نقش علما در زمینه سازی ظهور چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۹۶۸۰
ایسنا/همدان متخصص حوزه مهدویت و مدرس حوزه علمیه در ملایر به بررسی نقش علما در زمینه سازی شرایط لازم برای ظهور حضرت مهدی(عج) پرداخت.
حجت الاسلام سعید شیری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شبهاتی در زمینه نقش علمای در ایجاد شرایط لازم برای ظهور وجود دارد که باید بررسی و به صورت دقیق به آنها پاسخ داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تاکید کرد: این شبهات بیشتر از طریق فرق انحرافی مطرح میشوند چرا که میخواهند روشنگری را از علما گرفته و نگذارند مردم به فرد متخصص در دین مراجعه کنند از این رو در زمینه مهدویت روایتهایی را مطرح میکنند که علما در برابر حضرت مهدی می ایستند و با ایشان مقابله می کنند.در حقیقت از این طریق میخواهند وجههی علما را تخریب کنند.
شیری اظهار کرد: وقتی روایات مختلف را در این زمینه بررسی میکنیم چندین روایت در رابطه با نقش علما در مهدویت و ظهور مشخص است.برخی روایات که تعداد آنها اندک است بیان میکنند که علما در برابر حضرت حجت می ایستند اما روایات بسیاری در مدح و ستایش علما وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه در پاسخ به این شبهات ابتدا باید علما را در این روایات معنا شناسی کرد، افزود: در این روایات وقتی لفظ عالم مطرح میشود منظور علمای اهل سنت، زیدیه، کیسانیه، اسماعیلیه، علمای وهابیت و... هستند و به معنای علمای شیعه نیست. بنابراین وقتی به روایات نگاه میکنیم روایاتی که در مزمت علما وارد شده، با توجه به خود روایات و قرینههای موجود منظور علمای غیر شیعه دوازده امامی هستند.
شیری ادامه داد: به عنوان نمونه روایاتی وارد شده که عموما در مزمت علمای بطریه هستند، بطریه فرقهای از زیدیه است که در مقابل ائمه ایستادگی کردند. و یا روایاتی در زمینه خوارج داریم که در برابر حضرت علی ایستادند در حالی که بسیاری از آنان حافظان قرآن بودند اما از شیعیان دوازده امامی محسوب نمیشدند.
وی یادآور شد: در مجموع روایاتی که در مزمت علمای شیعه دوازده امامی در رابطه با ظهور مطرح شده باشد وجود ندارد.
این متخصص حوزه مهدویت گفت: در تاریخ ۲۶۰ ساله امامت حضرت علی(ع) تا آغاز غیبت صغری بیشتر علما در خدمت دین و اهل بیت(ع) بودند و گاهی روایاتی در این رابطه مطرح شده که بسیار قابل تامل است.به عنوان نمونه امام صادق علیه السلام میفرمایند" اگر زراره نبود علوم آل محمد از بین میرفت"، زراره یکی از فقهای زمان امام صادق (ع) بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در رابطه با جابر بن حیان، حشام و علمای دیگر شیعه روایات متعددی وجود دارد که به نقش علما در تاریخ ۲۶۰ ساله اشاره میکند.
شیری با اشاره به اینکه روایات متعددی در مدح و فضیلت علمایی که در عصر غیبت امام زمان وجود دارد، افزود: به عنوان نمونه امام هادی(ع) )میفرمایند " اگر در دوران غیبت عالمان دین نبودند که مردم را به سوی حضرت حجت هدایت کنند و با حجتهای الهی در دینش دفاع کنند، کسی در دین خدا پا بر جا نمیماند و همه مرتد میشدند.آنان همانند ناخدای کشتی سکان کشتی را نگه میدارند و والاترین انسان ها نزد خداوند هستند."
وی اضافه کرد: امام زمان (عج) در این زمینه میفرمایند" فقهای عادل حجت من بر شما و من حجت بر آنان هستم". امام صادق(ع) نیز در این باره میفرمایند" علمای شیعه ما مرزبانانی هستند در برابر شیطان و دار و دستهاش که از سلطه ابلیس بر دنبالهروهای ولایت ستیزش جلوگیری میکنند."
شیری تصریح کرد: در زمینه احادیث معرفی ویژگی های ۳۱۳ تن یار امام زمان، امام صادق علیه السلام میفرمایند" عده ای که حضرت مهدی به سمت اینان خارج میشوند ۳۱۳ تن نجبا و قضات هستند". همگی میدانیم که همه قضات عالمان دین هستند.
وی ادامه داد: وقتی این روایات را در کنار احادیثی قرار میدهیم که علمای دین را مزمت کرده اند متوجه خواهیم شد احادیثی که در مدح علما آورده شده منوط به علمای شیعه و مابقی مربوط به علمای غیر شیعه مانند بطریه و... بوده است.
تبیین احادیث ناصحیح
متخصص حوزه مهدویت در همدان به نقش علما در ایجاد شرایط لازم برای ظهور اشاره کردوگفت: تقریبا سه هزار حدیث در زمینه مهدویت نقل شده است که در این بین برخی از احادیث ضعیف و برخی نیز قوی هستند و سندیت خوبی دارند.کسی که میتواند اینها را از یکدیگر جدا کند علما و متخصصان دین هستند.بنابراین یکی از نقش های علما در ایجاد شرایط لازم برای ظهور تشخیص و تبیین احادیث ناصحیح است.
ترویج معارف مهدویت در بین عامه مردم
شیری گفت: یکی از وظایف علمای شیعه این است که علاوه بر اینکه خودشان نسبت به امام زمان معرفت پیدا کردند عامه مردم را نیز با مقوله مهدویت آشنا و در صدد افزایش معرفت آنها بکوشند.
روشنگری و مقابله با انحرافات
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین نقشهای علما در مهدویت مبارزه با فرق نو ظهور تا از این طریق از انحرافات مردم جلوگیری کنند تا انشالله به سمت ایجاد شرایط لازم برای ظهور حرکت کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زمینه سازی ظهور ظهور امام عصر عج نقش علما علمای شیعه امام صادق امام زمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۹۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پوشش ۱۵۰ هزار شرکتکننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدجواد جعفری، مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در نشست منطقهای برنامهریزی چهارمین دوره جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در مشهد با تأکید بر نگاه آسمانی به این جشنواره اظهار کرد: کاری که برای اهلبیت انجام میگیرد باید نگاه آسمانی داشته باشد. تقوا زمینه گشایش، بالندگی و رشد است؛ بنابراین نمیشود گفت به دلیل اینکه پول و امکانات نداریم کار فرهنگی انجام ندهیم. اگر کار برای خدا و اهلبیت باشد گشایشها و برکات حاصل خواهد شد.
وی افزود: ماههای مبارک رجب و شعبان ذاتاً ماههای با برکتی بوده به فرمایش مقام معظم رهبری ماههای رجب و شعبان بهار معنویت است. صرفنظر از عظمت این ماهها، میلاد برگزیدگان الهی نیز در این ماهها قرار گرفته؛ بنابراین ماه رجب و شعبان برای برگزاری جشنواره امامت و مهدویت بهصورت هوشمندانه انتخاب شده است.
مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: میلاد امام زمان چهار پیام دارد. نخست اینکه امام زمان داعیه بوده؛ یعنی دعوتکننده به خدا، دوم توجه به امام زمان ایجاد امید به آینده است یعنی باور داشته باشیم که این خورشید روزی طلوع خواهد کرد، سوم باید بدانیم که منتظر و مترصد هستیم و انتظار یعنی حرکت نه سکون و ایستایی و چهارم اینکه این انتظار به عمل ما بستگی دارد.
جعفری عنوان کرد: تاکنون سه دوره از جشنواره امامت و مهدویت به دست با کفایت استادان و کارکنان برگزار شده و در آستانه ورود به چهارمین دوره قرار داریم؛ بنابراین آنچه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین دوره این جشنواره از ما انتظار دارد اولاً جامعه هدف این دوره از جشنواره با ۱۵۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته و دوم شعار امسال زیارت جامعه کبیره باشد یعنی همه فعالیتهای جشنواره حول محور و مفاهیم زیارت جامعه کبیره قرار گیرد.
وی تأکید کرد: امسال در کنار شورای سیاستگذاری جشنوارهها، کمیتههای تخصصی با حضور علمای حوزه علمیه و استادان گروه معارف تشکیل شود تا مفاهیم زیارت جامعه کبیره را بازآفرینی کنند و به دست شعرا و گروههای سرود بسپارند. همچنین از شعرا بخواهیم درباره زیارت جامعه کبیره شعر تولید کرده تا این اشعار تبدیل به نجوای مردم بشود.
جشنواره امامت و مهدویت، شاهبیت فعالیتهای هدفمند فرهنگی دانشگاه آزاد
معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه سه دوره از جشنواره امامت و مهدویت بر اساس سند تحول و توسعه دانشگاه آزاد با موفقیت پشت سر گذاشته شد، گفت: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دو اتفاق را بهعنوان شاهبیت فعالیتهای هدفمند فرهنگی دانشگاه آزاد بهخوبی تبیین کردهاند. جریان امامت و مهدویت و مسئله تقریب مذاهب.
احمد ناطق گلستان بیان کرد: جشنواره امامت و مهدویت همه ساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان در اتمسفر فضای فرهنگی در کل کشور توسط دانشگاه آزاد اجرا میشود که این کار ویژه و نو در کشور بوده و مورد تحسین داخل و خارج کشور قرار گرفته، پس معلوم میشود خلأ جدی در این حوزه داشتیم. در آسیبشناسی تربیتی تشیع، رویکرد شادی و سرور اهلبیت نگاهی بوده که دانشگاه آزاد در این زمینه داشته است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر تقریب مذاهب را داریم که یکی از حوزههای جدی در دانشگاه آزاد بوده که توسط قریب به ۳۰ دفتر تقریب مذاهب در کشور با نگاه تقریبی و وحدتی صورت میگیرد و به فرمایش دکتر طهرانچی این دو اتفاق در کنار هم جریان اسلام را به معنای واقعی نشان میدهند و یک اتفاق میمون و مبارک است.
معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی مطرح کرد: به جشنواره امامت و مهدویت بهعنوان کار فرهنگی فاخر نگاه کنیم و به آن ملزم باشیم. برکتی که انجام این برنامههای فاخر فرهنگی به همراه دارد میتواند چشمههای ویژهای را برای دانشگاه در زمینههای اقتصادی باز کند.
انتهای پیام/