Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-پارلمان پاکستان پس از برکناری عمران‌ خان روز دوشنبه شهباز شریف را به عنوان بیست و سومین نخست وزیر جدید این کشور برگزید.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از یورو نیوز؛سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان در جلسه ویژه پارلمان برای انتخاب نخست وزیر پس از جمع‌آوری و شمارش 174 رای از 342 کرسی پارلمان محمد شهباز شریف را به عنوان رئیس جدید دولت این کشور معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهباز شریف، نخست وزیر پس از برگزیده شدن به عنوان نخست وزیر گفت: «امروز به برکت دعای میلیون‌ها شهروند پاکستانی، خداوند کشور را نجات داد. وی سپس افزود: «پیروزی اکنون از آن حق است و شر شکست خورده است.»

او اکنون رئیس 70 ساله دولت جدید جمهوری اسلامیِ 220 میلیون نفری پاکستان، کشوری مجهز به سلاح هسته‌ای است که با مشکلات عدیده اقتصادی از جمله تورم بالا و بحران فزاینده انرژی دست و پنجه نرم می‌کند.

شهباز شریف جانشین عمران خان 69 ساله، ستاره سابق کریکت پاکستان شد که سال 2018 به قدرت رسید و روز یکشنبه به عنوان اولین رئیس دولت تاریخ این کشور را رای عدم اعتماد مجلس ملی از قدرت غزل شد.

قانونگذاران پاکستانی روز دوشنبه برای انتخاب نخست وزیر جدید و پایان دادن به یک هفته بحران سیاسی که در نهایت به برکناری عمران‌خان، نخست وزیر این کشور منجر شد، تشکیل جلسه داده بودند.

تلاطم و ناملایمات سیاسی در پاکستان که نخست وزیر را از قدرت برکنار کرد با نوعی بحران قانون اساسی و لزوم مداخله دادگاه عالی این کشور نیز همراه بود.

به گزارش رسانه‌های پاکستان، نمایندگان «تحریک انصاف»، حزب تحت رهبری عمران خان ساعاتی پیش از رای گیری از سمت خود استعفا داده و بیش از 100 نفر از آنها نشست مجلس ملی پاکستان را ترک کرده بودند.

نمایندگان حزب تحریک انصاف پس از سخنرانی شاه محمود قریشی، هم‌پیمان عمران خان و نایب رسیس حزب متبوعشان سالن مجلس ملی پاکستان را ترک کردند.

شاه محمود قریشی که خود نیز به همراه شهباز شریف یکی از دو نامزد تصدی نخست وزیری در پاکستان بود پیش از رای گیری با ایراد نطقی در تمجید از «عملکرد و استقلال» عمران خان و «امتناع وی از تن دادن به فشارهای ایالات متحده» نشست مجلس را ترک کرد.

قریشی نایب‌رئیس حزب تحریک انصاف و وزیر سابق امور خارجه پاکستان پیش از محکوم کردن «روند غیرفانونی» و ترک پارلمان گفته بود: «ما طبق تصمیم حزب خود این انتخابات را تحریم می کنیم و استعفا می دهیم.»

محمد شهباز شریف، برادر نواز شریف که پیش‌تر برای سه دوره نخست وزیر پاکستان بود درجلسه روز دوشنبه پارلمان رای اکثریت نمایندگان را برای تصدی سمت نخست وزیری پس از برکناری عمران خان بدست آورد.

او که ریاست حزب «مسلم لیگ نواز» را بر عهده دارد از سوی ائتلافی موسوم به جنبش دموکراتیک به همراه شاه محمود قریشی، هم‌پیمان عمران خان برای کسب رای اعتماد و برگزیده شده به عنوان نخست وزیر نامزد شده بود.

ائتلاف جنبش دموکراتیک که شهباز شریف به نمایندگی از آن برای تصدی نخست وزیری نامزد شده بود علاوه بر «مسلم لیگ نواز» احزاب و جریان‌هایی چون «حزب مردم»،«جمعیت علمای اسلام»، «حزب ملی عوام»، «حزب عوامی بلوچستان»، «حزب جمهوری وطن» و جنبش «متحده قومی» را شامل می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهباز شریف پاکستان شهباز شریف نخست وزیر عمران خان مجلس ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۷۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران

«کیلم دو تامبلا» نخست‌وزیر بورکینافاسو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره ارزیابی کشور ایران، اظهار داشت: از همان ابتدای ورود به ایران، از پیشرفت‌های کشور شما شگفت‌زده شدیم.     «دو تامبلا» تصریح کرد: در رسانه‌های خارجی، همان‌طور که می‌دانید، ایران را با تبلیغات منفی، معرفی می‌کنند.  نخست‌وزیر بورکینافاسو گفت: وقتی وارد ایران شدیم، دیدیم که یک کشور بزرگ و پیشرفته است.

دیگر خبرها

  • عکس/ دیدار نخست وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران
  • سومین حادثه برای مقامات اسرائیلی
  • سومین حادثه برای مقامات صهیونیست؛ پای بنی‌گانتس شکست
  • طی یک هفته، سومین وزیر اسرائیل هم مصدوم شد
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • جدال شاگردان مؤمنی مقدم با ترکمنستان در گام نخست
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد