Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@13:00:05 GMT

تپه ازبکی؛ ظرفیت کم‌نظیر گردشگری البرز

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۹۵۲۲

تپه ازبکی؛ ظرفیت کم‌نظیر گردشگری البرز

تپه ازبکی محوطه‌ای باستانی در استان البرز است که گفته می شود قامتی جهانی دارد، قدیمی‌ترین خشت ساز بشر بوده و حالا بخشی از آن نیازمند مرمت است تا زمینه برای توسعه گردشگری منطقه از جمله شهر نظرآباد که در مجاورت این بنای تاریخی قرار دارد، فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تپه ازبکی از جمله مناطق گردشگری و تاریخی استان البرز است که متأسفانه طی سال‌های گذشته مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تپه در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد با مساحت ۵۷۶ کیلومترمربع قرار گرفته و برای برای نخستین بار در سال ۱۳۴۸ شمسی شناسایی و چند سال بعد در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

تپه ازبکی از شمال به بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ و رشته کوه‌های البرز، از جنوب به بخش اشتهارد در شهرستان کرج، از شرق به دهستان‌های رامجین و سعیدآباد ساوجبلاغ، از غرب به شهرستان آبیک استان قزوین محدود می‌شود و در ۵۰ کیلومتری غرب شهر کرج قرار دارد. این مجموعه تاریخی از چندین تپه تشکیل شده است.

مارال تپه یکی از تپه‌های اقماری کوتاه در محوطه ازبکی است و آثار به‌دست آمده از معماری این تپه مربوط به تک دیوارها، تنور یا اجاق و گودال دور ریز منحصر می‌شود. جیران تپه در جنوب محوطه ازبکی با فاصله ۲۵۰ متری تپه مدور و تقریباً مسطح با ارتفاعی در حدود دو متر از سطح زمین‌های اطراف و قطری در حدود ۵۰ متر وجود دارد. در این تپه بقایای سه دوره عمده فرهنگی پیش از تاریخ، عصر آهن و اسلامی شناسایی شده است.

در نخستین فصل کاوش در جیران تپه، یافتن گورهای متعلق به دوره‌های اسلامی و عصر آهن در لایه‌های سطحی‌تر و بقایای لایه‌های فرهنگی متعلق به دوره‌ای از فرهنگ‌های پیش از تاریخ فلات مرکزی، همزمان با چشمه علی و سیلک، در لایه‌های عمیق‌تر موجود است. وجود بقایای معماری عظیم از هزاره اول و دوم پیش از میلاد و گورستان‌های همزمان با آن در این دوران در جیران تپه، محوطه ازبکی را به یکی از نادرترین محوطه‌های شناخته شده عصر آهن مبدل می‌کند.

از مهم‌ترین یافته‌های جیران تپه، فضای معماری ارزشمندی مربوط به پیش از تاریخ با دیوارهای رنگین و دارای دو صفحه و سکو با کاربری مذهبی (معبد) است. خصوصیات این بنا و بناهای مشابه آن در دشت قزوین جایگاه ویژه اجتماعی، فرهنگی و به ویژه مذهبی را نمایان می‌سازد.

یان تپه در حدود یک کیلومتری غرب تپه مرتفع ازبکی واقع شده که ابعاد این تپه بیضی شکل است. این تپه دارای آثار معماری از ملات گل و خشت است که نحوه چیدمان دیوارها نشان‌دهنده این امر است که ساکنان فلات مرکزی ایران در این محوطه، مراحل نخستین معماری خشتی را پشت سر می‌گذراند و هنوز به رموز و اصول صحیح آن پی نبرده بوده‌اند. وجود پاشنه‌های سنگی در، نشان از آشنایی این جامعه ساکن در فلات مرکزی با فنون در سازی است.

دوشان تپه در فاصله نزدیک به ۳۰۰ متری شمال غرب تپه ازبکی قرار دارد که کاوش در این تپه در دو دوره فرهنگی به دست آمده است. یافته‌های کوچک در دوشان تپه شامل اشیا فلزی، دو درفش یکی شکسته و دیگری سالم، یک سوزن به طول ۱۰ سانتی‌متر، دو قطعه ورقه مفرغی شبیه برگ، چندین قطعه سوزن، اشیا سفالی، سردوک‌ها، اشیا سنگی متفرقه و قالب‌های ریخته‌گری است.

نمونه اولین خشت دست ساز بشر که امروزه در سازمان ملل نگهداری می‌شود و توسط سید محمد خاتمی به نشانه گفتگوی تمدن‌ها ثبت شد، از این منطقه باستانی به سازمان ملل هدیه شده است.

گفته می‌شود محوطه باستانی ازبکی با توجه به قدمت قابل توجه و اسکان اجتماعات بشری در دوره‌های مختلف تاریخی، شگفتی‌ها و ویژگی‌های خاصی را در خود جای داده است، از جمله خشت‌های ۹ هزار ساله، معبد رنگین‌یان تپه، دستیابی ساکنان پیش از تاریخ محوطه ازبکی به سیمان، لوح آغاز ایلامی، سند همکاری تجاری ازبکی و شوش و بناهای آریایی‌ها در ازبکی از جمله این شگفتی‌ها است.

بخشی از سایت موزه تاریخی ازبکی نیازمند مرمت است

فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز نیز در این خصوص می‌گوید: جشنواره بومی و محلی در تپه تاریخی ازبکی شهرستان نظرآباد برگزار شد.

وی ادامه می‌دهد: این جشنواره از روز چهارشنبه سوم فروردین ماه آغاز و تا ۱۳ فروردین ماه جاری از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۸ میزبان علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان و ستاد اجرایی خدمات سفر در ایام نوروز بسترسازی برای بازدید مردم از سایت موزه تاریخی ۹ هزار ساله ازبکی است، اضافه می‌کند: برنامه ریزی ها برای جشنواره‌های شاد نوروزی در این مکان فراهم شده است.

محمدی با بیان اینکه بخشی از سایت موزه تاریخی ازبکی نیازمند مرمت دارد، تاکید می‌کند: برای قسمت‌هایی از سایت و تپه باستانی ازبکی و محوطه‌های کاوش شده که دچار فرسایش شده تأمین اعتبار انجام و مجری طرح نیز مشخص شده است.

محوطه باستانی ازبکی ظرفیتی کم نظیر برای گردشگری البرز است

علی صفری، شهردار نظرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طرح استقبال از بهار در این شهر به اجرا درآمده است، می‌گوید: سایت موزه ازبکی سال گذشته میزبان علاقه مندان و بازدیدکنندگان بود.

وی می‌افزاید: سال گذشته استقبال گسترده‌ای از این مکان تاریخی انجام و با وجود محدودیت‌های کرونایی، بازدید از این مکان تاریخی انجام شد. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود آمار بازدیدکنندگان حداقل ۲۰ برابر سال گذشته باشد.

شهردار نظرآباد به برنامه نوروزگاهی در محوطه باستانی ازبکی و آسیاب تاریخی مهدی‌آباد اشاره و خاطرنشان می‌کند: محوطه باستانی ازبکی، ظرفیتی کم‌نظیر برای گردشگری استان البرز است که اگر بیشتر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند به یک قطب شاخص در گردشگری تبدیل شود.

صفری تاکید می‌کند: تپه ازبکی به عنوان یک مقصد فرهنگی در توسعه گردشگری استان البرز نقش به‌سزایی دارد و حفظ بافت آن یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شود.

بودجه ویژه‌ای به بخش گردشگری اختصاص داده شده است

علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی به بازدید از این مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز علاوه بر شناخت صنعت گردشگری باید برای توسعه اقتصادی کشور هرچه بیشتر در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

وی ادامه می‌دهد: گردشگری یکی از صنعت‌هایی است که می‌تواند جایگزین نفت باشد و با پتانسیل‌های خوبی که در گردشگری داریم می‌توانیم گام‌های مؤثری در این حوزه در بخش اقتصادی بر داریم.
حدادی با اشاره به مکان تاریخی تپه ازبکی بیان کرد: این مکان ظرفیت خوبی در راستای جذب تروریست است که می‌تواند آورده خوبی داشته باشد.

نماینده مردم نظرآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق بودجه ویژه‌ای به بخش گردشگری اختصاص داده شده است و مصوبات آن در دست اقدام است.

حدادی تصریح می‌کند: بنابراین در مجلس شورای اسلامی طی سال جاری برنامه ریزی خوبی در حوزه گردشگری با پتانسیل‌های خوب مشاهیر و اماکن مذهبی البرز به ویژه شهرستان‌های غرب این استان خواهیم داشت.

این نماینده مجلس تاکید می‌کند: گردشگری در بخش فرهنگی برای تقویت فرهنگ کشور مؤثر است و باید با استفاده از این ظرفیت برای اعتلای فرهنگ، اعتقاد و باور در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی گام‌های خوبی برداریم.

حدادی با بیان اینکه هرگز نباید جانفشانی شهدا و ایثارگران که از ارکان مهم فرهنگی کشور هستند را فراموش کنیم، اظهار می‌کند: در سال جاری تلاش می‌شود با همراهی وزیر مباحث گردشگری البرز در سفر رئیس جمهوری به این استان مورد پیگیری ویژه قرار گیرد.

این بنای تاریخی که می‌تواند یکی از المان‌های گردشگری البرز و نظرآباد قلمداد شود در نوروز ۱۴۰۱ میزبان گردشگران بسیاری بود و آئین نوروزگاه با برگزاری مراسم محلی و بومی در این مجموعه همراه بود.

کد خبر 564794

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرستان نظرآباد شهرداری کرج مدیریت شهری استان البرز گردشگری شهرداری نظرآباد برنامه ریزی گردشگری برنامه ریزی شهری توسعه گردشگری بودجه گردشگری ميراث فرهنگي تپه ازبکی استان البرز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مجلس شورای اسلامی محوطه باستانی ازبکی گردشگری استان البرز گردشگری البرز پیش از تاریخ محوطه ازبکی تپه ازبکی سایت موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آثار باستانی، دفینه‌ها و گنجینه‌های مادی و معنوی هر ملت و میراث‌فرهنگی آن‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: اشیا و آثار باستانی بیان کننده پیشینه تاریخی و تمدن هر کشور و سرزمین است. قدمت تاریخی این اشیا سبب ارزشمند بودن آن‌ها و اعتبار تاریخی ملت‌ها می‌شود، به نحوی که برای نگهداری و مراقبت از این هویت‌های تاریخی هر ملت باید همه احساس مسئولیت کند و هزینه‌های هنگفتی در سال از سوی دولت‌ها برای این موضوع پرداخت می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در هر خانه‌ای کتابی، نوشته‌ای، فرشی، گلدانی، تابلو و میراثی از پدران و مادران و گذشتگان وجود دارد که با حساسیت خاصی نگهداری می‌شود و برای اعضای آن خانه از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نشان‌دهنده هویت فرهنگی، میراث خانوادگی و ارزش‌های یک خاندان است.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در یک منطقه نیز همین جایگاه را میان اعضای یک جامعه دارد و نشان‌دهنده هویت و تمدن یک ملت است، به ویژه ملتی همچون ایران که تمدنی بسیار قدیمی و درخشان دارد و زمانی که بسیاری از جوامع غربی و شرقی هنوز به وجود نیامده بود، ایران از تمدن غنی و پیشرفته برخوردار بود.

وی اضافه کرد: این اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی همچون اجداد ما هستند و به دلیل اینکه حاصل هنر و نبوغ پیشینیان ما است، باید در حفاظت و حراست از این میراث نهایت دقت و کوشش را به عمل آوریم و چه خوب است که برای ماندگاری بهتر آثار تاریخی در اختیار موزه‌ها و مخازن امن قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تاکید کرد: اهدای آثار تاریخی یکی از راه‌های حفظ اشیا، اموال فرهنگی و غنی‌سازی موزه‌ها به لحاظ داشته‌های فرهنگی و آثار است که در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد که امیدواریم این کار پسندیده در جامعه ما ادامه‌دار باشد.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: با توجه به رویه موجود در قوانین و ضوابط موزه‌های دنیا مبنی بر اینکه اگر فرد یا سازمانی آثار تاریخی خود را به مرجع و منبع اصلی بازگردانند، آثار اهدایی به نام آن‌ها در تاریخ کشور ثبت و بر همین اساس اشیا به نام خانواده محبی ثبت خواهد شد.

وی گفت: این اشیا توسط مسعود محبی از ایرانیان ساکن آمریکا و بعد از فوت پدرشان به موزه لطفعلیان ملایر اهدا شد که شامل ۵۹ شیء تاریخی با قدمت‌های مختلف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: این اشیا برای دوران مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی اسلامی و معاصر از جمله پیه‌سوز، پیکرک‌های کوچک، انگشتر، باروت‌دان، ابریق و ظروف مختلف کاربردی است که پس از کارشناسی به منظور طی فرآیندهای قانونی تحویل امین اموال استان شد.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه اصالت و هویت بیش از نیمی از این مجموعه به صورت قطعی تأیید شده است، افزود: تعیین اصالت تعدادی دیگر از این آثار به پژوهش و مطالعات دقیق‌تری نیاز دارد.

کد خبر 749012

دیگر خبرها

  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی