Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@13:07:13 GMT

ثبت ۲۸ اثر زنجان در فهرست آثار ملی

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۱۹۳۷

ثبت ۲۸ اثر زنجان در فهرست آثار ملی

به گزارش جام جم آنلاین زنجان ؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت : در سال ۱۴۰۰، پروندهایی شامل ۵ مورد آن جزء آثار ناملموس، ۹ مورد آثار منقول، ۹ مورد آثار غیرمنقول، ۳ مورد آثار طبیعی و ۲ پرونده تعیین حریم به ثبت رسید.
ارجمند افزود: ۹ اثر غیر منقول ثبت شده شامل حمام سرچم و مسجد آهنگران شهرستان زنجان، امامزاده محمد کله سیران شهرستان طارم، محوطه خوم چیخان شهرستان ماهنشان، گنبد کهریز، حمام گلابر، تپه بویوک گل، محوطه باغچالار و دستکند خول شهرستان ایجرود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت : ۵اثر ناملموس ثبت شده شامل خوراک محلی قویماق زنجان، حلوای محلی اوماج روستای گلابر شهرستان ایجرود، غذای محلی عشایری اریکلی پیزو شهرستان ایجرود، بازی بومی محلی ارقه ارقه شهرستان ابهر آثچی کند، نان محلی زیتون شهرستان طارم است.
ارجمندگفت: ۳ اثر طبیعی ثبت شده شامل غار زرین شهرستان خدابنده، مجموعه درختان گردو چشمه پلنگه شهرستان طارم و درخت کهنسال چنار کوی نیک شهرستان ابهر است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: ۲پرونده حرایم ثبت شده شامل حسینیه کرسف شهرستان خدابنده و مسجد جامع قروه در شهرستان ابهراست.
ارجمند گفت : تاکنون مجموع آثار ثبتی این استان به عدد ۹۰۴ اثر رسیده که شامل ۷۸۵ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۳۹ اثر در فهرست میراث منقول، ۶۱ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر در فهرست میراث جهانی است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: میراث فرهنگی زنجان شهرستان خدابنده اثر در فهرست میراث ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳۰۸ قطعه شی تاریخی چندهزارساله در چالوس

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محسن سلیمانی گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی قصد فروش چندین قطعه شیء تاریخی در شهرستان چالوس را دارد، موضوع در دستور کار مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس، تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های قضائی، مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهم را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمانی همچنین اظهار کرد: در این عملیات بیش از ۳۰۸ قطعه شیء تاریخی، شامل اقلام زینتی وزیور آلات شامل گوشواره، انگشتر، مهره‌های سنگی و مروارید متعلق به دوران ساسانی، هخامنشی و عصر اسلام کشف شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اشیا بخشی از فرهنگ و تمدن کشور است، بیان داشت: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.

فرمانده انتظامی شهرستان در خاتمه با بیان این که قاچاق اشیا عتیقه و آثار باستانی تاراج فرهنگ و تاریخ کشور به شمار می‌رود، از مردم خواست در صورت شناسایی افراد سودجو و قاچاقچیان عتیقه و هرگونه مسائل امنیتی، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

کد خبر 6092174

دیگر خبرها

  • کشف عتیقه جات چند هزار ساله در چالوس
  • کشف ۳۰۸ قطعه شی تاریخی چندهزارساله در چالوس
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد