جاودانه باد نام بزرگ بانویی که هستی اش را وقف اسلام و پیامبرش کرد
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۰۹۸۵
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها - مهدی بخشی سورکی: از قبله قریش بود و خانواده اش از اصیلترین خاندان عرب در حجاز به شمار میرفتند و دارای موقعیتی ممتاز بودند.
پیش از ظهور اسلام از زنان برجسته قریش محسوب میشد و او را به خرمندی و دوراندیشی میشناختند و از او به بانوی با فضیلت یاد میشد.
تجارت و بازرگانی کسب و کارش بود و از همان دوران جوانی با مدیریت و درایتی که داشت به کشورهای مختلف سفر میکرد و به جایگاهی رسید که او را از ثروتمندترین افراد مکه میشناختند و در عین حال درب خانهاش بر روی فقرا و تهی دستان باز و سفره سخاوتش برای نیازمندان پهن بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابوطالب عموی پیامبر اسلام که حضرت محمد (ص) را برای کمک در امر داد و ستد به او معرفی کرد، خدیجه کبری (س) شیفته امانت داری، حسن خلق و شخصیت ممتاز رسول اکرم شد و همین ویژگیها موجب شد تا بانوی بزرگ اسلام تمایل خود به ازدواج با رسول مهربانیها را به او اعلام کند.
کسی غیر از حضرت خدیجه (س) نمیتوانست هم کفو حضرت محمد (ص) باشد
حضرت خدیجه (س) در همان دوران ابتدای آشنایی خود با رسول الله نور بعثت را در چهره ایشان میدید و از همان زمان ایشان را پیامبر آخرالزمان یافته بود و به همین دلیل علاقه و محبت خاصی نسبت به رسول اکرم (ص) پیدا کرد.
۱۵ سال قبل از مبعوث شدن محمد مصطفی (ص) به پیامبری بود که ازدواج آن حضرت با خدیجه کبری (س) شکل گرفت، این در حالی بود که بسیاری از ثروتمندان مکه و قریش میخواستند که با او ازدواج کنند؛ اما عشق او به رسول الله موجب شد تا از همه داشتههای دنیایی خود بگذرد و به حق؛ کسی دیگر نمیتوانست هم کفو حضرت محمد (ص) باشد.
وقتی حضرت خدیجه (س) با پیامبر ازدواج کرد و بخش زیادی از اموال و داراییها خود را به پیامبر خاتم هدیه داد؛ این امر که بر خلاف رسوم آن زمان بود، موجب شد تا زنان مکه که با او دشمنی و نسبت به ایشان حسد میورزیدند از او روی برگردانند و تنهایش بگذارند و در تاریح آمده که از سلام کردن به آن حضرت هم دریغ میکردند؛ اما با همه این تفاسیر این شرایط موجب نشد تا خدیجه کبری (س) از پیامبر اکرم (ص) روی برگرداند؛ بلکه اراده او در مسیر حمایت از رسول الله را صدچندان میکرد.
حضرت خدیجه (س) این بانوی بزرگ اسلام، نخستین زنی بود که به دین اسلام مشرف شد و به پیامبر اعظم ایمان آورد؛ آن هم در زمانی که مردم آن سرزمین در شرک و کفر به سر میبردند و وقتی همگان رسول الله را تنها گذاشته بودند او اولین کسی بود که همراه با امیرالمومینن علی (ع) پشت سر پیامبر اکرم (ص) به نماز ایستاد.
اسلام به برکت دارایی و ثروت حضرت خدیجه (س) گسترش یافت
قدر و جایگاه این بانوی بزرگ اسلام همین بس که همسر نبی مکرم اسلام و ام المومنین بوده و اسلام به برکت دارایی و ثروت او گسترش یافت.
او مادر زهرای اطهر (س) است همان دختری که خداوند در کتاب آسمانیش اش او به کوثر یاد کرده، همو که مادر ائمه معصومین است و همسر ولی خدا؛ او که بهانه خلفت است و همه هستی رسول الله. و این است جایگاه بانوی سخاوتمند قریش که پیامبر در غم از دست دادن او یک سال اندوهگین بود و هر زمان که به یاد او میافتاد اشک در چشمانش حلقه میزد.
پیامبر اسلام در عظمت شخصیت خدیجه فرمودند: خدیجه و کجاست مثل خدیجه (س)؟ او مرا تصدیق کرد آن گاه که مردم مرا تکذیب نمودند و با مال خود مرا بر دین خدا کمک و یاری کرد.
هنگام وفات حضرت خدیجه (س)، پیامبراکرم (ص)، غسل و کفن وی را به عهده گرفت، ناگهان جبرئیل درحالی که کفن از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض کرد، یا رسول الله، خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید، ایشان اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را به عهده بگیریم.
حضرت خدیجه (س) ۲۵ سال با پیامبر اکرم زندگی کرد
حجتالاسلاموالمسلمین حبیب الله فرحزاد در گفتگو با مهر، خصوص شخصیت این بانوی بزرگ اسلام اظهار داشت: حضرت خدیجه (س) ۲۵ سال با پیامبر اکرم زندگی کرد و در این سالهای پیامبر اسلام همسر دیگری نگرفتند و سایر همسران ایشان بعد از رحلت خدیجه کبری (س) بودند که این امر نشان دهنده جایگاه ویژه حضرت خدیجه (س) نزد پیامبر است.
این کارشناس مذهبی رسانه ملی، در خصوص برخی سخنان مطرح شده در مورد سن آن حضرت در زمان ازدواج با پیامبر اسلام گفت: آن حضرت قبل از ازدواج با پیامبر اکرم ازدواج نکرده و دوشیزه بود و از طرفی نیز سن بالایی نداشته است و ۲۵ تا ۲۸ سال سن ایشان بود.
وی عنوان کرد: حضرت خدیجه (س) در زمان جاهلیت خداپرست و موحد بود و قبل از مبعوث شدن حضرت محمد (س) به پیامبری و ظهور اسلام به دین حضرت ابراهیم بود و در آن زمان مردم ایشان را به القاب مبارکه و طاهره به معناری بانوی بابرکت و پاک سرشت میشناختند.
عشق حضرت خدیجه (س) به پیامبر یک طرفه نبوده و رسول الله نیز به ایشان علاقه داشتند
استاد حوزه علمیه قم، ادامه داد: عشق حضرت خدیجه (س) به پیامبر یک طرفه نبوده است؛ بلکه پیامبراکرم نیز به ایشان علاقه داشتند ودر میان همسران پیامبر به هیچ کسی همانند حضرت خدیجه (س) محبت و تکریم نمیکردند و بعد از رحلت ایشان نیز از آن حضرت همواره به بزرگی و نیکی یاد میکردند.
وی با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) در دوران غربت پیامبر اسلام همدم ایشان بود و همواره حامی حضرت بود افزود: مقام معظم رهبری فرمودند حضرت خدیجه (س) در زمانی که سختیها و مصیبتها بر پیامبر حاکم بود و سختترین تحریمها بر ایشان اعمال شد در آن زمان یاور پیامبر بود؛ در حالی که سایر همسران رسول الله بعد از آمدن پیامبر به مدینه و وقوع فتح الفتوحات به همسری پیامبر در آمدند.
رئیس هیأت امنای مؤسسه حضرت خدیجه (س) گفت: وقتی مقرر شد تا نور حضرت فاطمه (س) در صلب پیامبر اسلام قرار گیرد پروردگار به حضرت وحی کرد تا ۴۰ روز از خدیجه کبری (س) فاصله بگیرد و به عبادت مشغول باشد و رسول اکرم نیز به همسرش پیام دادند که خداوند هر روز به وجود تو به بزرگان فرشتهها افتخار میکند.
استاد حوزه علمیه قم، عنوان کرد: پس از بعث رسول مکرم اسلام سختیها و مصیبتهای فراوانی بر پیامبر وارد آمد اما خدیجه کبری (س) مستحکم و مقاوم در کنار ایشان ایستاد و همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت و حتی در شعب ابی طالب که کمترین امکانات برای زندگی وجود داشت حضور یافت و از پیامبر خاتم حمایت کرد و تا آخرین روزهای عمر خود با معرفت در کنار رسول الله بود.
کد خبر 5465010منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری حضرت خدیجه س پیامبر اکرم ص ماه مبارك رمضان ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرد و غبار آلودگی هوا هفته هنر انقلاب اسلامی ماه رمضان 1401 مشهد خراسان رضوی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه ماه مبارك رمضان انقلاب اسلامی هنر بانوی بزرگ اسلام پیامبر اسلام پیامبر اکرم خدیجه کبری حضرت خدیجه حضرت محمد رسول الله آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۰۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت