Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@05:05:36 GMT

دست‌ها و قلم‌ها ترمیم کننده خلاء تئاتر انقلاب

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۱۰۴۱

دست‌ها و قلم‌ها ترمیم کننده خلاء تئاتر انقلاب

یکی از این جشنواره‌ها در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به جشنواره تئاتر فجر باز می‌گشت؛ رخداد و رویدادی که سابقه برگزاری آن به بهمن‌ماه ۱۳۶۱ به مناسبت چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب باز می‌گردد. دراین میان مرکز هنرهای نمایشی جهت حضور ثمربخش هنرمندان در این جشن‌های باشکوه اقدام به طراحی و برگزاری جشنواره‌ای با نام جشنواره سراسری تئاتر فجر مقارن با ایام تاریخ ساز دهه فجر کرد تا هنرمندان این عرصه با شرکت در این جشنواره با خلق آثاری فاخر و والا در جهت تبیین و ترویج دستاوردهای انقلاب که با اهداف انقلاب اسلامی تناسب داشته باشد در هر چه باشکوهتر برگزار شدن این ایام و جشن های شادی بخش سهیم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه در آغاز انقلاب اسلامی همه چیز دست خوش تغییرات بنیادین گشته بود و اکثریت کارگزاران نظام در تمامی عرصه‌ها در اندیشه تحول و بنا نهادن ساختارهای نوین بودند؛ هنر نمایش در چند سال اول انقلاب در یک سکون و بلاتکلیفی به سر می‌برد و گروه‌های حرفه‌ای بیششتر شکلی منفعل داشتند و اگر نمایشی به صحنه می‌رفت از طرف گروه‌های آماتور و سازمان‌های انقلابی بود.

بر همین اساس عمومیت بخشیدن به تئاتر و توجه به هنرهای نمایشی در سراسر کشور به عنوان یک رکن اساسی در توسعه فرهنگ و همچنین حساس ساختن اذهان و افکار جامعه به سوی تئاتر و خروج این هنر از انزوا و غربت از یک سو و از سویی دیگر گسترش و تثبیت آن در چهارچوب فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مثابه یک هنر شاخص و ارزنده ایجاب می‌کرد که تئاتر بعد از انقلاب اسلامی از جایگاه ارزشمندی برخودار شود.

این توقع ممکن نبود مگر با طراحی جشنواره‌ای همچون فجر با شاخص‌های ارزشمند و همسو با انقلاب تا تمامی اذهان و نگاه‌ها را به خود جذب کند. جشواره‌ای که زمینه را برای تحول در مضمون و شکل تئاتر که لازمه انقلاب بود ایجاد کند.

بدون شک جشنواره تئاتر فجر بهترین بستر برای تحقق این تحول بود، تحولی متناسب با سایر عرصه‌های فرهنگی و هنری کشور که هم سو با انقلاب اسلامی باشد و هدفش دفاع از انقلاب اسلامی و ترویج اندیشه‌های معنوی در جامعه باشد و مردم بتوانند از ثمرات آن سود برند.

بدون مبالغه و بر اساس اظهار نظرها و بازتاب رسانه‌ای این جشنواره حاکی از این نکته بود که این رخداد راهی بدرون هنرمندان عرصه تئاتر و گروه‌های نمایشی باز کرد و امیدهایی را در دل علاقمندان و دست اندرکاران شهرستانی تئاتر زنده کرد، آنچه مشخص است شرح و بسط اهداف برگزاری این جشنواره و طی طریق آن در این عمر چهل ساله، گنجایشی بیش از اینها را می‌طلبد وشرح و نوشتار آن بماند برای فرصتی دیگر...

اما ذکر این نکته ضروری است؛ کارگزاران وقت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی در آن سال‌ها به دنبال این بودند تا عرصه این صحنه فرهنگی-هنری را مملو از اندیشه‌های انقلاب اسلامی کنند و با نگاه به استعدادهای جوان، متعهد و کارا، زمینه و عرصه را برای نسل برخاسته از انقلاب آماده کنند و این امر بجز با برگزاری یک جشنواره سراسری و تخصصی از عهده کسی ساخته نبود.

همین امر باعث شد، از دور و نزدیک و سراسر ایران اسلامی دست‌ها و قلم‌ها برای پر کردن این خلأ احساس وظیفه کنند و با خلق آثاری با مضامین و مفاهیم انقلابی راه را برای آیندگان هموار سازند. تلاش‌هایی که با حسن نیت کوشیدند تا در کالبد تئاتر که در سال‌های اول انقلاب، نیمه جان شده بود روحی تازه بدمند و بر رونق، تحرک و جنب و جوش هنرمندان این عرصه بیفزایند.

آنچه مشخص است جشنواره سراسری تئاتر فجر به شکل اعجاب انگیزی بعد از انقلاب در سراسر کشور با افزوده شدن جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای گسترش پیدا کرد و برگزاری هر دوره آن نسبت به دوره ماقبل با اضافه شدن بخش‌های متعدد، طرح‌ها و ایده‌های نوین، گسترده‌تر شد.

تردیدی نیست که دستاوردهای چهل ساله برگزاری این جشنواره و تأثیر آن بر روند رشد تئاتر کشور می‌تواند توجه همگان را به این نکته برانگیزد که این جشنواره اکنون در پهنه جهان شناخته شده و در عرصه بین‌المللی حیثیتی جهانی پیدا کرده است.

برچسب‌ها هفته هنر انقلاب اسلامی تئاتر جشنواره تأتر فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته هنر انقلاب اسلامی تئاتر جشنواره تأتر فجر هفته هنر انقلاب اسلامی تئاتر جشنواره تأتر فجر انقلاب اسلامی تئاتر فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۱۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیئت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم انتخاب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عصر امروز، دومین جلسۀ هیئت موسس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم با حضور تعدادی از منتخبان مجلس دوازدهم برگزار شد.

در این جلسه، مدعوین به ارائۀ نقطه نظرات خود دربارۀ موضوعات مرتبط با مجلس دوازدهم پرداختند.

در پایان درباره هیئت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی رای‌گیری شد و هیئت ۹ نفره‌ای انتخاب شد تا برای تدوین پیش‌نویس اساسنامه و مرام‌نامه و تدارک مقدمات برگزاری مجمع عمومی با حضور تمام منتخبان جریان انقلاب پس از برگزاری مرحلۀ دوم انتخابات مجلس برنامه‌ریزی کنند.

گفتنی است تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر از منتخبان مجلس دوازدهم، برگۀ تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی را امضا کرده‌اند.

کد خبر 6093583 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • هیئت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم انتخاب شد
  • فعالان عرصه عقیدتی سیاسی در سپاه ناحیه آستارا تجلیل شدند
  • تجلیل از فعالان عرصه عقیدتی سیاسی در سپاه ناحیه آستارا
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون