Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از رسوم قدیمی مردم منطقه آرین شهر در قائنات، مراسم "روزه آکنو" به معنی روزه بازکردن افراد است. در این خصوص برخی از افرادی که دارای وضع مالی مناسبی بودند تمام مردم روستا را برای افطار دعوت می کردند تا مردم روزه شان را در منزل آنها باز کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، ماه مبارک رمضان یکی از مهم ترین ماه های مذهبی مسلمانان است که در بین اقوام هر منطقه، به نوع خاصی گرامی داشته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این ماه مردم علاوه بر روزه داری، آیین هایی را هم داشته اند که اکنون با گذشت زمان، تقریبا به فراموشی سپرده شده و با مدرن شدن زندگی ها، این آیین ها رنگ باخته اند.

مردم خراسان جنوبی هم آیین های رمضانی متعددی داشته اند که با فرارسیدن این ماه بابرکت، خاطرات شیرین آن برای مردم این خطه زنده می شود.

یکی از مهم ترین سنت های رمضانی این دیار که تقریبا در همه شهرهای استان از جمله منطقه آرین شهر یا همان روستای قدیمی سِده وجود داشته است، سنت "شُوخونی" با شعرها و ادبیات غنی است که یادآوری آن هم لبریز از احساسات و شور معنوی است.

از سنت های دیگر هم می توان به غبارروبی مساجد، کمک به نیازمندان، پهن کردن سفره های افطاری، دوره های قرآن با شکوه و … اشاره کرد.

زدودن گرد و غبار در آستانه ماه رمضان

نعمت الله سالخورده  پژوهشگر اهل آرین شهر در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: مردم منطقه آرین شهر با رویت هلال ماه رمضان، حال و هوای این ماه مبارک را می گیرند و آداب و رسوم خاصی را اجرا می کنند.

وی افزود: یکی از سنت های قدیمی این منطقه این است که مردم سعی می کنند تا با زدودن گرد و غبار و آلودگی از مساجد و منازلشان، پخت نان و تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان، به استقبال این ماه مبارک بروند. در گذشته بیشتر مردم برای تمیزکردن مساجد و منازل با هم همکاری می کردند و اگر فردی برای تمیزکردن خانه و تهیه مایحتاج منزل توانایی نداشته باشد، به او کمک می کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: این موضوع فقط خاص ماه رمضان نبود و مردم در همه ایام سال؛ چه در انجام امورات منزل و چه در کشت و کار به هم کمک می کردند و همیشه روحیه همکاری در بین آنها وجود داشته و دارد. در واقع در قدیم درب خانه ها اصلا قفل نداشت و همسایه ها هر وقت که با هم کار می داشتند، به راحتی وارد خانه هم می شدند و در همه امورات کمک کار هم بودند.

سالخورده گفت: در قدیم بیشترین همکاری در بین خانم ها در بحث پخت نان بخصوص برای ماه رمضان بوده است که یکی از سنتی ترین و بهترین خوراکی های این منطقه است چون گندم این منطقه از نظر کیفیت معروف است.

وی بیان کرد: در واقع هر وقت که یکی از همسایگان تنور خانه را روشن می کرد تا نان بپزد، وقتی بوی دود و نان به بیرون از خانه می رفت، همسایه های دیگر هم خبردار می شدند و گاهی با اطلاع یا بی اطلاع مقداری خمیر درست می کردند و در تنور همسایه نان می پختند. یا این رسم وجود داشت که کسی که نان می پخت، برای همسایه های اطراف نان داغ و تازه می برد.

او ادامه داد: رسم بود که همه معمولا قبل از شروع ماه رمضان مقدار زیادی نان می پختند تا در طول این ماه مبارک مجبور به پختن نان با زبان روزه نباشند. همچنین دلیل دیگر این موضوع هم این بود تا در ساعات روزه داری، بوی مطبوع نان تازه به مشام روزه داران نرسد.

"روزه اَکِنو" سنتی برای افطاری دادن

این پژوهشگر اظهارکرد: در طول ماه رمضان، مردم و خیران سعی می کردند که با تامین مواد غذایی و پهن کردن سفره های افطاری، بیشتر از قبل به افراد نیازمند و مستمند کمک کنند.

او یادآور شد: یکی از رسوم قدیمی مردم این منطقه مراسم "روزه آکنو" به معنی روزه بازکردن افراد است. در این خصوص برخی از افرادی که دارای وضع مالی مناسبی بودند تمام مردم روستا را برای افطار دعوت می کردند تا مردم روزه شان را در منزل آنها باز کنند. به همین منظور مراسم های افطاری زیبایی در منازل افراد یا مسجد برگزار می شود.

سالخورده گفت: از جمله افرادی که هر ساله مراسم "روزه آکنو" را در آرین شهر یا همان روستای سده قدیم اجرا می کردند، مرحوم عربی، مرحوم محبوبی و مرحوم غفاری بودند که در منزل خود یا مسجد افطاری می دادند. مرحوم غفاری که وضعیت بهتری داشت، حتی از قبل از ماه رمضان اقلام غذایی و ملزومات پخت و پز را به خانه های مستمندان می فرستاد و مردم نیازمند کمک های زیادی را دریافت می کردند.

وی با اشاره به اینکه مردم آرین شهر اکنون هم در ماه رمضان کمک های زیادی می کنند، افزود: اما کمک هایی که الان می شود، شاید به شکل قدیم نباشد، چرا که مردم بیشتر نذورات خود را بصورت نقدی یا اقلام غذایی، تحویل مراکز نیکوکاری می دهند تا به دست نیازمندان برسانند.

برگزاری دوره های قرآن باشکوه در آرین شهر

حجت الاسلام خوشخو، کارشناس مذهبی و مسئول دفتر امام جمعه آرین شهر در گفتگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص حال و هوای ماه مبارک رمضان در آرین شهر، اظهارکرد: در ماه مبارک رمضان، دوره های قرآن در مساجد سطح شهر و با حضور اقشار مختلف مردم  برگزار می شود. از دیگر برنامه های این مساجد تفسیر قرآن، زیارت امام زمان علیه السلام، قرائت ادعیه ماه مبارک رمضان، تفسیر ادعیه ماه مبارک و بیان احکام و سخنرانی های متعدد در ساعات مختلف روز است.

وی با اشاره به اینکه برای فعالیت مساجد سطح شهر از ظرفیت دفتر امام جمعه و حوزه علمیه حضرت ولی عصر و اساتید محترم حوزه استفاده می‌شود، افزود: هر شب در مسجد جامع آرین شهرمجلس سخنرانی توسط حجت الاسلام والمسلمین نوری امام جمعه محترم و در حسینیه صاحب الزمانی هم سخنرانی توسط خودم برگزار می شود.

مسئول دفتر امام جمعه آرین شهر بیان کرد: ماه مبارک رمضان برکات بسیار خوبی را به همراه دارد که همدلی و مواسات از جمله این برکات هست و مردم آرین شهر توجه ویژه ای به این موضوع دارند.

او ادامه داد: حضور در مجالس سخنرانی، دوره های قرآن کریم، تفسیر و جلسات معرفتی یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان است.

خوشخو با بیان اینکه در شبهای قدر هم حسینیه صاحب الزمانی، کاظمیه باب الحوائج، مسجد جامع و تکیه ابوالفضلی آرین شهر هم برنامه های ویژه ای دارند، گفت: برنامه شبی با قرآن در محل پارک شهدای گمنام و مساجد سطح شهر با دعوت از قاریان استانی و شهرستانی نیز از ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان است.

وی اظهارکرد: بعضی از روستاهای سطح بخش، روحانی طرح هجرت و مستقر دارند که به صورت دائمی در روستاها حضور دارند و برنامه های فرهنگی و مذهبی را در طول سال اجرا می کنند. روستاهایی هم که روحانی ندارند، می توانند در ماه مبارک رمضان درخواست خود را مطرح کنند تا اعزام روحانی توسط سازمان تبلیغات انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان دوره های قرآن آرین شهر ماه رمضان امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۰۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری پنجاه ساله از زحمت و تلاش؛ روز کارگر مبارک + عکس

روز نخست ماه می (۱۱ اردیبهشت) به پاسداشت تلاش‌های بی‌وقفه کارگران در سراسر دنیا «روز کارگر» نامگذاری شده است.

به همین مناسبت، علی ملیحی، روزنامه‌نگار با انتشار تصویری روز کارگر را گرامی داشته است.

او در توضیح این تصویر نوشت: "روز کارگر مبارک. کارگر کارخانه ارج هنگام صرف ناهار، سال ۱۳۵۶، عکس از عباس عطار"

منبع: برترین‌ها

tags # تقویم ، حقوق کارگران سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • تداوم نزول برکات آسمانی تا ساعات آینده
  • بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد
  • دستگیری ۲ پزشک قلابی طب سنتی در رشت
  • تجلیل ازاعضای شوراهای اسلامی شهرستان نقده
  • پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند
  • سرکشی از خانواده‌های شهدا برکات معنوی دارد
  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند
  • پیشرفت ۵۰ درصدی طرح انتقال آب به اصفهان/ اتفاقات خوشایند حوزه تولید ثمره همدلی مردم است
  • تصویری پنجاه ساله از زحمت و تلاش؛ روز کارگر مبارک + عکس
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»