Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:21:46 GMT

گلِ محمدی زینت‌بخش کویر نوش‌آباد شد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۲۵۷۴

گلِ محمدی زینت‌بخش کویر نوش‌آباد شد

ایسنا/اصفهان گل ‌عزیز است و گل محمدی به برکت نامش، زندگی زمینیان را آکنده از عطری بهشتی می‌کند و سخاوت گل محمدی آن‌چنان است که حتی  اگر ساکن کویر هم شود، سفره زمین را زینت می‌بخشد و محمود ساجدی، اولین کارآفرینی است که ۱۱ سال پیش، پرورش و برداشت گل محمدی را در کویر نوش‌آباد آغاز کرد تا امروز به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در اقلیم کویری ترویج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود ساجدی، اولین مجری طرح گل محمدی در نوش‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مرکز عمده کشت گل محمدی همیشه مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی قمصر و نیاسر و برزک و جوشقان بوده است، اما طبیعت خاص منطقه کویری باعث کیفیت بهتر گل محمدی و اسانس آن شده است.

وی افزود: گل محمدی در بخش کویری نوش‌آباد، در نیمه اول فروردین گل می‌کند که به علت آنکه زودتر از گل‌های مناطق کوهستانی است، از اسانس و عصاره بیشتری نیز برخوردار هستند که این موضوع باعث می‌شود تا کشت گل و گیاهان دارویی مقرون به صرفه باشد.

اولین مجری طرح گل محمدی در نوش‌آباد افزود: در دورانی که در دانشگاه کاشان شاغل به کار بودم، مطالعات پژوهشگران را که بررسی می‌کردم به این نتیجه رسیدم که پرورش و کاشت گل محمدی نمی‌تواند محدود به مناطق کوهپایه‌ای باشد بنابراین با مشورت کارشناسان، کاشت آزمایشی آن را با هزینه شخصی و در یک زمین به وسعت دو جریب آغاز کردم.

کاشت گل محمدی در زمین‌های شور کویر، در نگاه اول، چندان عاقلانه نبود و مسئولان هم، چندان توجهی نکردند اما او از تبار صبر و صلابت بود و هشت سال از بهترین دوران زندگی‌اش را در سلول‌های زندان موصل گذرانده بود تا همپای آزادگان سرفراز حزب بعث عراق را تسلیم اراده خود کنند و این بار نیز با توکل به خدا شروع کرد.

ساجدی تصریح کرد: کاشت گل محمدی در همان سال اول، برای من با موفقیت نسبی همراه شد و سال دوم بود که با توجه به شرایط کاشت، داشت و برداشت محصولاتی مثل جو، گندم ، خربزه و هندوانه،  چند نفر در وسعت کم، کاشت گل محمدی را آغاز کردند و امروز به فاصله زمانی، یک دهه فقط ۲۰ کارگاه گلابگیری در نوش‌آباد فعال است.

وی تأکید کرد: کشت گل محمدی و صنایع فرآوری آن شامل گلاب و اسانس به عنوان یک اشتغال پاک و پایدار مورد توجه مردم در مناطق کویری قرار گرفته است ولی مسئولان جهاد کشاورزی باید به یاری کشاورزان آمده و راهکارهای فنی و تخصصی را در اختیار آنها قرار دهند.

این کارآفرین حوزه کشاورزی گفت: کارشناسان بر این باورند که یک هکتار گل محمدی در دوران برداشت آن، روزانه برای ۲۵ نفر شغل ایجاد می‌کند ضمن اینکه برداشت گل و آیین‌های سنتی گلاب‌گیری می‌تواند فرصتی باشد برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری که منجر به رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

ساجدی افزود: کشت گل محمدی در مناطق کویری، به عنوان یک گیاه راهبردی و اقتصادی، باعث افزایش بهره‌وری و درآمد کشاورزان است به طوری که سال گذشته، حاج امرالله کاشی، با استفاده از آبیاری قطره‌ای توانست شش تن گل محمدی در هر هکتار تولید کند.

اولین مجری طرح گل محمدی در نوش‌آباد با اشاره به تولید محصولات کشاورزی در مناطق کویری گفت:  گندم، هندوانه و خربزه و خیار از جمله محصولات نوش‌آباد و مناطق همسایه آن است که برای تولید یک کیلو گندم ۱۳۰۰ لیتر آب و برای هندوانه و خیار نیز به ترتیب ۵۰۰ و ۲۰۰ لیتر آب مورد نیاز است که بحران آب را در کشور تشدید می‌کند.

دنیای امروز بر پایه استفاده از علم و فنّاوری مدیریت می‌شود و کشاورزی نیز از این دایره خارج نیست و کارشناسان و مسئولان دولتی باید همپای کشاورزان حرکت کنند و برای توسعه کشاورزی صنعتی راهکار بدهند به ویژه آنکه بحران آب، بیش از نیم‌قرن است که زندگی ساکنان دشت کاشان را تهدید می‌کند.

این کارآفرین نوش‌آبادی گفت: مدیران اجرایی برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت شهروندان، باید کشت جایگزین را ترویج کنند که کاشت گل محمدی با توجه به زمان برداشت، کیفیت محصول و سازگاری آب و هوا، جایگزین مناسب در مناطق کویری است.

وی تصریح کرد: کشور ما با وجود نزدیک به دو هزار گونه گیاه دارویی در کنار هند، چین و یونان، صاحب طب سنتی بوده و ترویج کشت گل و گیاهان دارویی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالایی به ویژه در مناطق کویری به همراه دارد.

ساجدی تأکید کرد: پتانسیل خوبی برای تولید و صادرات گل و فرآورده‌های آن داریم، اما مسئولان تصمیم‌گیرنده به کلمه بخش خصوصی بسنده کرده و از حمایت و توجه جدی به کشاورزان غافل  شده‌اند در حالی که هلند برای تولید گل از نورهای مصنوعی استفاده می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها برداشت گل محمدی كاشان شهر نوش آباد مناطق کویری کاشت گل محمدی گل محمدی نوش آباد کشت گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم

برنج پس از گندم یکی از پر تقاضاترین عنصر خانواده غلات است که در سفره‌های ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. شهر‌های شمالی کشور  به دلیل رطوبت، بارندگی های فراوان و زمین‌های مساعدی برای کشت برنج دارند.

در این روز‌های بهاری کشاورزان روستای کیامحله از توابع شهرستان جویبار استان مازندران نیز اقدام به کاشت برنج به روش مکانیزه کردند.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: فرهاد ولی‌زاده - مازندران

بیشتر بخوانید:

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • هشدار سطح زرد هواشناسی اصفهان درباره موج جدید بارش‌های همرفتی
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی