Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص قارچ شناسی پزشکی با توصیه به پرهیز از خوردن قارچ های خودرو، گفت: قارچ های خودرو هیچگونه برتری بر قارچ های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند.

دکتر علی میکاییلی اظهار کرد: در فصل مرطوب با دمای مناسب مانند بهار قارچ ها در طبیعت به فراوانی یافت می شوند و معمولا اشتباه در تشخیص قارچ های خوراکی خودرو با قارچ های سمی باعث مسمومیت های متنوع قارچی می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
 
وی مسمومیت های قارچی را به دو گروه تقسیم کرد و افزود: گروه اول مسمومیت حاصل از آلودگی مواد غذایی به کپک های سم زا می باشند که این گروه جزو مسمومیت های غذایی است.

وی عنوان کرد: گروه دوم از مسمومیت های قارچی به وسیله قارچ های چتری سمی ایجاد می شوند که مرگبارترین مسمومیت در این گروه را "مسمومیت آمانیتایی "می گویند.

میکاییلی گفت: سم آمانیتین بسیار کشنده بوده و با پختن و جوشاندن و شستن قارچ از بین نمی رود. این سم چون هیچگونه پادزهری ندارد و با تخریب بافت کبد باعث ایجاد یک سندرم هپاتو رنال شده و بسیار مرگبار است.

وی عنوان کرد: این مسمومیت بین شش تا ۷۲ ساعت و بطور متوسط حدود ۱۲ ساعت علامتی ندارد و  این زمان و شروع اولیه علایم بهترین زمان مراجعه برای درمان است.

وی علایم اولیه این مسمومیت را شامل اسهال، استفراغ و تهوع عنوان کرد و افزود: علایم بعدی شامل گرفتاری کبد و اختلال کلیوی و کما است‌ که در صورت تاخیر در درمان، مرگ اتفاق می افتد و یا بیمار ممکن است نیاز به پیوند کبد پیدا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برخی قارچ های واجد این سم، بسیار شبیه قارچ های خوراکی خودرو هستند، گفت: تشخیص این قارچ ها فقط در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی میسر است، بنابراین تکیه بر روش های غیرعلمی مانند استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر جهت تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی شود.

میکاییلی گفت: افرادی که قارچ مشکوک مصرف کرده اند و یا دارای علایم گوارشی شده اند باید به سرعت جهت خدمات درمانی مراجعه کنند، چون تاخیر در شروع درمان عوارض جدی مسمومیت را در پی دارد.

وی با بیان اینکه قارچ های خودرو هیچگونه برتری بر قارچ های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند، اظهار کرد:به افراد توصیه می شود قارچ های خودرو نخورند و حتی از روی کنجکاوی هم به قارچ ها دست نزنند، چون ممکن است سم از طریق دست آلوده به مخاط و دهان فرد برسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كرمانشاه استانی اجتماعی مسمومیت با قارچ سمی قارچ های خوراکی قارچ های خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در حاشیه این بازدید گفت : تولیدکنندگان فعال در بخش بسته بندی محصولات کشاورزی ، باید برای به روز کردن نوع خدمات خود تلاش کنند.

شهرزاد افزود: بسته بندی میوه از موضوعات مورد توجه در کشور چین، و یکی از مشکلات ما در کشور ، بویژه در هرمزگان است که به شدت به آن روبرو هستیم.

وی گفت : واحدهای صنعتی فعال استان در زمینه تولید سبدهای بسته بندی، توانمندی ارائه این شکل و نوع از بسته بندی را در هرمزگان دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: از شیوه حمل و نقل ویژه میوه و تره بار این محل بازدید شد و می توانیم این روش را به عنوان یک الگو در استان اجرا کنیم.

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در این بازدید گفت: واحدهای سبدسازی و یونولیت سازی استان که در بازدید امروز ما را همراهی کرده بودند از نحوه بسته بندی میوه و تره بار ایده گرفتند.

قاسمی افزود : هرمزگان بعنوان استان مرزی، می تواند با اصلاحاتی در امر بسته بندی ویژه میوه و تره بار، به نتایج مطلوبی در امر صادرات غیرنفتی استان دست یابد. 

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • 70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ استفراغ عمدی اولین راه جلوگیری از مسمومیت
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳