Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای احمدنژاد گفت: اشتهارد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تهران و ۶۳ کیلومتری شهر کرج واقع شده و برای دسترسی به کویر اشتهارد می‌توان از جاده جدید نظرآباد-کرج به اشتهارد استفاده  کرد؛ این جاده از میان کویر اشتهارد می‌گذرد و به آسانی می‌توان  به تپه‌های رنگی اشتهارد  رسید. تپه‌های رنگی اشتهارد پتانسیل بالایی برای بالابردن کیفیت صنعت گردشگری استان البزر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: منطقه اشتهارد بر روی گسل اشتهارد واقع شده‌است، که یکی از جوان‌ترین و فعالترین گسل‌های ایران است. مطابق با تحقیقات زمین شناسان، زمان تشکیل این کوه‌ها به حدود ۱۵ میلیون سال پیش باز می‌گردد؛ که وجود حوضچه‌های گوناگون از رسوبات آهن و همچنین تغییر املاح به علت‌های گوناگون نظیر زنگ زدگی، واکنش دادن با اکسیژن و ... در زمان تشکیل این کوه ها، سبب ایجاد رنگ‌های گوناگون در بستر آن‌ها شده است.

کارشناس میراث فرهنگی البرز گفت: تپه‌های رنگی اشتهارد یک رشته کوه با مساحت تقریبی چهل کیلومتری است که از ماهدشت آغاز و تا بوئین‌زهرا ادامه دارد. این تپه‌های رنگی بر اثر برش‌های سطحی که ناشی از فعالیت‌های زمین شناسی گسل مذکور است از رشته کوه یاد شده نمایان می‌شوند، و لایه‌های مختلف و رنگ‌های متعددی در این منطقه وجود دارد که بر اثر گذشت زمان‌های بسیار بر روی زمین نقش بسته است.

او می گوید: خاک‌های رنگی علیرغم زیبایی که دارند هیچ برتری نسبت به خاک‌های دیگر ندارند، این خاک‌ها که مارن نامیده می‌شود، حاصلخیز نیست و بستری برای ایجاد فضا‌های گیاهی روی این خاک وجود ندارد. وجود رنگ‌های قرمز، زرد، سفید و نارنجی چشم‌های انسان  را خیره می‌کند، رنگی بودن این تپه‌ها به دلیل ذرات فلز و سایر عناصر موجود  در خاک است که طی هزاران سال گذشته بر روی هم انباشته شده‌اند. مواد معدنی مختلفی همچون نمک، روی، مس، آهن، فسفات و منگنز در این خاک‌های رنگی وجود دارد که برداشت نیز می‌شود.

به گفته کارشناس میراث فرهنگی البرز در بازدید از کوه‌های رنگی اشتهارد کانی معدنی غالب در اینجا مس است و طبق بررسی‌های باستان شناسی، ساکنین باستانی محوطه ازبکی و تپه خوروین و سیاه تپه در استان البرز و تپه قبرستان و تپه سگزآباد در استان قزوین با معادن مس در منطقه اشتهارد و هیو آشنا بودند و با توجه به یافته‌های کوره‌ها و قالب‌های باستانی در این اماکن، ساکنین آن‌ها سنگ معادن این ناحیه‌ها را به محوطه‌های محل زندگی خود حمل می‌کردند و در آنجا ذوب و ریختگری می‌کردند.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری کوه های رنگی رنگی اشتهارد تپه های رنگی تپه ها کوه ها خاک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۹۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مرتضی احمدی نجات مسئول روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گفت: گردشگران و علاقه‌مندان به بازدید از بنا‌ها و جاذبه تاریخی می‌توانند از روز یکشنبه 16 اردیبهشت از بنا‌های تاریخی شهرستان کاشان بازدید کنند.


مجموعه جهانی باغ تاریخی فین، محوطه باستانی سیلک، خانه‌های تاریخی بروجردی، طباطبایی و عباسیان، حمام سلطان امیراحمد از جمله بنا‌های تاریخی شاخص شهرستان کاشان هستند

دیگر خبرها

  • حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • افغانستان ۱۰۰ سال قبل، به روایت عکس‌های رنگی (عکس)
  • افتتاح خط یک واحد ریخته گری فویل آلومینیوم در اشتهارد
  • دستگیری سارقان ۳۰۰ میلیاردی در اشتهارد
  • بازداشت دو سارق با ۳۰ میلیارد تومان سرقت در اشتهارد
  • (تصاویر) افغانستان ۱۰۰ سال قبل، به روایت عکس‌های رنگی
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • رنگ نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند
  • رنگ سال ۱۴۰۳ چیست؟