Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@12:04:45 GMT

آخرین وضعیت حذف ارز ۴۲۰۰ از عوارض واردات

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۶۲۱۶

آخرین وضعیت حذف ارز ۴۲۰۰ از عوارض واردات

آفتاب‌‌نیوز :

با ابلاغ قانون بودجه به گمرک، در اهم تکالیفی که بر عهده آن قرار دارد تغییر محاسبات عوارض واردات است؛ به طوری که طبق تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس نرخ ETS بوده و نرخ چهار درصد حقوق گمرکی، برای کالا‌های اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حالت برای سایر کالا‌ها حقوق گمرک تغییر نکرده و درصد آن ثابت مانده، ولی نرخ محاسبات به ETS افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس در هفته گذشته دفتر واردات گمرک به دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی این سازمان اعلام کرد که به قید فوریت نسبت به اعمال نرخ ارز سامانه مبادله الکترونیک در سامانه جامع گمرکی اقدام لازم انجام شود.

با توجه به تبعات تورمی ناشی از گران شدن عوارض واردات، بحث کاهش سود بازرگانی مطرح است و اخیرا رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد که حتی تغییراتی در تعرفه سایر کالا‌ها اتفاق خواهد افتاد. مقدسی گفت که وزارت صمت نسبت به کاهش سود بازرگانی کلیه کالا‌های قابل ورود به تناسب اهمیت آن‌ها در تولید و نیاز کشور و نیز کاهش تعداد طبقات ماخذ‌ها اقدام کرده که در هفته جاری به تصویب دولت خواهد رسید. وی همچنین وعده کاهش چشمگیر حقوق گمرکی سایر کالا‌ها را داده که قرار است این هفته در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شود تا افزایش‌های نامتناسب در میزان وجوه متعلق به واردات تعدیل شود.

این در حالی است که اعلام لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- به ایسنا از این حکایت دارد که با وجود آمادگی نرم افزاری در گمرک، تا زمان ابلاغ سود بازرگانی و تعرفه گمرکی از سوی وزارت صمت مانند سنوات گذشته عمل می‌شود و برخلاف برخی خبر‌ها مبنی بر اجرایی شدن تغییر نرخ از ۴۲۰۰ به ETS این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی گفت که هنوز تشریفات اداری ابلاغ کتاب مقررات و صادرات ۱۴۰۱ به تائید هیات وزیران نرسیده است و تا هنگامی که انجام نشده و تکلیف سود بازرگانی و درصد حقوق گمرکی سایر کالا‌های غیر اساسی مشخص نشود و ابلاغی به گمرک صورت نگیرد، همچنان بر اساس روال سال گذشته اقدام خواهد شد.

طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران در حال حاضر محاسبات گمرک در واردات به صورت علی الحساب بر مبنای نرخ ۴۲۰۰ برای تمامی کالا‌ها اعم از اساسی و غیر اساسی است و با حقوق گمرکی چهار درصد برای کالا‌های اساسی اعمال و در سایر کالا‌ها نیز به مانند سال گذشته حقوق گمرکی و سود بازرگانی اعمال می‌شود.

از سویی با توجه به اینکه قانون بودجه از ابتدا تا انتهای یکسال را در بر می‌گیرد، لطیفی گفت که در ترخیص‌های اخیر از ابتدای امسال، گمرک مانند هر سال تا تعیین سود و تعرفه گمرکی جدید از واردکنندگان تعهد دریافت کرده که بعد از تعیین تکلیف نحوه محاسبات و افزایش عوارض واردات، مابه التفاوت دریافت شود.

اما در این رابطه اقدام به موقع وزارت صمت جهت تعیین تکلیف سود بازرگانی قابل توجه است که هنوز اتفاق نیفتاده است، ولی با توجه به وعده رئیس کل گمرک جهت بررسی و مشخص شدن وضعیت سود بازرگانی و حقوق گمرکی سایر کالا‌ها در هفته جاری به نظر می‌رسد اگر این اقدامات انجام شود، به زودی محاسبات گمرک تغییر کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: حذف ارز ۴۲۰۰ واردات گمرک سود بازرگانی عوارض واردات سایر کالا ها حقوق گمرکی حقوق گمرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در فروردین ماه، ۳۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۷۷۳ هزار دلار از طریق گمرک مرزی سرخس به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۷ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد افزایش یافته است.   علی‌اکبر کیانی علی آباد افزود: عمده کالا‌های صادراتی مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات پتروشیمی بوده است.   وی ادامه داد: همچنین ترانزیت ورودی از کشور‌های روسیه و آسیای میانه (ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان) به مقاصد هند، چین، پاکستان، امارات با وزن ۸۴ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.   به گفته او، عمده کالا‌های ترانزیتی حبوبات، گوگرد، مشتقات سوختی بوده که از طریق حمل ریلی و جاده‌ای مبادله شده است.   کیانی اعلام کرد: درمجموع ۱۸۰ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در فروردین امسال ازگمرک سرخس مبادله شده است.   بزرگترین گمرک و مرز ریلی خاورمیانه با حجم ۸۰ درصد از کل مبادلات و تبادلات کشور، در سرخس واقع شده است.

دیگر خبرها

  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین