Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:12:45 GMT

چند توصیه طب ایرانی برای سحری و افطار

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۲۵۲۸

چند توصیه طب ایرانی برای سحری و افطار

پزشک و متخصص طب سنتی با بیان اینکه توصیه های طب ایرانی در ماه مبارک رمضان می‌تواند بهره های مادی و معنوی این ماه را بیشتر کند، گفت: از این نگاه روزه داری یک تدبیر درمانی است و موجب دفع مواد خام و زائد بدن می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر رضایی پور با بیان اینکه عمل به توصیه های طب ایرانی در ماه مبارک رمضان می‌تواند بهره های مادی و معنوی این ماه عزیز را بیشتر کند، گفت: گرسنگی و تشنگی یکی از عوارض طبیعی روزه داری است، یادمان باشد که فلسفه طبی روزه داری تحمل کمی گرسنگی و تشنگی است و نباید آنقدر بخوریم و بیاشامیم تا گرسنه یا تشنه نشویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برای کاهش گرسنگی باید در طول سال هم رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم یا دست کم از چند روز مانده به ماه رمضان با تنظیم رژیم غذایی و کاهش حجم غذا به استقبال روزه داری برویم.  

این پزشک و متخصص طب سنتی افزود: در یک روزه داری مناسب توقع داریم بسیاری از افراد دست کم نیم تا یک و نیم کیلو کاهش وزن داشته باشند ولی این کاهش وزن جز در افراد چاق نباید زیاد و ناگهانی(بیش از سه کیلو) باشد. از این نگاه روزه‌داری یک تدبیر درمانی است مثلا بیش از هر داروی ضد چاقی و چربی‌سوز موجب دفع مواد خام و زائد بدن، کاهش وزن و سایز و معتدل شدن مزاج بدن می‌شود.  

وی با تأکید بر اهمیت خوردن وعده سحری، اظهار داشت: با نخوردن سحری معده انسان به مدت زیادی خالی می‌ماند که به ویژه در افراد مستعد می‌تواند موجب بدبویی دهان، سردرد و دردهای عضلانی، کاهش وزن شدید و زیانبار و مشکلات گوارشی جدی شود که گاه تا ماه‌ها و سال‌ها گریبان‌گیر فرد خواهد بود. برخی افراد هم به خیال کاهش وزن سحری نمی‌خورند ولی پژوهش ها نشان داده اند معمولا در چنین حالتی افراد افطاری را با ولع و حجم بیشتر می‌خورند که موجب ناکامی در کاهش وزن یا حتی افزایش آن می شود.

دکتر رضایی‌پور در خصوص تدابیر طب ایرانی در کاهش تشنگی ناشی از روزه‌داری، بیان کرد: در وعده های سحر و افطار می توان در کنار پرهیز از خوراکی های سرخ کردنی و چرب، خوردنی های عطش آور چون بادنجان، کشک، ماکارونی، لازانیا، ماهی، کنسروها و مصرف شیرینی ها به ویژه شیرینی های قنادی چون زولبیا و بامیه یا پشمک؛ با خوردن خوراک های دارای آلوبخارا، تمر هندی و زرشک، نوشیدن شربت های سرکه شیره، سکنجبین، شربت آبلیمو یا شربت بیدمشک با گلاب یا آب آلو، نوشیدن عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چایخوری تخم خرفه و نوشیدن ماء الشعیر طبی به جای آب و چای از ایجاد تشنگی زیاد در طول روز پیشگیری کرد. همچنین اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، بوییدن سیب، خیار، لیمو و گلاب به کاهش تشنگی کمک می کند.

وی با اشاره به  شرایط خاص ماه رمضان و همچنین مراسم عبادی و توصیه به شب زنده‌داری و تغییر ساعات خواب، گفت: حدود دو تا سه ساعت پس از افطار سبک، بخوابید و از بیدار ماندن تا سحر پرهیز کنید. دست کم ۱-۱/۵ ساعت برای وعده سحر وقت بگذارید و پس از سحر نیز ۱-۲ ساعت بیدار باشید و از خوابیدن بلافاصله پس از نماز صبح بپرهیزید. ساعات نخستین روز تا ظهر زمان مناسبی برای مطالعه و درس خواندن هستند.

وی افزود: در صورت احساس ضعف شدید یا عطش شدید در طول روز استراحت کنید ولی تلاش کنید این خواب حدود میانه روز باشد که هوا گرم است و تا جای ممکن از خوابیدن در نزدیکی غروب آفتاب بپرهیزید. خواب روزانه باید در محیطی ساکت، تاریک و با تهویه مناسب باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی گفت: در روزه داری مخاط دستگاه گوارش انسان، خشک می شود و معده تحمل هضم یک غذای سنگین را در زمان باز کردن روزه ندارد. به همین دلیل، پس از روزه ای طولانی مناسب است که افطار خود را با یک نوشیدنی گرم و ترجیحا کمی شیرین و یک غذای سبک و ساده و زودهضم آغاز کنیم. استفاده سنتی از آب جوش، چای کمرنگ، شیر گرم و شربت عسل  گرم به عنوان نوشیدنی ناظر به همین آموزه طبی است، البته شاید بی اغراض بتوان گفت که بهترین گزینه برای افطار خرما با یک نوشیدنی گرم است که ضمن افزایش سریع قند خون و رفع ضعف ناشی از افت آن با اصلاح وضعیت اشتها موجب جلوگیری از پرخوری می شود. کشمش و انجیر و عسل نیز می توانند جایگزین خرما شوند.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از توصیه های رایج زمان افطار گشودن روزه با کمی نمک است که معده های سرد و تر موجب تقویت هاضمه و دفع رطوبات لزج دستگاه گوارش می‌شود. البته در این مورد باید رعایت حال فرد و بیماری های وی را نیز نمود. ضمن اینکه اگر فرد معده گرم و خشک داشته باشد یا در اثر روزه داری دچار گرمی و خشکی معده شده باشد لازم است از این کار پرهیز کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماه رمضان طب ایرانی روزه داری کاهش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای کامرون درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس

وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در نشست‌ ویژه مجمع جهانی اقتصاد به ریاض سفر کرده است ادعا کرد که به حماس طرح آتش‌بس ۴۰ روزه در برابر آزادی گروگان‌های (اسرای) اسرائیلی پیشنهاد شده است.

به گزارش مشرق از منابع خبری انگلیس، دیوید کامرون با بیان این ادعا که پیشنهاد مطرح شده «سخاوتمندانه» است، گفت: «امیدوارم حماس این پیشنهاد را بپذیرد.»

وی اضافه کرد: «صادقانه بگویم، تمام فشارها و همه چشم ها در جهان امروز باید معطوف به حماس باشد و به آن‌ها بگوید این پیشنهاد را بپذیرید.»

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین ادعا کرد که تحقق راه حل موسوم به دو دولتی تنها راه تضمین امنیت پایدار در منطقه است.

وی با بیان اینکه «حماس طرفدار راه حل دو دولتی نیست و فقط به راه‌حل بدون اسرائیل فکر می‌کند» در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار خروج رهبران حماس و کسانی شد که در عملیات هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) مشارکت داشتند.

وزیر امور خارجه انگلیس در عین حال از هفت دهه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین چشم‌پوشی و ادعا کرد که پذیرش راه حل دو دولتی در سایه عملیات طوفان الاقصی برای تل‌آویو دشوار است.

وی گفت: این کار سیاستمداران است که استدلال کنند امنیت منطقه با تحقق راه‌حل دو دولتی، بهتر تضمین خواهد شد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین با تکرار مواضع جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی عنوان کرد تا زمانی که همه گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) آزاد نشوند، درگیری‌ها نیز پایان نخواهد یافت.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

دیگر خبرها

  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • ادعای وزیر امور خارجه انگلیس درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس
  • ادعای کامرون درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • اجرای طرح ترخیص فوری موتور شارژی‌های توقیفی در کیش
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • تبدیل شانزه‌لیزه به محوطه پیک‌نیک رایگان یک‌روزه
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟