Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@13:10:35 GMT

فقه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۶۹۱۸

فقه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یادداشتی با عنوان "فقه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" به این مساله پرداخت.به گزارش

به گزارش ایسنا، متن یادداشت آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست به این شرح است :

دانش فقه، ظرفیت‌ها و الزامات متعددی دارد که در تدوین الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت از آنها بهره‌برداری و به آنها توجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین ظرفیت‌ها و الزامات یادشده به شرح زیر است:

الف- لزوم توجه به اصالت اسناد فقهی در پیشرفت اسلامی

در سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، از نگاه نامتوازنِ برخی فقهای امامیه به اسناد چهارگانه، احتراز شده و اسناد چهارگانه به گونه‌ای مهندسی شده است که در هندسه چینش آنها، عقل، منزلت واقعی خود را دارد؛ چراکه پیشرفت واقعی اسلامی‌ایرانی، بدون رساندن عقل به منزلت شایسته خود نامیسر است.

ب- مقاصد شریعت و پیشرفت اسلامی

در الگوی اسلامی‌ایرانی چپیشرفت از توان دانش فقه برای توجه به مقاصد شریعت بهره‌برداری شده است.

توجه به مقاصد شریعت در دانش فقه روشن می‌کند که باید به چه شکلی عمل نمود تا هم در بازار فقاهت مورد قبول افتد و هم موجب پویش فقه شود. در عین حال، بر این امر نیز پافشاری می‌کند که دانش فقه از کدام گونه‌های مقاصدگرایی پرهیز نماید تا از گوهر جواهری خود فاصله نگیرد.

ج- فقه المصالح و پیشرفت اسلامی

فقهای امامیه بدون اینکه در دام استصلاح اهل تسنن بلغزند همواره در استنباط و اجرای احکام شرعی به مصالحی پیشینی و پسینیِ احکام شرعی توجه کرده‌اند؛ و بدین ترتیب، از فقیهان درخواست می‌شود تا ضمن پرهیز جدی از آفات و خطرات مصلحت‌گرایی در فقه بکوشند در مقام استنباط و اجرا، نگاه موشکافانه و شایسته و بایسته به مصلحت را فدای احتیاط‌گرایی فقیهانه نکنند؛ تا از این طریق، نه الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت از خدمات دانش فقه محروم شود و نه دانش فقه از ادای وظایف اجتماعی و سیاسی خود -که یکی از آنها، همراهی همدلانه با این الگو برای روشن کردن راه آن در مقام طراحی و اجرا است- دور بماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانش فقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۶۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ سالن ورزش دانش‌آموزی در زنجان آماده افتتاح است

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیلی ظهر دوشنبه در آئین گرامیداشت هفته مقام معلم اظهار کرد: در سایه تلاش جهادی عناصر تعلیم و تربیت و همه معلمان و مربیان، شاهد اتفاقات خوبی در استان بودیم.

وی تصریح کرد: ارتقای مناطق آموزش و پرورش استان زنجان در رتبه‌بندی کشوری از جمله دستاوردهای مهم است؛ به طوری که یکی از مناطق استان ۲۷۰ پله جابه‌جایی داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ابراز کرد: در خروجی امتحانات نهایی در سال گذشته رتبه ۱۱ کشوری را کسب کردیم که سال‌های قبل در جایگاه ۲۰ تا ۲۱ قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه توسعه و گسترش رشته‌های فنی و مهارتی از برنامه پیش‌بینی شده وزارت متبوع بیشتر است، افزود: در سال گذشته شاهد رشد ساخت و ساز مدارس بودیم و بر این اساس اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۲۱۷ کلاس را تحویل آموزش و پرورش داد.

اسماعیلی ارتقای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در شرایط تربیتی به وجود آمده، اردوگاه‌ها و توسعه فضاهای تربیتی مورد توجه قرار گرفته و باعث شده فضای حاکم در مدارس متفاوت شود.

وی با بیان اینکه کسب رتبه‌های علمی، فرهنگی، قرآنی و المپیاد جهش مناسبی داشته است، خاطرنشان کرد: یک دانش‌آموز در شهرستان خدابنده از مدارس عادی راهی مسابقات المپیاد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در مورد توسعه فضاهای ورزشی عنوان کرد: ۵۰ درصد فضاهای روباز و سالنی افزایش یافته و ۲۰ زمین چمن افتتاح شده و چهار سالن ورزشی در آستانه بهره‌برداری است.

وی با تأکید بر اینکه توجه به سلامت دانش‌آموزان در همه ابعاد مورد توجه آموزش و پرورش است، یادآور شد: توزیع شیر بعد از ۱۰ سال وقفه پیگیری شد و زنجان جزو نخستین استان‌هایی بود که با تأمین اعتبار قرارداد لازم را منعقد کرد.

اسماعیلی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: این سند منشأ بروز و ظهور تحول علمی و فرهنگی در مدارس است و برای اجرایی‌سازی آن همگام با سیاست‌های وزارت متبوع تلاش خود را به‌کار می‌گیریم.

کد خبر 6098057

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • ۲۰ چمن ورزشی ویژه دانش آموزان در زنجان افتتاح شد
  • ۴ سالن ورزش دانش‌آموزی در زنجان آماده افتتاح است
  • پیشرفت و تغییر در جامعه از خط سیر مدرسه و معلم می‌گذرد
  • فیلم| به دانش‌آموزتان نگاه ملی بدهید
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • دیگو سیمئونه: با توجه به پیشرفت رقبا، کسب سهمیه لیگ قهرمانان روز به روز سخت‌تر می‌شود
  • گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ