Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-04@23:51:23 GMT

بازار متعادل بر روی دوش بازارگردان ها

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۶۵۶۵

بازار متعادل بر روی دوش بازارگردان ها

بازار سهام امروز در حالی با نماگرهای سبزپوش به کار خود پایان داد که ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته چنگی به دل نمی زد. در فرابورس اما عملیات بازار باز بانک مرکزی قابل توجه بود.

به گزارش ایران اکونومیست، امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۵.۴۷۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۷۹ هزار واحد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۳۵۵۰ واحدی عدد ۳۸۷ هزار و ۴۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما با ۴ هزار و ۷۶۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۵۶ هزار واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۸.۷۰۴ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۷۵۳ هزار واحد را تجربه کرد. در بورس تهران امروز ۱۱ میلیارد و ۳۵۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۵۶۵ هزار و ۸۰۷ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۲۹ واحد افزایش به رقم ۲۰ هزار و ۱۹۱ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۶ میلیارد و ۲۶۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ ۱۸۲ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان متعلق به عملیات بازار باز بانک مرکزی بود.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز پتروشیمی پردیس با ۱۰۸۰ واحد، مخابرات ایران با ۵۴۲ واحد و سرمایه گذاری غدیر با ۴۶۹ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی شرکت‌های شستا با ۴۹۲ واحد، بانک ملت با ۲۷۰ واحد و کشتیرانی با ۲۴۳ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

به گزارش مهر، بازار سهام امروز نیز نظاره گر نماگرهایی سبز پوش بود هرچند که ارزش معاملات سهام در روز جاری ضعیف‌تر از دیروز بود.

در این روز شستا با معاملاتی متعادل در حالی در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها درجا زد که در کلیت معاملات بازار سهام نیز روند اصلاح برای اغلب سهم‌های شاخص ساز حکم فرما بود.

در گروه خودرویی‌ها نیز اخبار و شایعات فراوان از جمله فروش سهام و جابجایی دارایی‌ها همچنان زبان به زبان می چرخد.

در این بین انتشار خبرهایی مبنی بر گشایش‌های ارزی جدید و واریز قریب‌الوقوع ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به حساب‌های بانکی دواخلی باعث شده تا روند افزایشی بازار ارز کندتر شود.

جالب آنکه همچنان نگاه به اخبار سیاسی و حتی اخبار کابینه دولت از جمله شایعه استعفا یا استیضاح وزیر صمت منتهی به رصد نوسان نرخ ارز در تابلوی صرافی‌ها شده و بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

همچنین روشن شدن مجدد ماشین بازار گردانی بانک مرکزی در بازار اوراق بدهی در حرکت دست به عصای امروز بازار سهام بی تأثیر نبود.تغییرات قیمتی اینترنت و درآمدهای گروه مخابرات در آستانه برگزاری مجامع سالیانه آنها نیز در کانون توجه معامله گران بود. این در حالی است که در گروه محصولات شیمیایی همچنان اقبال برای جمع آوری این سهم‌ها وجود دارد.

به نظر می‌رسد بازار سهام با نزدیک شدن به فصل مجامع ترجیح می‌دهد تا اصلاح پرتفوی را به عنوان استراتژی اصلی خود در مواجه با گزارش‌های عملکردی و اخبار شرکت‌ها و همچنین سیاست آنها برای تقسیم سود نقدی قرار دهد. هرچند که عقربه فراز و فرود بازار را این روزها بازارگردان ها کوک می‌کنند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: واحد افزایش بازار سهام بورس تهران شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت

آژانس مواد غذایی سازمان ملل‌متحد اعلام کرد که قیمت جهانی موادغذایی در ماه آوریل برای دومین ماه افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، شاخص قیمت جهانی آژانس موادغذایی سازمان ملل‌متحد در ماه آوریل برای دومین ماه متوالی افزایش یافت، زیرا افزایش قیمت گوشت و افزایش اندک روغن‌های گیاهی و غلات بر کاهش قند و محصولات لبنی غلبه کرد.

این آژانس در روز جمعه (۳ می) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در آوریل به طور متوسط ۱۱۹.۱ واحد بود که از ۱۱۸.۸ واحد ماه مارس افزایش داشت. با این حال، آمار فائو در آوریل ۷.۴ درصد کمتر از سطح سال قبل بود. این شاخص در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید زیرا قیمت موادغذایی همچنان از اوج رکورد در مارس ۲۰۲۲ و در آغاز درگیری روسیه و اوکراین صادرکننده محصولات کشاورزی ادامه داشت.

گوشت در ماه آوریل، با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، بیشترین افزایش قیمت را نشان داد. شاخص غلات فائو برای پایان‌دادن به افت سه ماهه افزایش یافت که به دلیل افزایش قیمت‌های صادراتی ذرت بود. قیمت روغن نباتی نیز بالاتر رفت و به دلیل قدرت در روغن آفتابگردان و کلزا، افزایش قیمت‌های قبلی را به بالاترین سطح ۱۳ ماهه رساند.

با توجه به بهبود چشم‌انداز عرضه جهانی، شاخص قند به شدت کاهش یافت و نسبت به ماه مارس ۴.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۴.۷ درصد کمتر از سطح سال قبل خود رسید. قیمت لبنیات کاهش یافت و به ۶ افزایش ماهانه متوالی پایان داد. در داده‌های جداگانه عرضه و تقاضای غلات، فائو برآورد خود را از تولید جهانی غلات در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به ۲.۸۴۶ میلیارد تن از ۲.۸۴۱ میلیارد تن پیش‌بینی کرده بود که ۱.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت که به دلیل به‌روزرسانی ارقام میانمار و پاکستان بود.

آژانس پیش‌بینی خود را برای محصولات آتی و برای تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۴ از ۷۹۶ میلیون تن در ماه گذشته به ۷۹۱ میلیون تن کاهش داد که نشان‌دهنده کاهش بیشتر در کاشت گندم در اتحادیه اروپا از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، بود.

بر اساس گزارش رویترز، چشم‌انداز بازنگری شده تولید گندم در سال ۲۰۲۴ با این وجود حدود ۰.۵ درصد بالاتر از سطح سال قبل بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳