Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اعزامی حج و زیارت خبرگزاری فارس به نجف اشرف، حرم امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در ماه مبارک رمضان همچون سایر ایام میزبان زائرانی از کشورهای مختلف با رنگ و زبان‌های متنوع است که برای زیارت مولا به نجف اشرف مشرف شده‌اند.

 

حرم علوی در ماه رمضان

هنگام غروب آفتاب، خیابان‌های منتهی به حرم امام علی علیه‌السلام، آماده میزبانی از زائران است و موکب‌های کوچکی در خیابان‌های منتهی به حرم و حتی در بازار اطراف راه‌اندازه شده و به پذیرایی از روزه‌داران می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وقتی صدای صوت آیات الهی از مأذنه‌های حرم شنیده می‌شود و نوید اذان مغرب را می‌دهد، برخی از زائران گذر در بین خیابان‌های حرم و بازار را رها کرده و به سرعت خود را به حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌رسانند تا بتوانند نماز را به جماعت اقامه کنند.

افطاری‌های ساده در نزدیکی حرم علوی

با شنیده شدن صدای «الله اکبر» از ایوان نجف، در خیابان‌های اطراف حرم موکب‌ها پذیرایی از زوار را آغاز کرده و با دوغ، نان، خرما و شیر از زائران می‌خواهند که لحظه‌ای درنگ کرده و افطار کنند. ابومعصوم، یکی از افرادی است که هر ساله در ماه رمضان موکب کوچکی راه‌اندازی می‌کند، امسال با توجه به گرمای هوا، حدود یک ساعت قبل از افطار در ورودی باب‌الساعه حضور یافته و با دوغ خنک به همراه خرما از زائران و روزه‌داران پذیرایی می‌کند.

در سمتی دیگر از حرم، پیرزنی عرب‌زبان نشسته و نان و پنیر و سبزی بین زوار و روزه‌داران توزیع می‌کند و زائران هم در صفوفی نامنظم لقمه‌های نان و پنیر را می‌گیرند و برای سلامتی او دعا می‌کنند. در گوشه‌ای دیگر هم قهوه و چای عراقی به همراه آب آشامیدنی بسته‌بندی بین زوار توزیع می‌شود.

در ماه رمضان، غربت از نجف زدوده شده و هر گوشه و کناری از این قطعه از بهشت مملو از جمعیت است. البته خیل جمعیت از حوالی اذان مغرب تا سحرگاه در حرم حضور دارند.

در کنار افطاری‌های مردمی در خیابان‌های اطراف حرم حضرت علی علیه‌السلام، خادمان آستان قدس علوی نیز سفره‌های افطاری در شبستان حضرت زهرا سلام‌الله علیهما را پهن کرده و پذیرای زوار هستند؛ به طوری که بخشی از صحن حضرت زهرا سلام‌الله علیهما از قبل از اذان خالی از زائر شده و خادمان حرم علوی سفره‌های افطاری در آن پهن می‌کنند و هم‌زمان با اذان مغرب درهای این بخش روی زائران و روزه‌داران باز می‌شود. در این سفره‌های افطاری علاوه بر نان و پنیر و خرما، غذای گرم نیز توزیع می‌شود.

غذاهای توزیع شده بین زائران به عنوان افطاری از مضیف (آشپزخانه) حرم امام علی علیه‌السلام در ضلع جنوبی حرم طبخ و به این بخش منتقل می‌شود. البته برخی از غذاهای گرم برای افطاری یا سحری زائران در خیابان‌های اطراف حرم و بخشی دیگر از آن‌ها در اطراف شهر و مناطق محروم عراق توزیع می‌شود تا سفره‌های محرومان نیز در ماه میهمانی خدا رنگین شود.

سفره‌های افطاری در خانه پدری

برخی از روزه‌داران قبل از اقامه نماز، افطار می‌کنند، اما برخی از افراد از ساعت‌ها قبل از اذان مغرب، صفوف منظمی در قسمت‌های مختلف به ویژه ایوان نجف تشکیل داده و برای اقامه نماز جماعت حاضر می‌شوند و پس از اقامه نماز مغرب و عشا افطار می‌کنند. برخی نیت کرده و یک لیوان آبی که در آبخوری‌های اطراف ایوان نجف تعبیه شده، افطار کرده و برخی دیگر خرما یا «دهین» مخصوص عراق را برای باز کردن روزه انتخاب می‌کنند.

با این وجود، سفره‌های افطاری در خانه پدری رنگ و بوی دیگری دارد و هر کسی به اطرافیانش هم از غذایی که دارد، حتی اگر کم باشد، تعارف می‌کند تا سفره دیگران را نیز رنگین کند. در اطراف حرم، دیگر کسی به تنهایی یا خانوادگی سفره افطاری پهن نمی‌کند، بلکه انگار همه سر یک سفره با هم افطار می‌کنند. اینجا دیگر تفاوت زبان، رنگ، ملیت و نژاد معنایی ندارد.

برپایی مسابقه قرآن و جزءخوانی قرآن کریم در حرم حضرت علی علیه‌السلام

پس از آن خادمان حرم امیرالمؤمنین علیه‌الاسلام، گوشه‌ای از ایوان نجف را که برای برپایی محفل انس با قرآن و جزءخوانی قرآن کریم است، آماده می‌کنند. قبل از برپایی مراسم جزءخوانی قرآن، کودکان حافظ قرآن کریم پشت تریبون قرار گرفته و هر کدام از آنها سوالی پرسیده و حافظان قرآن هم به خوبی به سؤالات پاسخ می‌دهند و تحسین حاضران را برمی‌انگیزند.

عزاداری باشکوه هندی‌ها در نجف

در سمتی دیگر از ایوان نجف نیز برخی به عزاداری و مرثیه‌خوانی می‌پردازند و برخی هم دعای افتتاح را قرائت می‌کنند. از ساعت ۲۳ زائران هندی یکی پس از دیگری از باب سوق الکبیر، باب الذهب و باب طوسی به سمت ایوان علما حرکت کرده و در روبروی رواق شمالی حرم جمع می‌شوند.

بانوانی با لباس‌های رنگین و زیبا که هر کدام هم سجاده‌های رنگارنگ پهن کرده‌اند، همراه با مردانی با لباس‌های سفید و تمیز که برخی هم کلاه‌های خاصی بر سر دارند، توجه بسیاری از زائران مولا را به خود جلب می‌کنند. با تجمع زائران هندی در این قسمت از حرم، مراسم باشکوه آنها از بامداد آغاز می‌شود. هندی‌ها ابتدا سینه‌زنی کرده و سپس با ذکر «یا علی مولا» و صوت آهنگین به مدیحه‌سرایی می‌پردازند. عزاداری هندی‌ها در حرم علوی آنقدر جذاب است که بسیاری از زائران عراقی، ایرانی و حتی سایر کشورهای جهان دور آنها جمع شده و با آنها همراه می‌شوند.

هندی‌ها در حرم امام علی (ع) همزمان با ماه رمضان

برخی هم در کنار قبر آیت‌الله ابوالقاسم خویی حضور یافته و در آنجا به دعاخوانی مشغول می‌شوند و برخی دیگر در کنار قبر این عالم اسلام، به یادگیری علوم و فنون اسلامی و مباحثه می‌پردازند. در این بین، طلاب افغانستانی زیادی در عراق حضور یافتند و در محضر علمای نجف علوم اسلامی را می‌آموزند.

در روزهای اخیر حرم مولا میزبان زائرانی از کشورهای اروپایی هم بود. «آسترید» از دانمارک که به تازگی به دین مبین اسلام گرویده بود، برای نخستین بار به حرم امام علی (ع) مشرف شده و ساعت‌ها در حال راه رفتن در حرم مولا بود و از نگاهش می‌شد عمق هیجان را حس کرد. حرم امام علی علیه‌السلام یکی از حرم‌هایی است که با توجه به توسعه آن، زیبایی و معنویت بالایی دارد و توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند.

همزمان با ماه رمضان دعاخوانی در حرم اول مظلوم عالم تا سحرگاه ادامه دارد و در کنار برپایی مراسم‌های مختلف، بسیاری از زائران در گوشه و کنار حرم به خواندن زیارتنامه و انجام اعمال ماه رمضان می‌پردازند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سفره افطاری حرم امام علی نجف ایوان نجف ماه رمضان خانه پدری امام علی علیه السلام سفره های افطاری حرم امام علی روزه داران ایوان نجف اذان مغرب ماه رمضان اطراف حرم حرم علوی هندی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۹۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای کیفیت سکه های حراجی بانک مرکزی

به گزارش تابناک، بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ اقدام به برگزاری ۱۰ دوره حراج سکه طلا در بستر مرکز مبادله کرده است. هدف بانک ‌مرکزی جهت برگزاری این سلسله حراج‌ها، ساماندهی وضعیت بازار طلا و سکه، مدیریت تقاضا در بازار سکه و جمع‌آوری بخشی از نقدینگی عنوان شده است.


به گزارش تجارت‌نیوز،با گذشت نزدیک به دو ماه از این اقدام، اکنون سکه‌ فروشان می‌گویند کیفیت سکه‌های حراج با سایر سکه‌های موجود در بازار تفاوت دارد. در همین راستا سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا به تجارت‌نیوز گفت: «عیار تعیین‌شده برای تمام قطعات سکه‌ از سال ۱۳۰۸ که توسط بانک ملی ضرب می‌شد با عیار ۹۰۰ بود. تا سال ۱۳۳۹ که بانک مرکزی تاسیس شد این عیار حفظ شد و تا الان و در همه مقاطع، عیار سکه ۹۰۰ بوده است.»

وی تاکید کرد: «عیار تمام سکه‌های ضرب‌شده که در حراج عرضه شده نیز ۹۰۰ است و تفاوتی با سایر قطعات سکه ندارد، اما کیفیت ضرب سکه‌های جدید مقداری با سکه‌های قبل تفاوت دارد.»

اشرفی افزود: «این تفاوت کیفیت نیز احتمالا به خاطر مدل ضرب و یا دستگاه‌هایی که سکه‌های با آن ضرب شده است.»

اشرفی با بیان اینکه سکه‌فروشان خیلی راحت عیار پایین را تشخیص می‌دهند، خاطرنشان کرد: «کیفیت ضرب سکه‌های جدید مانند سکه‌های قبلی نیست، اما در خلوص طلا هیچ مشکلی وجود ندارد. تنها در کیفیت ضرب مقداری تفاوت وجود دارد که باید بانک مرکزی در این خصوص پاسخگو باشد.»

این کارشناس بازار طلا گفت: «این تفاوت کیفیت باعث شده است قیمت سکه‌های حراج‌شده مقداری از قیمت سایر سکه‌ها پایین‌تر باشد، زیرا وقتی سکه‌فروش خریدار نباشد، قیمت این نوع سکه‌ها پایین می‌آید.»

گفتنی است اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ایران نیز تاکید کرده است: «سکه‌های ضرب‌شده و تحویل‌شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شامل تمام‌سکه، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب بانک مرکزی هستند و همگی این سکه‌ها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.»

وی افزوده است: «سکه تمام بهار آزادی عرضه‌شده در مرکز مبادله ایران، ۸.۱۳۶ گرم است. دارندگان توجه داشته باشند که عیار آن ۹۰۰ در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا(ع) است.»

به گفته بالسینی، طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی (ع) و بارگاه امام رضا(ع) است؛ عیار هر دو سکه ۹۰۰ در هزار است. وزن نیم‌سکه ۴.۰۶۸ گرم است و این عدد برای ربع سکه ۲.۰۳۴ گرم است.

بر این اساس، عیار هر سه نوع سکه تحویل‌داده‌شده در مرکز مبادله ایران، ۹۰۰ در هزار و معادل ۲۱.۶ است.

دیگر خبرها

  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • اعزام زائران خانه خدا پس از ۹ سال انتظار از فرودگاه اصفهان
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • ژاوی: برای فصل بعد همه باید پیشرفت کنیم/ «لِوا» الگوست
  • فیلم| افشاگری‌های عضو بریده منافقین در دادگاه: ۴۰۰ مستشار نظامی عراق در پادگان اشرف حضور داشتند!
  • کدام کشتی گیران ایرانی با ملیت های خارجی در انتخابی المپیک شرکت می کنند؟
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • معمای کیفیت سکه های حراجی بانک مرکزی
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم