Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:47:34 GMT

علی معلم یک نظام بلاغی جدید در مثنوی حاکم کرده است

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۱۰۲۳

علی معلم یک نظام بلاغی جدید در مثنوی حاکم کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، اردوی اخیر آموزشی شعر آفتابگردان‌ها توسط موسسه شهرستان ادب برگزار شد. در این اردو که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شد، کلاس های مختلفی برپا شد که یکی از آن ها، «سیری در اشعار استاد علی معلم دامغانی» با تدریس محمدکاظم کاظمی بود که در آن، درباره ویژگی‌های زبانی، محتوایی و فکری شعر معلم برای اعضای دوره نهم آفتابگردان‌ها صحبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظمی در ابتدای سخنان خود، با بیان اینکه شعر علی معلم به دلایل مختلف فنی و محتوایی از شعر شاعران معاصر متمایز است، گفت: ما شاعران زیادی داریم که می‌توان گفت آنها شاعران معمول روزگار خودشان هستند و شعر آنها نظایر و قراین زیادی در شعر فارسی دارد. در همان حال و هوای عمومی شاعران شعر می‌گویند و حال و هوای ویژه‌ای در کارشان نیست که آنها را نسبت به شاعر دیگری متفاوت و متمایز کند. برای آشنایی با شعر این شاعران کافی است یک نفر از این طیف را بررسی کنیم و بخوانیم و همین کفایت می‌کند. مثلا در دوره و سبک خراسانی شاعرانی مثل فرخی، عنصری، منوچهری و ... را داریم.

وی افزود: در دوره عراقی شاعرانی مثل سلمان ساوجی، کمال اسماعیل، کاتبی نیشابوری، امامی شیرازی و شاعرانی از این قبیل را داریم که تقریبا در یک حال و هوا کار می‌کنند. در شعر مکتب هندی هم صائب و کلیم و طالب را داریم. بعضی وقت‌ها خواندن آثار یکی از شاعران این طیف برای ما کفایت می‌کند و حال و هوای کلی شعر آن دوره به دستمان می‌آید. مثلا اگر شعر فرخی را از دوره حاکمان غزنوی و شاعران درباری بخوانیم، برای ما کفایت می‌کند. بعضی از شاعران هم هستند که حال و هوای آنها در شعر دیگران کمتر تجربه شده است و شعرشان شعر خاصی است. چیزی در کارشان ارائه می‌شود که در شعر شاعران دیگر نیست؛ مثل ناصر خسرو در شعر مکتب خراسانی، یا مولانا در شعر مکتب عراقی. در شعر دوره‌های دیگر هم ما چنین شاعرانی را داریم.

مولف کتاب «ده شاعر انقلاب» ادامه داد: در این بین بعضی از شاعران هستند که اگر از اقران‌شان شعری بخوانی کفایت می‌کند، اما بعضی از شاعران هم هستند که با خواندن شعر یک دوره شعری هم از این شاعر بی نیاز نمی‌شوی. علی معلم دامغانی یکی از این شاعران است. یعنی شاعری است که ما چیزهایی در کار او می‌بینیم که به طور عمومی در فضای کلی امروز شعر فارسی غایب است و نیست. یعنی نمی‌توانیم بگوییم می‌توان چیزی که در شعر معلم هست را در شعر قیصر امین‌پور، حسن حسینی و احمد عزیزی دید و یاد گرفت. بلکه فقط باید به شعر علی معلم مراجعه کنی و از شعر او بیاموزی.

کاظمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر می‌خواهی بلاغت خاص علی معلم را بیاموزی باید تنها و تنها از دریچه شعرش خود او با آن بلاغت آشنا شوی. همین مسأله آشنایی با شعر علی معلم را ایجاب می‌کند. بنابراین حتی اگر علاقه‌مند به این نوع شعر نیستید، حتی اگر غزل‌سرا هستید، حتی اگر شعرتان عاشقانه است، چون معلم نه شعر عاشقانه زیاد دارد و نه غزل، باز هم باید شعر معلم را بخوانید. ممکن است چیزهایی از شعر معلم بیاموزید که در شعر هیچ شاعر دیگری نباشد. بگذریم از اینکه اگر به فضاهای حماسی و اسطوره‌ای علاقه داریم، شعر معلم چیزهای زیادی برای ما دارد.

شاعر «پیاده آمده بودم» یکی از کارهای اصلی معلم را اصول کلی بلاغی شعر او دانست و افزود: منظورم از اصول کلی بلاغی چیست؟ منظور آن استراتژی کلی است که شاعر برای کار خودش تعیین می‌کند. یک وقت است شاعر روی تکنیک بیت به بیت شناخته می‌شود و یک استراتژی کلی در کار ندارد. استراتژی کارش همان است که دیگران بسیار کار می‌کنند. مثلا غزل می‌نویسد توأم با مضمون‌سازی و نقطه‌یابی‌های قشنگ، مثل فاضل نظری. استراتژی این شاعران استفاده از بعضی مضامین کهن و بازپروری آنها و به روز ساختن و خوش‌خور ساختن آنها برای مخاطب امروز است. ولی نمی‌توانیم بگوییم این شاعران نظام بلاغی غزل امروز را تغییر داده‌اند و وضع کرده‌اند. حتی مرحوم قیصر امین‌پور، علیرضا قزوه و مرتضی امیری اسفندقه هم چنین نکرده‌اند. نمی‌توانیم بگوییم این شاعران نظام بلاغی جدیدی در شعرزما حاکم کرده‌اند. منتها علی معلم در قالب مثنوی یک نظام بلاغی جدید حاکم می‌کند که مثنوی‌اش را از مثنوی‌های قدیم کاملا متفاوت می‌کند.

این شاعر و منتقد در پایان با برشمردن ویژگی‌های زبانی، فنی، محتوایی، معنوی و مضمونی شعر علی معلم دریچه‌ای به شعر این شاعر باز کرد و از شاعران جوان خواست توجه ویژه‌ای به شعر علی معلم داشته باشند.

کد خبر 5464314 مصطفی وثوق کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد کاظم کاظمی علی معلم دامغانی موسسه شهرستان ادب اردوی شعر آفتابگردان ها قیصر امین پور مرتضی امیری اسفندقه هفته هنر انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی هنر معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی اسباب بازی ایرانی ماه رمضان 1401 ماه مبارك رمضان انقلاب اسلامی ایران نمایشگاه کتاب تهران شهید سید مرتضی آوینی انتشارات سروش هفته هنر انقلاب اسلامی تازه های نشر فلسطین علوم انسانی دفاع مقدس شعر علی معلم حال و هوای شعر معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی رسالت و تکلیفی آمیخته با عشق است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی صبح سه شنبه در مراسم زنگ سپاس معلم و گرامیداشت روز معلم در مدرسه شهیده ژیلا مقبل سنندج با تبریک روز معلم، اظهار کرد: معلمان در ایجاد آرامش در جامعه نقش مهم اساسی دارند.

وی افزود: معلمان ماننده شهیده مقبل و ۵۶۴ زن شهیده کردستان با ایثار و از خودگذشتگی ما را به این نقطه از آرامش و امنیت و دانش و علم رسانده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان معلمان را چراغ راه زندگی بشریت دانست و گفت: معلمان نقش محوری و اساسی در زندگی افراد دارند به خصوص معلمانی که در دهه پنجم جمهوری اسلامی عهده‌دار پرورش و تربیت نسل تمدن‌ساز و آینده کشور هستند.

وی با بیان اینکه گفته‌اند شغل انبیاست، عنوان کرد: شغل واژه مناسبی برای معلمی نیست چرا که معلمی رسالت و تکلیفی آمیخته با عشق انگیزه و محبت است.

معاون استاندار کردستان ادامه داد: اما شغل یک معنای بسیار سطحی و قشری دارد که در برابر یک انجام وظیفه پاداشی می‌گیرد وتقلیل معلمی به شغل، جفا و ظلم در حق این عنوان است.

وی به رسالت مهم و سنگین معلمان اشاره و تصریح کرد: در دوره اخیر و با این هجمه از تهدیدها و آسیب‌ها و دشمنی‌هایی که علیه ایران و ایرانی وجود دارد رسالت معلم و معلمان بسیار سنگین‌تر و پیچیده‌تر است.

رمضانی با اشاره به اینکه نظام استکباری و اسرائیلی سعی در گمراهی و جهل بشریت دارد اعلام کرد: تمام دغدغه و تلاش نظام استکباری و به خصوص اسرائیل این است که بشیریت را در جهل و نادانی نگه دارد و نقش معلم در این برهه بسیار مهم‌تر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تاکید کرد: معلمان ما همانگونه که به امر آموزش و دانشمندکردن دانش‌آموزان تلاش می‌کنند باید به فهم و آموزش سیاسی هم مبادرت کنند.

وی اگاهی بخشی را از دیگر ظایف مهم معلمان دانست و تصریح کرد: امروز ملت‌های مستضعف بیدار شده و زنده شده‌اند و این آگاهی‌بخشی وظیفه امروز معلمان است.

رمضانی گفت: امروز بعد از ۴۵ سال از عمر بابرکت نظام در آرامش و امنیت کامل بسر می‌بریم در حالیکه کردستان در اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ امنیت نداشت.

معاون استاندار کردستان امنیت امروز ایران اسلامی را مرهون معلمان ایثار گر دانست و خاطر نشان کرد: امنیت امروز ما به یمن معلمان ایثارگرپرور و شهیدپرور مانند شهیده ژیلا مقبل است که جان خود را در راه پرورش دانش‌آموزان دادند.

کد خبر 6092897

دیگر خبرها

  • اجازه نمی‌دهیم حاشیه بر شهرداری و شورای شهر زنجان حاکم شود
  • نظام سلامت مرهون اساتید و آموزگاران است
  • از معلم‌بلاگری تا عجیب‌ترین هدیه‌ برای روز معلم!
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • بی عدالتی در حوزه‌های انتخابیه حاکم شده است
  • معلمی رسالت و تکلیفی آمیخته با عشق است
  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران
  • عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ