Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@10:01:06 GMT

مولفه‌های تغذیه سالم در ماه رمضان از نگاه طب سنتی

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۸۶۲۵

مولفه‌های تغذیه سالم در ماه رمضان از نگاه طب سنتی

داوود حسنی پزشک متخصص طب سنتی در مصاحبه با فارس در تهران درباره روزه‌داری و طب سنتی و همچنین تغذیه مناسب اظهار کرد: بر اساس غریزه٬ تمام حیوانات به محض بیمار شدن دست از غذا می‌کشند و اگر ما انسان‌ها هم این قاعده طبیعت را در دستور کار قرار بدهیم دیگر نیاز به دخالت‌ها و درمان‌های پزشکی نخواهیم داشت. هر حیاتی در زمین، چه حیات نباتی، انسانی یا حیوانی در طول سال، یک الی ۴ ماه استراحت گوارشی را تجربه می‌کند، ماه رمضان نیز می‌تواند بهترین فرصت برای استراحت گوارشی انسان‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: به واسطه گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه‌داری و به تناسب شرایط باید به نحوی برای حضور در این ماه آماده شویم که با روزه‌داری، نه تنها سلامتی ما در خطر نیفتد بلکه به سلامتی ما افزوده شود یعنی آداب و شرایط ماه رمضان را باید  به درستی رعایت کرد.

پزشک متخصص طب سنتی افزود: انسان‌ها به طرق زیادی در طول سال٬ مواد غذایی مختلفی را از منشاهای متفاوت دریافت و مصرف می‌کنند لذا گاهاً انباشت این مواد غذایی در طول سال باعث ایجاد مسمومیت‌های حاد در بدن می‌شود، بسیاری هستند که به خاطر رفتارهای نامناسب و نادرست در روزهای روزه‌داری، شرایط جسمی خود را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهند که اسلام برای حل این مشکلات، تدابیر خاصی را در نظر گرفته است.

حسنی بیان کرد: بر اساس تعالیم طب سنتی وجود انسان برآمده از ۴ ماه ضد هم است؛ آب، آتش، هوا و خاک عناصری هستند که دو به دو با یکدیگر در تضادند، در تعالیم طب سنتی این ۴ عنصر تشکیل دهنده جسم انسان هستند و به دلیل تضاد با یک‌دیگر بدن دائما در حال گسستگی است.

وی افزود: بر اساس آموزه‌های دینی٬ یک وجه دیگر به اسم روح الهی به این عناصر اضافه شده است که مزیت انسان نسبت به سایر مخلوقات می‌باشد از همین جهت برای انسان ابعاد مادی و معنوی متصور است.

پزشک متخصص طب سنتی گفت: لذا باید میزان مصرف غذا در انسان‌ها متناسب با این عناصر و ابعاد باشد تا اجزای معنوی و مادی در تناسب با یکدیگر باشند.

حسنی اظهار کرد: در روزگار امروزی تعادل بدن انسان تناسب خودش را از دست داده است، متاسفانه ما بیش از آنکه غذای معنوی مصرف کنیم، غذای مادی استفاده می‌کنیم، در نظام طبیعت مهم‌ترین بیماری‌های بدن انسان از عدم رعایت این اصل اساسی ناشی می‌شود و در نگاه طب سنتی، ماه رمضان فرصت تجدید و ایجاد این تعادل در بدن می‌باشد، از همین جهت در تغذیه ماه مبارک رمضان مانند سایر ایام باید تنوع و تعادل برنامه غذایی رعایت شود.

وی گفت: خواب آرام با حداقل خوراک و حداکثر استراحت از لازمه‌های استراحت‌ گوارشی می‌باشد بطوری‌که روزانه حداقل ۵ الی ۶ ساعت به خواب نیاز داریم.

پزشک متخصص طب ایرانی گفت: ۴ فاکتور مهم در تغذیه ماه رمضان باید رعایت شود، اول اینکه زمان غذا خوردن مناسب باشد، یعنی غذای افطار در یک وعده میل شود و بین افطار و شام فاصله نیفتد همچنین بهتر است برای سحری زودتر از خواب برخواسته و غذا بخوریم تا با تحرک و راه رفتن به هضم شدن غذا کمک کنیم.

حسنی با اشاره به اینکه علاوه بر زمان، میزان غذا خوردن نیز اهمیت دارد، افزود: بهتر است از پرخوری، درهم‌خوری و بیهوده‌خواری پرهیز و همچنین از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر خودداری شود.

وی گفت: چگونگی غذا خوردن یکی از موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، مثلا میوه‌ها حداقل با یک الی دو ساعت فاصله از افطار مصرف شود.

متخصص طب سنتی افزود: آخرین مورد، نوع غذا خوردن است. رعایت مصرف غذا بر اساس سن، جنسیت، مزاج و فصل به عنوان فاکتورهای اساسی، تعیین کننده سلامتی و عدم رعایت آنها از عوامل اصلی بیماری‌ها است.

حسنی همچنین با توجه به طبع‌ها و مزاج‌های مختلف، پیشنهادات و توصیه‌هایی عمومی برای غذای افطار و سحری داشت و اظهار کرد: مصرف غذاها باید بر اساس نوع مزاج رعایت شود مثلا خوردن غذای سهل الهضم و نرم برای افطاری مناسب است بالعکس باید از مصرف تنقلاتی مانند زولبیا و بامیه و غذاهای سنگین در وعده افطار پرهیز شود.

وی گفت: مصرف بیش از حد ادویه‌جات تند و شور در افراد دارای مزاج صفراوی می‌تواند باعث خواب زیاد، خستگی و تپش زیاد قلب شود همچنین باید از مصرف غذاهای تند، سرخ کرده و شور و غذاهای خمیری مانند ماکارونی، الویه، قارچ، غذاهای پر ادویه٬ کاکائو و نوشابه در ماه رمضان خودداری شود.

متخصص طب سنتی افزود: نان و پنیر و سبزی بهترین افطاری برای سفره‌های سلامت محور هستند. در وعده افطار نباید از غذاهای پرچرب و پر کالری استفاده شود زیرا باعث گرسنگی و تشنگی می‌شود.

حسنی با اشاره به اینکه شرایط روزه‌داری بسته به فصل آن متفاوت است بیان کرد: روزه داری در فصول گرم موجب نیاز بیشتر بدن انسان به آب خواهد شد بر همین اساس مصرف غذاهای آبکی و نوشیدن آب ولرم و گرم در فاصله بین افطار و سحر توصیه می‌شود. سه چهارم بدن از آب تشکیل شده است به همین نسبت هم به آب و غذا نیاز دارد.

وی ادامه داد: مصرف آب گرم نسبت به آب سرد بیشتر جذب بدن می‌شود و کمک زیادی به تامین آب در بدن روزه دار می کند. مصرف زیاد آب در وعده سحر باعث نفق و اختلال در هضم می شود لذا نباید در این وعده آب زیاد مصرف کرد.

متخصص طب سنتی بیان کرد: خرما و مواد غذایی نشاسته دار باعث ایجاد و حفظ گرمای بدن می‌شود و مصرف آنها برای بدن مفید است ولی غذاهای گوشتی و دیر هضم که تبع سرد هم دارند کم انرژی هستند.

حسنی گفت: شرایط و تغذیه روزه دار نیز باید بر اساس نوع شغل رعایت شود برای مثال غذای کشاورزان و کارگران باید با غذای کارمندانی که تحرک کمتری دارند متفاوت باشد.

وی به مواد غذایی مناسب برای هر طبع و مزاج اشاره و افزود: بهتر است افراد دارای مزاج گرم و خشک برای افطار از غذاهایی مانند، سوپ‌ها، آش کدو اسفناج، آش‌جو همراه با عناب و روغن بادام، آش ماست با گوشت جوجه استفاده کرده و برای سحری از غذاهایی مانند ماش پلو، جوجه مرغ و گوشت گوسفندی میل کنند.

متخصص طب سنتی گفت: برای افطاری افراد دارای مزاج سرد و تر انواع  سوپ ها و آش‌هایی که دارای ریحان، آویشن و مرزه هستند مفید است سیر، پیاز، گردو، فندق، پسته و عسل نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در سبک غذایی این افراد داشته باشد همچنین بهتر است این افراد در وعده سحری از غذاهایی مانند گوشت بوقلمون، آبگوشت، ته‌چین هویج با گوشت، مربای زنجبیل و هلیله استفاده کرده و از مصرف سرکه، ترشی، برنج، سیب زمینی، ماکارانی، حلیم، ماهی،کله و پاچه، سیرابی و شیردان پرهیز کنند.

حسنی برای افطاری افراد دارای مزاج سرد و خشک(سوداوی)، نان بدون سبوس و زرده تخم مرغ عسلی را توصیه و بیان کرد: آبگوشت با نان گندم، آبگوشت گردن، چلومرغ، لوبیا پلو با زیره، برنج با زعفران و شوید غذای مناسب برای وعده سحری این افراد هستند.

وی در ادامه بیان کرد: مصرف بادمجان، خیارشور،گوشت گاو و گوساله، گوشت شترمرغ، پنیر کهنه، نان سبوس دار، سرکه، غذاهای فریزشده و لبنیات برای افراد دارای مزاج سوداوی مضر است. همچنین این افراد می‌توانند از نوشیدنی هایی مثل آب سیب و گلاب استفاده کنند.

در انتها حسنی به افراد دارای مزاج گرم و تر توصیه کرد که خورش آلو و هویج، ماش پلو و چلو مرغ را در وعده سحری استفاده کرده و غذاهای آش جو، آش انار با سماق، آش کدو، آش اسفناج با روغن بادام را به عنوان تغذیه مفید افطاری برای این مزاج بیان کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: افراد دارای مزاج متخصص طب سنتی پزشک متخصص طب مواد غذایی برای افطار غذا خوردن رعایت شود روزه داری ماه رمضان روزه دار انسان ها مصرف غذا بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۸۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ محمدی سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه این دوره از رقابت ها از نوزدهم فروردین ماه سال جاری در سالن پینگ پنگ پنگ شهید خلیل الله بهرامی سمنان آغاز شد گفت: پس از پایان رقابت ها زهرا صادقی بر سکوی اول ایستاد و حانیه حمیدی عنوان دوم این رقابت ها را از آن خود کرد و خدیجه لقایی و معصومه رضایی عنوان سوم مشترک این رقابت ها را بدست آوردند.

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • تفرجگاه "دربند" صحنه از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شد
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند