Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@11:43:47 GMT

سهام شرکت‌های کوچک نیز در مسیر رشد قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۶۵۶۶

سهام شرکت‌های کوچک نیز در مسیر رشد قرار گرفت

پول در سهام مختلف در حال چرخش است و این مساله باعث شده است تا علاوه بر نمادهای بزرگ که مورد حمایت حقوقی‌ها نیز هستند، سهم های کوچک نیز در این بازار رشد را تجربه کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، بازار سرمایه از ابتدای سال 1401 وضعیت به مراتب بهتری نسبت به روزهای پایانی سال گذشته داشته است. روند صعودی شکل گرفته در بازار سرمایه در این مدت بسیاری از سهامداران را متقاعد به بازگشت به بازار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک شدن به کانال 1.5 میلیون واحدی در پایان معاملات امروز می‌تواند نوید شکسته شدن آخرین مقاومت جدی در کانال فعلی را می‌دهد.

اما عملکرد برخی بازیگران در سهم‌های مختلف سبب شده است، روند صعودی به یک فرآیند اصلاحی تبدیل شود که این مساله می‌تواند تا حدود زیادی بازار سرمایه را با چالش مواجه کند. شاخص های عملکردی بورس در روزهای گذشته مثبت بوده است و امروز نیز همه این شاخص ها به سمت کانال بالاتر حرکت کرده‌اند.

پول در سهام مختلف در حال چرخش است و این مساله باعث شده است تا علاوه بر نمادهای بزرگ که مورد حمایت حقوقی‌ها نیز هستند، سهم های کوچک نیز در این بازار رشد را تجربه کنند.

* حل مشکل بورس با ورود پول به بازار سهام

رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایران اکونومیست معتقد است: سطح یک میلیون و 480 هزار واحدی که امروز توسط شاخص کل شکسته شد، یک مقاومت جدی برای بازار بود که عبور از این مقاومت، می‌تواند عبوراز یک نقطه بحرانی باشد که در ماه‌های گذشته شاخص نتوانسته بود از آن عبور کند.

وی ادامه داد: عبور از این عدد، یک علامت مثبت و مهم به بازار سرمایه است. در صورتی که این صعودها همراه با ورود سرمایه‌گذاران حقیقی باشد، می‌تواند مشکل نقدینگی در بورس را حل کند، در غیر این صورت، در میان مدت باز هم ممکن است روندهای نوسانی و نزولی بازار سرمایه را با مشکل مواجه کند.

* رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه، با صعود 5 هزار و 477 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 479 هزار و 590 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 0.37 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد 3 هزار و 550 واحدی در سطح 387 هزار و 47 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 0.93 درصد و بیش از شاخص کل بوده است. شاخص کل فرابورس نیز 129 واحد بالا آمد و در سطح 20 هزار و 191 واحدی قرار گرفت.

* خروج پول حقیقی از بورس

در جریان معاملات امروز، امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 151 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. طی دو روز گذشته روند ورود پول به بازار رخ داده بود و با احتساب این مساله خروج پول نسبت به روز یکشنبه رشدی 169 درصدی داشته است.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، خساپا (شرکت سایپا) و وبملت (بانک ملت)  اختصاص داشت و تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی سهم های خبهمن (گروه بهمن)، شسپا (نفت سپاهان) و آریا (آریا ساسول) نیز مثبت شد.

* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 190 هزار و 68 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 182 هزار و 893 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 412 میلیارد تومان رسید که سهم 2 درصدی را در کل معاملات داشته است.

* افزایش صف‌های فروش پایانی بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 308 نماد رشد قیمت داشتند و 97 سهم نیز در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، 64 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 7 درصد رشد کرد و در رقم 521 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا)، ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و کیمیا (شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه،  175 نماد کاهش قیمت داشتند و 16 سهم نیز در صف فروش قرار گرفتند. به عبارت دیگر 35  درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 166 درصد افزایش یافت و 8 میلیارد تومان شد. میزان مازاد تقاضا با رشد نسبت به روز گذشته به 513 میلیارد تومان رسیده است.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران)، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و بنو (شرکت بیمه تجارت نو) تعلق داشت.

 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: بازار سرمایه ، بورس ، بازار سهام ، شاخص کل ، ارزش صف های فروش ، ارزش صف های خرید

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس بازار سهام شاخص کل ارزش صف های فروش ارزش صف های خرید پایان معاملات معاملات امروز میلیارد تومان بازار سرمایه قیمت داشتند نسبت به روز ارزش صف روز دوشنبه شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات

به گزارش قدس آنلاین، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه (۸ اردیبهشت) با رشد ۶۵۲ واحدی به ۲,۳۰۴,۹۷۸و احد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۳۹۵.۱۴ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات امروز ۸.۰۳۲ میلیارد سهم بود که طی ۳۶۸,۶۰۳ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۵,۲۹۴.۸۳۴ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۲۹,۵۰۲.۸۸۴ میلیارد ریال شد.

امروز فملی به تنهایی ۲ هزار و ۹۳۵ واحد شاخص را بالا کشید. رشد فملی متأثر از رشد قیمت جهانی مس است. پس از فملی، تاصیکو و سدشت نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای شپنا، شستا و وبملت از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای تجلی، حسینا و فجهان بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، شگویا و خاور نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند.

به نظر می‌رسد که با توجه به معاملات امروز، در بازار فردا نیز شاهد تابلوی قرمز در ابتدای آغاز معاملات بازار سرمایه باشیم. انتظار می‌رود در ادامه بازار، تقاضا افزایش یافته، و در انتها بازار متعادلی را شاهد باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش روزانه بورس امروز ۹ اردیبهشت؛ افت بیش‌از ۲۰هزار واحدی شاخص
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس