Web Analytics Made Easy - Statcounter

 این روز‌ها برای تمامی ساکنان کره زمین این مسئله قطعی شده است که اقلیم کره زمین تغییر یافته و در دهه‌های پیش‌رو شاهد مخاطرات جوی گسترده‌تر، شدید‌تر و در عین حال از نظر وقوع، فراوان‌تر خواهیم بود.

وقوع بارش‌های سهمگین و سیل آسا، خشکسالی‌های گسترده، فراگیر و طولانی، امواج گرمایی، امواج سرمایی و بسیاری دیگر از مخاطرات جوی که در جای جای این کره خاکی هر روز رکورد‌های جدیدی از خود به جا می‌گذارند چند سالی است که جامعه ایرانی را نیز با بزرگ‌ترین چالش محیطی قرن یعنی گرمایش جهانی مواجه ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

شهر‌هایی که تا ۲۰۵۰ به زیر آب می‌روند! + تصاویر

بر اساس نتایج مطالعات محققان ایرانی، کشور ما نیز از این رخداد‌ها در امان نبوده و تداوم وقوع مخاطرات جوی طی سال‌های آینده می‌تواند بحران‌های به مراتب بزرگ تری را برای کشور در پی داشته باشد. تداوم خشکسالی ها، خشک شدن دریاچه ها، وقوع بارش‌های سنگین، امواج گرمایی و سرمایی می‌توانند‌اندام نحیف و بسیار کم جان محیط طبیعی ایران را بسیار رنجورتر ساخته و نبود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان ملی و محلی می‌تواند در سال‌های آینده بسیار خسارت‌زا و جبران ناپذیر باشد.

وضعیت خشکسالی کشور در کمتر از ۱۰ سال
بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه فردوسی مشهد ظرف چند سال آینده تا پایان دهه میلادی جاری شاهد وقوع خشکسالی‌های گسترده‌تر و شدیدتر در سراسر کشور خواهیم بود. بر اساس همین یافته ها، امواج گرمایی به ویژه در نیمه غربی، جنوبی و شمال شرق کشور به طور برجسته‌ای افزایش خواهند یافت. این در حالی است که بر وقوع بارش‌های سنگین در بخش‌های گسترده‌ای از کشور به ویژه مناطق شمالی و غربی افزوده خواهد شد. به طوری که بر اساس محاسبات انجام شده، شدت بارش‌ها در حدود ۶۷ درصد، وقوع خشکسالی ۸۳ درصد، بزرگی امواج گرمایی ۹۴ درصد و تعداد، طول مدت و فراوانی امواج گرمایی در ۱۰۰ درصد از مناطق ایران روند افزایشی خواهد داشت. نتایج فوق که حاصل پروژه‌ای انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد در قالب کلی پروژه پیش‌بینی اقلیمی دهه‌ای (DCPP) است، متاسفانه دهه پیش‌رو را در کشور دهه‌ای پر مخاطره از نظر وقوع مخاطرات جوی پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که همزمانی وقوع مخاطرات جوی مهمیِ همچون خشکسالی، بارش‌های سنگین و امواج گرمایی در مناطق مختلف ایران می‌تواند خارج از ظرفیت‌های محیطی کنونی کشور باشد.

ضرورت‌های مواجهه با خشکسالی
چشم انداز ارائه شده برای دهه پیش‌رو از یک سو ضرورت سیاست‌گذاری درست و تدوین و عملیاتی کردن برنامه‌های ملی و منطقه‌ای تغییر اقلیم، توسط دولت و سازمان‌های متولی به منظور کاهش آثار سوء آن را ضرورت می‌بخشد و از سوی دیگر، تدوین و اجرای برنامه‌های تاب آوری اقلیمی و مدیریت ریسک اقلیمی را در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و محلی بسیار ضروری می‌سازد. برای انجام این مهم و برای جلوگیری از وقوع یک بحران محیطی گسترده، در اولین گام، پذیرش مسئله تغییر اقلیم توسط دولتمردان و دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های سیاست‌گذاری امری ضروری و اجتناب ناپذیر می‌نماید. نتایج پروژه پیش بینی دهه‌ای و چشم‌انداز ارائه شده از وضعیت مخاطرات اقلیمی ایران ظرف دهه پیش رو، ضرورت توجه جدی به مسئله تغییر اقلیم و پذیرش واقعی این مسئله به عنوان یک تهدید محیطی بحران‌ساز را اجتناب ناپذیر می‌سازد. در این بین سهم دانشگاهیان نیز ارائه یک طرح توسعه یکپارچه و شناخت مناطق تحت تاثیر تغییر اقلیم است که در پروژه یاد شده چشم‌انداز آن برای دهه پیش‌رو به تصویر کشیده شده است.

بر این اساس، تدوین برنامه مدیریت ریسک اقلیمی و برنامه‌های سازگاری ملی در ایران باید معطوف به گسترش دانش و تغییر نگرش و عملکرد جامعه در راستای تعدیل و سازگاری با تغییر اقلیم باشد. در این راستا استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود دانشگاهی برای تدوین برنامه‌ها و فراهم کردن یک چارچوب علمی درست برای سیاست‌گذاری در مقابله با تغییر اقلیم و افزایش تاب‌آوری محیطی بسیار ضروری و بایسته است.

منبع: روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مخاطرات جوی گرمایش زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۹۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت باتری انقلابی که آینده ذخیره انرژی را تغییر می‌دهد (تصویر)

ایتنا - محققان موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی (KAIST) یک باتری هیبریدی ساخته شده از "یون سدیم" را ابداع کردند که می‌تواند ظرف چند ثانیه شارژ شود. این اتفاق نوید دهنده یک تغییر پارادایم بالقوه در ذخیره انرژی است.
محققان موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی (KAIST) یک باتری هیبریدی ساخته شده از "یون سدیم" را ابداع کردند که می‌تواند ظرف چند ثانیه شارژ شود. این اتفاق نوید دهنده یک تغییر پارادایم بالقوه در ذخیره انرژی است.

به گزارش ایتنا، باتری‌های موجود دارای محدودیت‌هایی مانند توان خروجی کم، ظرفیت ذخیره سازی محدود و زمان شارژ طولانی هستند.

محققان تلاشی را برای افزایش اثربخشی سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی یون سدیم آغاز کردند که منجر به توسعه یک نمونه اولیه پیشگام شد.

به گزارش وب‌سایت livescience، از مهم‌ترین مشخصات باتری جدید، ظرفیت بالا و قابلیت شارژ سریع است. این امر پتانسیل کاربرد آن را در بخش‌های مختلف از جمله دستگاه‌های تلفن همراه، وسایل نقلیه الکتریکی و فناوری‌های هوانوردی را افزایش می‌دهد.

این باتری که به شکل یک سکه است، بر پایه سدیم و با استانداردهای عملکردی بی‌سابقه و با ترکیب مواد شیمیایی شناخته شده برای توانایی ذخیره و تحویل انرژی با نرخ‌های فوق‌العاده بالا طراحی شده است.

سلول‌های سوختی هیبریدی "یون سدیم" جدید به عنوان یک رقیب قوی برای "یون لیتیوم" شناخته می‌شوند. 

 
باتری های نوآورانه یون سدیم
باتری‌های سدیم یونی در مقایسه با لیتیوم تا 1000 برابر سدیم فراوانی دارند و این باتری‌ها در تولید مقرون به صرفه و پایدار در نظر گرفته می‌شوند. این امر به طور بالقوه محدودیت‌های منابع مرتبط با باتری های لیتیوم یون رایج در برنامه‌های فعلی را کاهش می‌دهد.

زمانی که سلول کامل مونتاژ شد، ظرفیت ذخیره انرژی چشمگیر ۲۴۷ وات ساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) را نشان داد و انرژی را با نرخ چشمگیر ۳۴۷۴۸ وات بر کیلوگرم (W/kg) تحویل داد.

این اعداد نشان دهنده یک جهش بزرگ است که بیش از 100 برابر از استانداردهای عملکرد باتری‌های هیبریدی سدیم یون فعلی فراتر رفته است.

به گزارش ایتنا، آزمایشات نشان داد که این باتری، بازده و عملکرد بهینه را در طول 5000 چرخه شارژ و دشارژ حفظ کرده است. که دوام و ماندگاری آن را تایید می‌کند.

همانطور که جهان به سمت آینده‌ای سبزتر و پایدارتر پیش می‌رود، نوآوری‌هایی مانند باتری‌های سدیم-یونی با شارژ سریع در آستانه عصر جدیدی از ذخیره انرژی هستند.

دیگر خبرها

  • آینده اپل چگونه خواهد بود؟
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • ساخت باتری انقلابی که آینده ذخیره انرژی را تغییر می‌دهد (تصویر)
  • هشدار برای تهرانی ها در ۴ روز آینده
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از ۱۵ استان کشور
  • جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند
  • وعده مهم انصارالله یمن برای آغاز عملیات در دریای مدیترانه/ هشدار مجارستان درباره وقوع جنگ جهانی سوم/ وقوع حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ افزایش سطح هشدار برای 5 سفارتخانه کره جنوبی
  • فرهنگ مقاومت در نسل آینده آمریکا تأثیر گذاشته است