17 هزار 92 واحد مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت و در نتیجه بیش از 12 هزار واحد راکد شناسایی شد  که با کمک مشاورین و ستادهای تسهیل 2 هزار و 67 واحد راکد در سال گذشته احیا شد که 36 هزار شغل جدید از محل احیای واحدهای راکد ایجاد شد و برنامه امسال نیز فعال سازی و احیای حدود 2 هزار واحد راکد است. 

معاون وزیر صمت اظهار داشت: بیش از هزار و 320 واحد احیای شده در دولت سیزدهم احیا شده است. 

وی اظهار داشت: در سال گذشته حدود 7 هزار هکتار زمین را به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه کردیم که نزدیک به 300 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن داشته است. 

رسولیان با اشاره به بحث تامین آب واحدهای اقتصادی گفت: برای تامین آب در سال گذشته حدود 740 لیتر بر ثانیه تامین شد که رشدی بیش از 50 درصد است و هزار و 200 لیتر پساب را نزدیک 40 میلیون مترمکعب تامین کردیم و برنامه تامین آب صنعت به دستور وزیر به صنایع کوچک واگذار شده است و امیدواریم با اولویت قرارداد پساب شهری بخش زیادی از نیاز آبی صنعت را تامین کنیم. 

وی در مورد تامین برق صنایع و شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور گفت: براساس برنامه عملیاتی شده در سال گذشته حدود 850 مگاوات برق وارد شهرک‌ها شد و حدود 104 درصد نسبت به سال قبل خود رشد داشته است اما براساس برنامه‌ریزی انجام شده در حدود 66 پست با وزارت نیرو برای تامین برق نواحی صنعتی مشارکت شده که 2 هزار و 500 مگاوات برق را تامین خواهد کرد. 

رسولیان بیان داشت: تامین برق صنعت یکی از پروژه‌های جدی ما است که وزارت صنعت هم در تامین برق مشارکت می‌کند و ظرفیت بسیار خوبی با پیگیری‌های وزارت صمت در بند و تبصره 15 قانون بودجه فرصتی فراهم شده برای کسانی که نیروگاه‌های خود تامین دارند. 

وی اظهار داشت: چند پروژه مهم به عنوان پروژه‌های تحول زا در وزارت صمت در حال پیگیری است که یکی از آنها افزایش ظرفیت‌های تولید در سال جاری است. 3 هزار و 300 واحد شناسایی شده که قابلیت افزایش ظرفیت دارد. 

معاون وزیر صمت گفت: بحث تامین آب برای کل صنایع کشور نیز از برنامه‌های ما است و تامین برق و افزایش برق نیز در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین بیرون از شهرک‌ها در دستور کار ما قرار دارد. 

رسولیان بیان داشت: شهرک‌های انرژی خورشیدی در حال پیگیری است و مصوبات آن در حال پیگیری است. ما بخش کوچکی از پازل شهرک‌های خورشیدی هستیم، تفاهمنامه‌ای با وزارت نیرو تدوین شد تا فرآیند کارها تسریع یابد در این هفته نیز با مصوبه‌ای که از دولت گرفته شده یک شهرک خورشیدی در قزوین مصوب شد که دنبال گسترش این مساله هستیم اما مسئولیت اصلی با وزارت نیرو است. 

وی در مورد میزان صادرات شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیان داشت: آمار دقیقی از صادرات در این بخش نداریم زیرا گمرک گزارش می‌دهد اما حدود 2.5 میلیارد دلار صادرات از صنایع این بخش داشته‌ایم. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد کمبود نیروی کار بیان داشت: در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مانند اطراف تهران، قم، قزوین  که در این زمینه 11 محور شناسایی شده و یکی از اقدامات فراهم کردن زمینه اسکان برای فعالان واحدها در کنار شهرک‌ها است و در این باره با وزارت راه تفاهمنامه‌ای امضا شده است تا زمینه استقرار فعالین واحدهای تولیدی از قبیل کارگر و مهندس فراهم شود و حدود 350 هزار نفر از فعالان واحدها شناسایی شده است. 

وی در مورد شهرک‌های خصوصی بیان داشت: سیاست وزارت صمت واگذاری شهرک‌ها است در حال حاضر حدود 62 شهرک بخش خصصوی در کشور فعال است که تمام فرآیند تامین زیرساخت ها با خود آنها است و ما فقط در بحث قیمت‌گذاری نحوه فعالیت و پرداخت تسهیلات وارد عمل می‌شویم. 

رسولیان درباره احداث شهرک مشترک با خارجی‌ها نیز گفت: با ترکیه، عراق و ارمنستان تفاهم‌نامه‌های اولیه امضا شده است و در رابطه با عراق نیز چند مکان شناسایی شده است که البته در این رابطه نیازمند اصلاح قوانین هستیم. 

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: علی رسولیان ، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ، شهرک‌های صنعتی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی شهرک های صنعتی رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی شهرک ها و نواحی صنعتی شهرک و ناحیه صنعتی شناسایی شده دولت سیزدهم بهره برداری سال گذشته واگذار شده صنعتی کشور شناسایی شد معاون وزیر شهرک ها وزارت صمت تامین برق واگذار شد تامین آب وزیر صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۵۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است

معاون وزیر نیرو گفت: تاکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم همچنان توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، محمود کمانی درباره روند توسعه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس کشور، اظهار کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش داشتیم تا سامانه‌های خورشیدی در مدارس کشور توسعه پیدا کنند؛ این تفاهم‌نامه بین سازمان توسعه مدارس، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و خیرین مدرسه‌ساز منعقد شده است که خیرین علاوه بر ساخت مدارس، هزینه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام مدارس را هم متقبل شوند.

وی ادامه‌داد: ساتبا برق تولیدی این نیروگاه‌ها را با نرخ مناسب می‌خرد و عواید حاصل از برق تولیدی به تامین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس کمک بزرگی می‌کند. استان قم در این زمینه پیشتاز است و ۱۱ مدرسه در این استان به سامانه‌های خورشیدی تجهیز شده است.

کمانی با اشاره به افتتاح سه سامانه ۲۰ کیلوواتی در مدرسه خیرساز «غلامرضا زیرک» در شهر قم، ابراز امیدواری کرد ساخت سامانه های خورشیدی در مدارس توسعه پیدا کند، زیرا ظرفیت فوق العاده‌ای در کل کشور وجود دارد، این امر زمینه فرهنگ‌سازی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور را فراهم می‌کند و به تولید برق پاک کمک می‌کند؛ هم اکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور وجود دارد که نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم توسعه پیدا کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، اظهار داشت: در کنار مدل‌های مختلفی که وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر شامل نیروگاه‌های بزرگ و بخش صنعت دارد، ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس را در حوزه مدارس و نیز نهادهای حمایتی در حال پیگیری هستیم.

وی درباره جزئیات ساخت هشت‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در دست ساخت در کشور، بیان‌داشت: ما برای ۲ بسته نیروگاهی از شورای اقتصاد مجوز گرفته‌ایم که شامل یک بسته چهار هزار مگاواتی و بسته چهار هزار و ۵۰۰ مگاواتی است؛ مناقصه‌های مربوط به آن در سال گذشته، برگزار و برندگان آن اعلام و از این حجم نیروگاهی، ساخت ۲۵۰ مگاوات در استان قم قرار دارد که در چند ساختگاه در حال پیگیری است؛ امیدواریم با تخصیص زمین، احداث این نیروگاه ها به‌زودی شروع شود.

بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، قرار است نیروگاه‌های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

لازم به ذکر است، تفاهم نامه همکاری میان سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت پنج سال منعقد شده است.

هدف از امضای این تفاهمنامه، ساخت سامانه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور و توسعه فرهنگ بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق در جامعه معلمان و دانش آموزان است. با اجرای این تفاهم‌نامه‌، نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی با ظرفیت دست‌کم ۲۰ کیلووات و غیرانشعابی در ۲۰ هزار مدرسه منتخب کشور با سرمایه‌گذاری خیرین برای انتفاع مدارس ساخته می‌شوند.

کد خبر 748490

دیگر خبرها

  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی