Web Analytics Made Easy - Statcounter

«روژیتی» و یا همان ماه مبارک رمضان در آیینه تاریخی کرمانشاه با رسوم متفاوت و شیرینی همراه بود، رسومی که برخی از آنان خاطره شده و سینه به سینه نقل می‌شود و یا آیینی که هنوز به قوت خود باقی مانده است.

رمضان ماهی پرفضیلت برای برپایی مراسمات جمعی در میان مردمان اهل سنت و شیعه کرمانشاه به حساب می‌آید. مشارکت اجتماعی در غباروبی مساجد و برگزاری مراسم آشتی‌کنان در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پهن شدن سفره‌های افطاری به همراه غذا‌های متنوع محلی از حلیم و شیربرنج گرفته تا کوفته کرمانشاهی و آش محلی و ترخینه در کنار دورهمی‌های رمضانی، اتفاقات خوشایندی است که در خاطره پدر و مادربزرگ‌های این دیار نقش بسته است، غذا‌های محلی که قدمت برخی از آنان همانند آش عباسعلی به ۲۰۰سال هم می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویت هلال آغاز و پایان ماه در کرمانشاه در ارتفاعات انجام می‌شد و با سحری خوانی و بیدارباش سفره‌های سحری درخانه‌های کاه گلی انداخته می‌شد. این ماه به مردمان دیندار کرمانشاه فرصتی دوباره برای محکم شدن ارتباطات معنوی و نیز تحکیم پیوند‌های خانوادگی و دوستانه می‌دهد و دل‌ها را از کینه‌ها خالی می‌کند.

پرتاب توپ و به صدادرآمدن ساعت زنگی مسجد عمادالدوله

یک کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: امروزه آداب و رسوم کرمانشاهیان در ماه مبارک رمضان تقریبا همانند دیگر نقاط کشور است، اعلان اذان صبح و آغاز روزه داری در زمان قاجار از طریق توپ در بلندای شهر کرمانشاه انجام می‌شد و از سوی دیگر ساعت زنگی مسجد عمادالدوله به صدادر می‌آمد و در زمانی دیگر این امر از طریق جارچیان برای اعلام فرارسیدن سحر صورت می‌گرفت.

علیرضا مرادی بیستونی از پهن شدن سفره‌های افطاری و دعوت از همسایه‌ها به عنوان رسم دیگر یاد کرد و گفت: این مراسم کاسه همسایه نام داشت و غذا‌های نذری و افطاری بین همسایه‌ها و یا افراد کم بضاعت پخش می‌شد.

وی به وجود ۱۴مسجد تاریخی در محلات مختلف کرمانشاه اشاره کرد و گفت: مسجد عمادالدوله، حاج ابوتراب آل آقا، بنکدارها، هاشمی، بخشی از این مساجد است، کتابت قرآن توسط افرادی که نیت می‌کردند صورت می‌گرفت و مراسم احیا و شب زنده داری در مساجد همانند دیگر نقاط انجام می‌شد.

وی به بحث فطریه اشاره کرد و گفت: بزرگ محل این فطریه را بین افراد بی بضاعت توزیع می‌کرد.

چرخیدن جارچی در کوچه پس کوچه‌های شهر

یکی از پژوهشگران کرمانشاهی به نوعی اطعام ویژه مناطق کردنشین استان در عید رمضان اشاره کرد و گفت: در برخی از مناطق روستایی استان پس از رویت ماه و آغاز روز عید فطر، اهالی روستا به همسایگان خود سر زده و مهمان سفره آنان می‌شوند.

اردشیر کشاورز گفت: در گذشته روستایی به نام دره لول (تپه فتحعلی خان) که اکنون انتهای کوچه ثبت ورودی شهرک بعثت شهر کرمانشاه است، وجود داشت که این مکان به دلیل قرار رفتن در ارتفاعات توسط ارتش برای اعلام زمان سحر و افطارروزه داران انتخاب شده بود.

به گفته این پژوهشگر تاریخی، در این مکان توپ‌هایی با استفاده از باروت و پارچه‌های کهنه به دلیل داشتن صدایی رسا شلیک می‌شد و ساکنان شهر از زمان اوقات شرعی برای روزه داری مطلع می‌شدند.

وی از چرخیدن جارچی یا نواختن بر طبل در کوچه‌ها و روستا‌ها به عنوان راهی دیگر برای آگاهی دادن به مردم از اوقات شرعی در روزگاران گذشته کرمانشاه خبر داد.

برگزاری نماز تراویح در میان مردمان اهل سنت

در پایان «شکوه هاشمی» آموزگار و پژوهشگر دینی به برگزاری نماز تراویح پس از نماز عشا در مساجد اهل سنت اشاره کرد و گفت: نماز تراویح توسط مسلمانان اهل سنت در شب‌های رمضان به جماعت خوانده می‌شود که پس از اتمام آن نماز وتر هم خوانده می‌شود.

وی از مراسم آشتی کنان و برقراری پیوند دوستی به عنوان یکی از مرسوم‌ترین آیین‌های کرمانشاهیان یاد کرد و گفت: این رسم معمولا در آستانه فراررسیدن ماه مبارک توسط ریش سفیدان انجام می‌شود که پیوند‌ها را محکم می‌کند.

نحوه پرداخت سرفطر

این پژوهشگر دینی در خصوص نحوه پرداخت زکات فطریه نیز گفت: مردمان کُرد زکات فطر را «سرفطر» می‌نامند که از سوی بزرگ خانواده کنار گذاشته و پرداخت می‌شود و شیوه پرداخت آن را «قولاندن» می‌نامند که به معنای قبولاندن است.

هاشمی از اقامه نماز عید فطر، رفتن بر مزار درگذشتگان و دید و بازدید به عنوان یکی دیگر از رسوم مردم کرمانشاه درروز عید فطر یاد کرد./ ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روزه داری کرمانشاه اشاره کرد و گفت ماه مبارک اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!

دریافت 18 MB کد خبر 847154 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم نوزاد هلال احمر خفگی حوادث ایران

دیگر خبرها

  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • باران بهاری و تگرگ میهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • باران بهاری و تگرگ مهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»
  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!