Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:02:41 GMT

موانع حضور خیرین در علم و فناوری برطرف می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۶۱۶۱

موانع حضور خیرین در علم و فناوری برطرف می‌شود

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، مصطفی زمانیان روز دوشنبه در نشست روسای پارک های علم و فناوری اظهار داشت: بر اساس مجموعه مطالعاتی که سال های گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهانه تدوین سند وقف علم و فناوری انجام دادیم و مجموعه کامل تری که با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که جایگاه وقف و امور خیریه بیش از آن چیزی است که همه این سال ها حس کردیم و به آن پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از کوه یخ پنهان نظام تأمین مالی که می تواند پیشران حوزه های عقب افتاده به خصوص فناوری باشد، وقف است.

زمانیان با بیان اینکه در حوزه وقف، تنوع و کارکردهای جذاب و جالبی وجود دارد، افزود: در ستاد خیرین وزارت علوم بنا داریم رویکرد جدیدی در حوزه ساماندهی و تسهیل ظرفیت جدی خیرین در حوزه های مأموریتی را در دستور کار قرار دهیم. همچنین در ۲ قالب جدی، تحول راهبردی در این حوزه شکل می دهیم. وزارت علوم به ظرفیت خیرین نگاه ویژه دارد.

وی تاکید کرد: نگاه سنتی و مرسومی که در همه این سال ها در حوزه خیرین وجود داشت، این بود که خیرین فقط به عنوان منبع تأمین مالی دیده می شدند؛ در حالی که یکی از جدی ترین ظرفیت های الگوساز در حوزه اشتغال زایی همین خیرین هستند. هر چند در برخی موارد سواد دانشگاهی را ندارند، اما در کسب و کار، انسان های شایسته و الگویی هستند که گاهی از منظر منابع مالی سراغ آنها می رویم.

زمانیان با اشاره به تنوع بخشی در حوزه خیرین، گفت: در حوزه خیرین باید تنوع بخشی صورت گیرد و وزارت علوم علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه های جدید است. اولویت های ماموریتی وزارت علوم به ویژه در حوزه علم و فناوری همچنین کسب و کار دانش بنیان، عنوان محورهای جذاب اولویت داری است که می تواند منبع تأمین مالی از خیرین باشد. یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد، تغییر الگوی کسب و کار در مجموعه پارک های علم و فناوری است.

مشاور وزیر علوم خاطرنشان کرد: در ستاد خیرین به دنبال رفع موانع حضور خیرین و ایجاد جذابیت های لازم برای آنها هستیم، حوزه علم و فناوری نیز به عنوان یکی از حوزه های اولویت دار برای ایجاد جذابیت، شناخته شده است. ستاد خیرین وزارت علوم باید نقش تسهیلگر در بالادست داشته باشد. به دلیل سیستم پولشویی، همیشه همه جای دنیا دشمن درجه یک خیرین، نظام های مالیاتی هستند. در حالی که استفاده و احیای ظرفیتی به نام حوزه مسوولیت اجتماعی می تواند ظرفیت خیرین را به بهترین شکل مورد استفاده قرار دهد.

زمانیان ادامه داد: بر اساس آن چیزی که در دنیا مرسوم است، شرکت ها منابع جدی در حوزه مسوولیت اجتماعی هستند و این عدد سال گذشته در حوزه معدن فقط سه هزار میلیارد تومان بود که هیچ رقمی از آن بر اساس ساماندهی، هزینه نشد. امسال حوزه های معدن، نفت، گاز و پتروشیمی، همچنین بیمه را به سمت موضوعات اولویت دار در حیطه مسوولیت های اجتماعی هدایت می کنیم.

دبیر ستاد خیرین آموزش عالی با بیان اینکه مجموعه پارک های علم و فناوری انباشت مسوولیت های اجتماعی هستند، خاطرنشان کرد: به این مسوولیت ها توجهی نمی شود و اگر به عنوان یک موضوع انگیزشی در فضای مدیریت پارک های علم و فناوری مرسوم شود، مسوولیت های اجتماعی پارک های علم و فناوری را به سمت اولویت ها هدف دار می کنیم.

نشست روسای پارک های علم و فناوری کشور روز دوشنبه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رییس جمهور در وزارت علوم برگزار شد. 

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه پارک علم و فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه پارک علم و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه پارک علم و فناوری پارک های علم و فناوری ستاد خیرین وزارت علوم مسوولیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی

در جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آخرین وضعیت و پیش‌بینی تهدیدات و اجرای اقدامات فوری برای امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و ارتباطات حداقلی در زمان بحران بررسی شد.

به گزارش ایسنا، نخستین جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری با حضور، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار فرجی پور جانشین و معاونین قرارگاه سایبری کشور، سعید رحیمی معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات این سازمان و معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرکل حوزه وزارتی، روسای سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سردار جلالی به تحلیل جامعی از عملیات وعده صادق در پاسخ به تحرکات رژیم صهیونیستی و نتایج و آثار راهبردی این عملیات در تغییر معادلات نظامی منطقه پرداخت.

وی در ادامه با توجه به ماهیت کارکردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تبیین تهدیدات متصور در این حوزه و ضرورت انجام اقدامات برای افرایش پایداری و تاب آوری زیرساخت‌های این حوزه پرداخت.

در ادامه گزارشی از اقدامات پدافند غیرعامل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی مسئولان وزارت ارتباطات ارائه شد.

بررسی آخرین وضعیت و پیش‌بینی تهدیدات و اجرای اقدامات فوری برای امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و ارتباطات حداقلی در زمان بحران، اتخاذ تدابیر لازم برای ارتقای امنیت و صیانت از مراکز، حوضچه‌ها و خطوط ارتباطی مهم، اجرای طرح نظارت هوشمند و تصویری و ضرورت انجام اقدامات فوری و اولویت‌دار برای ارتقا امنیت سکوها، خدمات‌رسان‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی و برگزاری مستمر رزمایش‌ها به ویژه رزمایش‌های شبکه ملی اطلاعات از دیگر مواردی بود که در این جلسه بررسی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی