Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، محوطه تلخاب یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در دره‌شهر بوده که قدمت آن مربوط به ساسانی است و در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۸۵ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شد؛ نشانی این اثر ملی ثبت شده شهرستان دره شهر، بخش بدره، دهستان هندمینی است.

روستای تلخاب با ۲۲۵ خانوار و بیش از ۷۰۰ نفر جمعیت در جنوب شرقی شهرستان بدره واقع شده و به یکی از قطب‌های کشاورزی این شهرستان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردیبهشت ماه سال ۹۵ بود که قسمتی از زمین‌های کشاورزی منتهی به منازل مسکونی روستای تلخاب رانش کرد و حفره ایجاد شد؛ تاکنون ۹ مورد اجرای گمانه زنی در این روستا در مورد علل رانش انجام گرفته است؛ قرار کار بر این بوده که به مدت ۶ ماه بعد از اتمام کار نتیجه آن اعلام شود که به دلایلی تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

رانش در روستای تلخاب

تیموری یکی از اهالی روستای تلخاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: از زمانی که نیروگاه سد به بهره برداری رسیده استارت کار توربین‌ها زده شده رانش زمین هم در منازل مسکونی و هم در زمین‌های کشاورزی شده است؛ از طرق مختلف پیگیری‌های لازم انجام شده و نهایتاً منتج به انجام گمانه زنی آزمایش‌های لازم داخل روستا شد ولی تصمیم جدی برای نجات جان و مال ساکنین نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ که این رانش در روستای تلخاب اتفاق افتاده تاکنون که نزدیک به ۵ سال از این اتفاق می‌گذرد مردم همچنان بلاتکلیف چشم انتظار هستند.

شب و روز خود را با ترس و وحشت سپری می‌کنیم

هاشمی یکی دیگر از اهالی این روستا به خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: تمام دیوار منازل مسکونی به زمین‌های کشاورزیمان ترک و شکاف برداشته‌اند؛ شب و روز را با ترس و وحشت سپری می‌کنیم؛ از طرفی ساکنین روستا تمکن مالی ندارند که پا به فرار بگذارند و جان و اموال خود را نجات دهند؛ همچنین از لحاظ مجوز ساخت و ساز هم محدود شده‌ایم در بلاتکلیفی مطلق قرار گرفته‌ایم.

گمانه زنی درباره علل رانش در روستا

مسلم تیرافکن سرپرست فرمانداری بدره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: از اینکه سد سیمره آبگیری بشود انفجاری که به منظور احداث تونل صورت گرفت باعث خساراتی به روستا شد تا اینکه در سال ۹۱_۹۲ نیروگاهی درست روبروی روستا احداث شد و رانشی در جبهه شمالی روستا و در اراضی کشاورزی به فاصله ۵۰۰ متر اتفاق افتاد.

وی افزود: یکی از گمانه زنی‌ها راجع به علل رانش در این روستا همجواری سد و نیروگاه سیمره و تاثیرگذاری آن در روستای تلخاب است به همین دلیل طرح مطالعاتی رانش زمین تحت نظر وزارت نیرو قرار انجام گرفته است.

سرپرست فرمانداری بدره با انتقاد از طولانی شدن اعلام نظر کارشناسی در مورد روستای تلخاب اظهار داشت: اگر سد روی تراز ۷۱۳ آبگیری بشود حدود ۳۰ الی ۴۰ خانوار در معرض خطر شدید هستند.

تیرافکن ادامه داد: در این راستا جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی، مدیر کل بحران، استاندار ایلام برگزار و دستور پیگیری جدی صادر شده است.

وی بیان کرد: جلسه‌ای نیز با حضور مدیریت سد نیروگاه سیمره و شورای فنی استان، مهندسین و مشاورین تشکیل شده و طرح را به شورای فنی داده‌ایم که در آنجا هم تصویب شود.

فرماندار بدره ادامه داد: خودم بچه‌ی همین روستا هستم و همه‌ی افراد ساکن در این روستا از اقوام درجه یک من هستند و دلسوزانه این موضوع را پیگیری میکنم.

تیرافکن گفت: دیروز نقشه بردار به روستای تلخاب فرستاده شده که کارهای راستی آزمایی را برآورد کند و این پروژه از فاز مطالعاتی به فاز اجرایی درآمده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس راجع به علل اصلی این رانش افزود: بخشی از این قضیه مربوط به ژئوفورمولوژی منطقه و زمین شناسی است بخشی از آن به خاطر آبگیری سد است و چیزی که مشخص است این است که اگر آب به تراز ۷۱۳ بیاید و آبگیری انجام بشود باعث بالا آمدن آب سطح سفرهای زیرزمینی می‌شود.

پیگیری موضوع به صورت جدی

بیگلریان سرپرست مدیریت بحران استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: این موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده‌ام. 

وی افزود: در جلسه اخیر که با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور داشته‌ام و همچنین با معاون عمرانی استان ایلام هماهنگی‌های لازم صورت گرفته این پروژه در دست اجرا است.

سرپرست مدیریت بحران استان گفت: یکی از علل رانش می‌توان به موضوع تراوش سد سیمره و آبگیری از سد و در نهایت  ایجاد فرو چاله‌ها است.

بیگلریان تصریح کرد: نزدیک سی الی چهل خانوار که به سد سیمره نزدیک‌تر هستند خانه های آنها رطوبت پیدا کرده و دچار رانش شده است.

علی‌رغم اینکه چند سالیست از آغاز این حادثه می‌گذرد و تا کنون نیز خسارت‌های بالایی را به دنبال داشته است هنوز علت آن مشخص نشده و همین امر ترس مردم را افزایش می‌دهد؛ از سوی دیگر به علت اینکه پیامدهای ناشی از تداوم رانش‌ها با گذر زمان شدیدتر می‌شود اعتراضات و نگرانی‌های مردم نیز به طبع شدت می‌یابد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: تلخاب رانش سد خبرنگار خبرگزاری فارس روستای تلخاب گمانه زنی علل رانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،هوشیاراحمدیان اظهار داشت:خط انتقال آب روستای آبخورده به طول ۸۰۰ متر و با سایز لوله ۶۳ پلی اتیلن و از طریق مسیر سخت و سنگی کوهستان و به صورت دستی با مشارکت اهالی روستا انجام شد.   وی افزود: با اتمام این خط انتقال که از چشمه جدید روستا و با احداث مخزن بتنی ۲۰ مترمکعبی انجام گرفت مشکل آب شرب ۴۵ خانوار با ۲۰۳ نفر جمعیت رفع شد.

دیگر خبرها

  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن