Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@19:49:28 GMT

البرز سد دارد آب ندارد!

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۶۳۸۳

البرز سد دارد آب ندارد!


محمد جهانشاهی، مدیر منابع آب شهرستان کرج، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، با بیان اینکه تامین آب در استان البرز به دلیل عدم تفکیک منابع آبی از استان تهران با  مشکلات زیادی مواجه است، گفت: پتانسیل منابع آبی استان البرز ۲ هزار و ۱۸ میلیون متر مکعب و  میزان آب مصرفی استان یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون متر مکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با وجود دو سد در استان البرز و بیشتر بودن  پتانسیل آب استان از میزان مصرف،  در واقع  نباید مشکلی در تامین آب  داشته باشیم. اما دو سد طالقان و کرج  در مرحله تفکیک البرز از تهران در سال ۹۲،  به البرز اختصاص پیدا نکرد و دیسپاچینگ آن به استان تهران رسید و  آب به البرز ‌ اختصاص داده نشد.  اگرچه تلاش های بسیاری از سال ۹۲ تا کنون انجام شده،  اما میزان تخصیص آب به البرز  به حدی نیست که نیاز  این میزان جمعیت  را پاسخ دهد.

سهم حق آبه در البرز کفاف جمعیت استان را نمی‌دهد

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه استان البرز دومین استان پر تراکم کشور است؛، گفت: میزان رشد جمعیت البرز ۳/۰۷ بوده که ۴۰ درصد موالید و ۶۰ درصد مهاجرت است و پس از استان تهران بالاترین تراکم جمعیت را دارد.‌ اکنون  با جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری در استان در وسعتی بسیار کوچک  مواجهیم.

وی اضافه کرد: ۹۲ درصد  از حجم آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی،  ۶ درصد شرب و ۲ درصد صنعتی است؛ در حالیکه در استان البرز بین ۷۰ تا ۷۵ درصد حجم آب مصرفی در حوزه  کشاورزی و ۲۳ درصد شرب است که نشان از میزان تراکم جمعیت و فشار بالای  مصرف دارد؛ در حالیکه  میزان تخصیص از آب سطحی در البرز  پایین است. این امر  فشار بسیار زیادی در ۸ ساله گذشته برای تامین آب به ما وارد کرده و بیش از گذشته  به مصرف آب زیرزمینی روی آوردیم.

افت شدید آب زیرزمینی

جهانشاهی گفت: در استان البرز  به طور متوسط ۷۰ سانتی متر در سال افت  آب زیرزمینی داریم و در فردیس این رقم بسیار بالاتر است و طبق مطالعات فرونشست استان در سال ۹۸، بالاترین فرونشست در استان  مربوط به فردیس است و در نتیجه  با کمبود منابع آب در فردیس مواجهیم.

وی با اشاره به اینکه جبران کمبود منابع آب در ۴ محور برنامه ریزی و در حال انجام است؛ یادآور شد: برای رفع معضل  کمبود منابع آب در البرز اعتبارات ملی نیاز است و با اعتبارات موجود شهرستانی و استانی   حل این معضل امکان ندارد.

سهم ناچیز البرز از سدهای استان

مدیر منابع آب شهرستان کرج بیان کرد: از سال ۹۲ که البرز از تهران تفکیک شد، ۵۵ میلیون متر مکعب آب به البرز تخصیص داده شد. در سال ۹۷ نیز ۵ میلیون متر مکعب در سفر ریاست جمهوری  به ساوجبلاغ داده شد. اما در سال ۱۴۰۰ توانستیم ۵۵ میلیون متر مکعب تخصیص جدید از آب  سد کرج بگیریم، اما  متاسفانه  زیرساخت تصفیه  آب در البرز وجود نداشت. 

وی اضافه کرد:  با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان  و شهرداری کرج  زمینی در حصار به تصفیه خانه تخصیص داده شد و در حال انعقاد قرار داد و مناقصه گذاری است که ۲۸۴ میلیارد تومان مبلغ پایه قرارداد گذشته شده  که  احتمالا مبلغ آن تا ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد و  تا این تصفیه خانه ساخته نشود، چالش کمبود آب وجود دارد. برای انجام این پروژه با کمبود اعتبار مواجهیم و  نیاز به پیگیری همه دستگاه‌ها دارد.

تغذیه مصنوعی چاه‌های تشنه فردیس را آبدار کرد

این مقام مسؤول به موضوع تُرکینِست‌های یک تا ۵ رودخانه کرج در محدوده فردیس به عنوان دومین محور اقدامات انجام شده، اشاره کرد و گفت: فاز اجرایی این طرح در مرحله نهایی است. در این راستا در سیلاب سال ۹۸  تغذیه مصنوعی تا سقف ۸۵ کیلومتر مربع در این محدوده  انجام شده است وچاه های شربی که در فردیس بودند،  از طریق تغذیه مصنوعی آبدار شدند. آورد سیلابی امسال منفی ۳۳ درصد زیر حد نرمال است و در صورتی که آورد سیلابی در  رودخانه  نباشد، تغذیه مصنوعی نخواهیم داشت.

وی افزود: در محور سوم  از طریق یگان‌های گشت و بازرسی امور آب در شهرستان فردیس  از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شد و با اضافه برداشت از  چاه ها نیز  برخورد شد که دادستان فردیس در این خصوص بسیار به ما کمک کردند.

۹۰ درصد آب مصرفی هدر می‌رود

جهانشاهی ایجاد  تصفیه خانه فاضلاب را به عنوان آخرین محور برنامه ریزی و تنها نقطه امید برای جبران کمبود منابع آب برشمرد و گفت: تنها نقطه امید به ویژه در مناطقی که تراکم بالای جمعیت وجود دارد، استفاده از پساب است. در حال حاضر ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود و میزان راندمان آن ۱۰ درصد است. یعنی  ۹۰ درصد آب شرب هدر می‌رود که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: میزان آبی که هدر می‌رود باید در تصفیه خانه، تصفیه شود، به مصارف کشاورزی برسد و جایگزین چاه‌های کشاورزی و صنعتی شود تا این چاه‌ها به مدار شرب وارد شوند. اجرای این طرح  اعتبارات بالایی را می طلبد و به همت جهادی همه دستگاه ها نیازمند است. آب مهمترین موضوعی است که در حوزه زندگی اجتماعی مطرح است.

فردیس تصفیه خانه فاضلاب و شبکه جمع آوری آب را ندارد

مدیر منابع آب کرج  با بیان اینکه سیاست گذاری‌ها در مورد استفاده از پساب تا کنون مناسب نبوده است، افزود: در مرحله تصفیه پساب چند مشکل عمده وجود دارد. در محدوده فردیس شبکه جمع آوری فاضلاب وجود ندارد  که فاضلاب را  جمع آوری و به  تصفیه خانه هدایت کند.

وی یادآور شد: وقتی میزان آورد چاه‌های ۳۰۰ متری  از ۲۵ مترمکعب در ثانیه  به ۴ لیتر کاهش یافته است؛ نشان می‌دهد که دیگر پتانسیل آبخوانی وجود ندارد. بنابر این همه دستگاه‌ها باید در بحث جمع آوری فاضلاب و ایجاد تصفیه خانه دست به دست هم بدهند و اعتبارات هدف دار ایجاد کنند.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس فارس نیوز کرج البرز سد کرج آب خشکی خشکسالی تصفیه خانه فرونشست چاه جذبی میلیون متر مکعب استان البرز کمبود منابع آب تغذیه مصنوعی تصفیه خانه آب مصرفی جمع آوری آب مصرف چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.

بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

همچنین عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی شامل کف‌پوش‌های غیرمخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس، بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال قبل آن ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است و عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پودباف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه‌های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

کد خبر 6089881 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است