Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@05:50:34 GMT

نحوه رفع سوء هاضمه بعد از سحر در ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۸۰۲۵

نحوه رفع سوء هاضمه بعد از سحر در ماه رمضان

آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از روزه داران پس از افطار در ماه رمضان دچار سوء هاضمه می شوند، زیرا معده قادر به هضم مقدار غذای خورده نیست که این امر منجر به اختلالات معده و گوارشی و احساس یبوست، نفخ، گاز معده و ناتوانی در حرکت می شود.

سوء هاضمه چیست؟

سوء هاضمه احساس ناراحتی بلافاصله پس از غذا خوردن است و با درد یا عدم حرکت در ناحیه میانی بالایی معده نشان داده می شود که شامل تجمع گازها در معده، نفخ شکم، احساس درد معده و احساس تهوع است و ممکن است منجر به استفراغ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی موارد، یبوست و اسیدیته و سوزش معده مری.

خیلی ها به دنبال راه هایی برای درمان سوء هاضمه هستند که در سطور زیر به همراه چند نکته طبیعی برای جلوگیری از سوء هاضمه و یک درمان خانگی برای این مشکل به شما ارائه می کنیم.

غذاهای سالم بخورید

در خوردن غذاهای سالم دقت کنید و از خوردن فست فودهایی که حاوی مقدار زیادی چربی هستند کاملاً پرهیز کنید و غذاهای سالم را جایگزین آنها کنید و غذاهای غنی از فیبر و مواد معدنی مهم برای بدن از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را به مقدار کم بیشتر مصرف کنید. در فاصله بین افطار و سحری بیش از یک بار از پر شدن معده از غذا خودداری کنید .

آهسته غذا بخور

مراقب باشید غذا را آهسته بخورید و آن را خوب بجوید که به تسهیل فرآیند هضم کمک زیادی می کند، علاوه بر اینکه از صحبت کردن در حین غذا خوردن برای جلوگیری از بلع هوا پرهیز کنید و باید بلافاصله پس از احساس سیری غذا را متوقف کنید نه زمانی که معده کاملا پر شده است.

نخوابیدن بعد از غذا خوردن

خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا علاوه بر سوء هاضمه باعث افزایش وزن قابل توجه می شود، زیرا خون بعد از غذا مملو از قندهایی است که برای سوزاندن آنها نیاز به حرکت دارد و خواب باعث تبدیل این قندها به چربی های بدن می شود.

کافئین را ممنوع کنید

مراقب باشید از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار بعد از غذا خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی ها با برهم زدن اسیدها و آنزیم های معده و مختل کردن کامل عملکرد آنها باعث سوء هاضمه می شوند.

اب

مواظب باشید بعد از اذان مغرب چندین بار آب بنوشید نه یکبار و از نوشیدن آب یخ در وعده سحری کاملاً خودداری کنید تا منجر به گرفتگی معده یا گرفتگی معده نشود.

یکبار نخوردن

زیاده روی در غذا خوردن ممکن است فشار معده شما را افزایش دهد، باعث افزایش اسید معده و منجر به سوزش سر دل شود و خوردن مقادیر زیاد غذا به دلیل سرکوب آنزیم های گوارشی ممکن است در فرآیند هضم بیشتر طول بکشد و این احساس سیری باعث ایجاد احساس ناراحتی و ناراحتی می شود. بنابراین خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر به شما کمک می کند روزه راحت و سالم تری داشته باشید .

غذاهای سرخ شده را ممنوع کنید

غذاهای سرخ شده حاوی درصد بالایی چربی هستند و چربی ها روند هضم را کند می کنند که منجر به مشکلات گوارشی می شود، بنابراین باید از غذاهای سرخ شده پرهیز کنید و آن ها را کبابی جایگزین کنید.

نوشیدنی های گازدار را ممنوع کنید

نوشابه‌های گازدار منجر به شکم پر می‌شوند که فرآیند هضم را به تاخیر می‌اندازد و باعث مشکلات معده می‌شود، بنابراین باید با آب یا لبنیات جایگزین شود، زیرا به فرآیند هضم کمک می‌کنند.

غذاهایی بخورید که به هضم غذا کمک می کنند

برخی از غذاها به رفع مشکلات گوارشی کمک می کنند مانند آناناس، داروی خوبی برای کاهش ناراحتی های گوارشی است.

درمان خانگی برای سوء هاضمه

لیمو

یکی از بهترین مرکبات مورد استفاده در درمان سوء هاضمه به شمار می رود، زیرا با دفع باقی مانده غذا و انباشته شده از بدن، باکتری ها و مواد مضر معده را از بین می برد و از تشکیل اسیدها جلوگیری می کند که به درمان سوء هاضمه کمک می کند.

شنبلیله

برگ و دانه شنبلیله با جوشاندن 50 گرم برگ شنبلیله و نوشیدن آن و یا خوردن دانه شنبلیله خیسانده به درمان سوء هاضمه کمک می کند.

سرکه طبیعی

حاوی اسید است که به درمان سوء هاضمه کمک می کند. این کار با قرار دادن یک قاشق غذاخوری سرکه طبیعی فیلتر نشده در آب، سپس شیرین کردن آن با عسل و نوشیدن دو تا سه بار انجام می شود.

زیره

زیره باعث تحریک ترشح آنزیم های لوزالمعده می شود که به هضم غذا کمک می کنند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق زیره را در آب جوش مخلوط کرده و بنوشید، پس از آن تمام علائم سوء هاضمه از بین می رود.

یک فنجان نوشیدنی زیره آب پز بعد از خوردن سحری می تواند شما را از این درد تسکین دهد، راز زیره در درمان مشکلات گوارشی این است که به عنوان یک اسید خنثی کننده عالی عمل می کند، به هضم غذا کمک می کند و درد معده را تسکین می دهد .

راه های صحیح استفاده از زیره برای درمان مشکلات گوارشی، قولنج و اسیدیته شامل سه روش است که عبارتند از :

مقداری زیره برشته شده را آسیاب کنید.

زیره آسیاب شده را در یک فنجان آب بریزید .

یک قاشق چایخوری زیره را در یک فنجان آب جوش خیس کنید و بعد از هر وعده غذایی بنوشید .

منبع: الاهرام مصر/ ترجمه: ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سوء هاضمه ماه رمضان بیماری های گوارشی درمان سوء هاضمه مشکلات گوارشی کمک می کنند فرآیند هضم غذا خوردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد

رمضان قدیروف به گزارشی مناقشه برانگیز مبنی بر اینکه در حال مرگ است و کرملین به دنبال جایگزینی برای اوست، واکنش نشان داده و تصویری از خود درحالیکه دارد ورزش می‌کند، منتشر کرد.

به گزارش مشرق، رمضان قدیروف، رهبر چچن در رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصویری از خود در حال ورزش کردن نوشت: «به یاد داشته باشید، مراقبت از سلامتی سرمایه‌ای برای آینده است و استحکام و استقامت به موفقیت شما منجر می‌شود چه در زندگی و چه در ورزش.»

به نوشته مجله دیلی بیست، در این ویدئو که به نظر می‌رسد توسط معاون‌های قدیروف حین ورزش کردن گرفته شده باشد، او پس از بارفیکس، یکی از معاون‌هایش را به راحتی از زمین بلند می‌کند و به زمین می‌کوبد.

رسانه‌های تحت کنترل کرملین نیز با انتشار این ویدئو، کلیپ دیگری از تمرین قدیروف را به اشتراک گذاشتند و خاطرنشان کردند که او در میان «شایعات در مورد سلامتی‌اش»، «روحیه بالایی» دارد.

گمانه زنی‌ها درباره سلامت قدیروف در حالی چندین سال است شایع شده که وزن او به طرز چشمگیری نوسان داشته و اغلب چاق دیده می‌شود. همچنین رسانه مستقل خبری «Novaya Gazeta Europe» روز دوشنبه گزارش کرد که رهبر چچن بیماری لاعلاجی دارد و کرملین آماده می‌شود تا کسی را جایگزین او کند.

در این گزارش با استناد به یکسری منابع در بیمارستان مرکزی مسکو آمده که وضعیت قدیروف خیلی بدتر از آن چیزی است که وجود دارد و سال گذشته میلادی به دلیل اوردوز ناشی از مصرف بیش از حد داروی آرام‌بخش حین درگیری با نکروز پانکراس به کمای پزشکی رفت.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود